بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

شلمچه آزاد شد

قبل از ظهر امروز شهر مرزی شلمچه توسط نیرو‌های اسلام آزاد شد. نیرو‌های اسلام ساعت  22و 45 دقیقه دیشب [یکشنبه 19 اردیبهشت 1361] مرحله سوم عملیات بیت المقدس با رمز «یا علی‌بن ابیطالب» را در جبهه جنوب آغاز کردند.
نیروهای اسلام در این عملیات موفق شدند شهرک مرزی شلمچه را از لوث وجود صدامیان بعثی پاکسازی کنند و وارد این شهر شوند. در این پیروزی غرورآفرین هزاران تن از مزدوران بعثی کشته و مجروح یا اسیر شدند و دهها تانک و خودرو دشمن
منهدم شد.
روزنامه اطلاعات- دوشنبه 20 اردیبهشت 1361

آثار باستانی مسروقه موزه رضاعباسی کشف شد

آثار باستانی موزه رضا عباسی تهران که به سرقت رفته بود، با تلاش مأموران اداره آگاهی شهربانی جمهوری اسلامی ایران کشف و سارقین آن دستگیر شدند.سرهنگ صفا، رئیس اداره آگاهی شهربانی در تشریح چگونگی کشف این آثار مسروقه گفت: «روز ۱۷ دی ماه سال 1360 و طی یک نقشه حساب شده به هنگامی که اشیا و آثار باستانی موزه رضا عباسی تهران به موزه‌های دیگر حمل می‌شد، توسط گروهی سارق به سرقت می‌رود. پس از وقوع این سرقت غیر‌منتظره و استثنایی، بلافاصله از سوی اداره آگاهی شهربانی و با همکاری وزارت دادگستری، یک گروه تحقیق و تجسس ویژه تشکیل و به کلیه مرزهای کشور نیز در رابطه با خروج این اشیا هشدار داده شد. تحقیق و بررسی از همان ابتدا آغاز شد تا اینکه پس از 4 ماه با تلاش شبانه‌روزی، مأمورین اداره آگاهی شهربانی موفق شدند تا در روز سوم خرداد 1361 این اشیا را در یکی از خانه‌های اطراف خیابان ایران کوی سقاباشی که در سه چمدان بسته‌بندی شده و آماده خروج از مرز بود، کشف و ضبط و ۱6 تن را در این رابطه دستگیر کنند.تاکنون یک چنین سرقتی با این ابعاد از نظر مادی و معنوی در طول تاریخ پیدایش پلیس در ایران به‌وقوع نپیوسته بود و این کشف نیز بزرگترین کشف تاریخ پلیس ایران می‌باشد.»به گفته کارشناسان، اشیای مسروقه به علت قدمت تاریخی آنها قابل قیمت‌گذاری نبوده و تعدادی از آنها نیز در بین باستان‌شناسان و موزه‌های دنیا شهرتی بین‌المللی دارند. اشیا و آثار باستانی کشف شده عبارتند از: ۱۱۰ قطعه گردنبند، گوشواره، قاب و قلاب کمر، دستبند، جام، کاسه و ظروف، ابریق، ساغر، اشیای تزئینی طلا و نقره، ظرف سفالی و تعدادی آثار نقاشی مینیاتور منحصر به‌فرد که مربوط به دوره‌های تاریخی سلسله‌های ماد، هخامنشی، اشکانی، ساسانی، سامانی، سلجوقی، مغول، صفویه، زندیه و معاصر می‌باشند.
روزنامه کیهان- چهارشنبه 12 خرداد 1361

در ماه مبارک رمضان و در محراب عبادت
 آیت‌الله صدوقی به شهادت رسید

حدودساعت یک و ۲۰ دقیقه بعدازظهر دیروز[جمعه 11 تیر1361] حضرت آیت‌الله شیخ محمد صدوقی امام جمعه و نماینده امام در استان یزد، پس از اقامه دومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان هنگامی که در حال ترک جایگاه نماز بود، شخصی خود را از پشت به ایشان نزدیک می‌کند و ایشان را در آغوش می‌گیرد و در حالی که برادران پاسدار در تلاش بودند تا شخص مذکور را از آیت‌الله صدوقی جدا کنند، نارنجکی که در دست او قرار داشته منفجر می‌شود و در نتیجه آیت‌الله صدوقی از ناحیه ستون فقرات و شکم بشدت مجروح و مصدوم می‌شوند و به شهادت می‌رسند.
روزنامه جمهوری اسلامی -شنبه 12 تیر1361

انفجار در خیابان خیام تهران

ساعت 19:30 دیشب [دوشنبه 15 شهریور 1361] براثر انفجار یک بمب بسیار قوی که به احتمال زیاد داخل یک اتومبیل سرقتی جاسازی شده و در خیابان خیام زیر پل هوایی کار گذاشته شده بود 15 نفر شهید و 169 نفر از امت حزب‌الله و بی گناه جنوب شهر تهران را مجروح کرد.پس‌از حادثه مأموران انتظامی پلیس تهران در محل حاضر شدند و با همکاری اقشار مختلف مردم، مجروحان و شهدا را از لای آهن پاره‌های اتومبیل‌ها در آوردند و به بیمارستان‌های مختلف انتقال دادند. در این حادثه چندین اتومبیل، اتوبوس و مینی بوس حامل مسافر بشدت آسیب دیدند و برخی به کلی آتش گرفتند و منهدم شدند.
براساس گزارش‌های رسمی تعداد شهدا 15 نفر و مجروحان بستری شده 62 نفر و سرپایی ۱۰۷ نفر بوده‌اند.
قدرت تخریبی بمب از نوع صوتی و با مقدار بالای
تی.ان .تی، بیش از یک کیلومتر بود.
روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 16 شهریور 1361

صادق قطب‌زاده اعدام شد

صادق قطب‌زاده رئیس سابق سازمان رادیو تلویزیون، روز پنجشنبه ۱۵ آبان 1359 و پس از شرکت در یک مناظره تلویزیونی و طرح برخی مسائل اختلاف‌انگیز و ایجاد جو تشویش علیه نظام، بعدازظهر روز جمعه 16 آبان با حکم اسدالله لاجوردی دادستان انقلاب مرکز و توسط پاسداران دادسرای انقلاب اسلامی دستگیر و به زندان اوین رفت اما پس از دو روز بعد آزاد شد.
قطب‌زاده بار دیگر در تاریخ سه‌شنبه 17 فروردین ۱۳۶۱ به اتهام توطئه نظامی برای براندازی جمهوری اسلامی بازداشت شد و روز شنبه 23 مرداد 1361 در شعبه اول دادگاه انقلاب ارتش به ریاست حجت‌الاسلام محمد محمدی ری‌شهری و به جرم اقدام جهت براندازی حکومت جمهوری اسلامی، طرح ترور امام خمینی و سایر شخصیت‌های مملکتی و... محاکمه گردید. پس از برگزاری سه جلسه محاکمه، دادگاه روز شنبه 30 مرداد به کار خود پایان داد و پس از شور، صادق قطب‌زاده را به اعدام محکوم و حکم صادره پس از تأیید دادگاه عالی قضایی، روز چهارشنبه 24 شهریور ۱۳۶۱ به مرحله اجرا درآمد.
روزنامه اطلاعات- پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۶۱










آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/16/558883/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها