بسیج ملی علیه کرونا

- روحانی: در روند مبارزه با کرونا ، اعمال حاکمیت ضروری است - شناسایی و غربالگری مبتلایان افزایش می‌یابد - 88 درصد فوتی‌های کرونا سالمند یا بیمار زمینه‌ای هستند - محدودیت‌های کرونایی در43 شهر تمدید و برای 46 شهر دیگر و مراکز 25 استان اجرا می شود



گروه سیاسی/  جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات جدیدی را به همراه داشت. به گفته رئیس جمهوری در این جلسه از روز چهارشنبه به مدت 10 روز محدودیت‌های تازه‌ای در مراکز 25 استان و 46 شهرستان کشور اعمال خواهد شد. به گفته حجت‌الاسلام حسن روحانی، یکی از نواقصی که در گذشته داشتیم این بود که مصوبات مهم و خوبی که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ می‌شد خوب و دقیق اجرا نمی‌شد یا اصلاً اجرا نمی‌شد. به همین خاطر، رهبر معظم انقلاب دستور دادند قرارگاه عملیاتی تشکیل شود که تمامی مصوبات را تا مراحل نهایی دنبال و اجرا کند و آنجایی که نیازمند ضمانت‌های اجرایی است، توسط ضابطین قوه قضائیه و مأموران نظارتی انجام شود.
به گزارش ایرنا، وی افزود: برای آنکه در برابر این بیماری موفق شویم، همه باید به وظایف خود عمل کنیم؛ به این معنا که دولت به معنی عام کلمه وظایفی دارد و بهداشت و درمان به‌عنوان بخشی که در میدان این مبارزه است، وظایف خاصی دارد. بنابراین بخشی از این وظایف برعهده دولت است، چه تجهیزاتی که باید تولید یا خریداری شود و چه کاری که کادر بهداشت و درمان انجام می‌دهد. روحانی با بیان اینکه بخش دیگر از کار برعهده مردم است، تصریح کرد: اگر مردم با همه توان به صحنه نیامده و همکاری نکنند، در برابر این بیماری موفق نمی‌شویم. مهم‌ترین مسأله همکاری و همراهی مردم و مراعات و اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هاست.
روحانی افزود: آمار ما هم نشان می‌دهد که ۸۸ درصد فوتی‌ها از سالمندان یا افرادی هستند که دارای بیماری زمینه‌ای هستند. در اینجا می‌توانیم بگوییم که غیر از انضباط اجتماعی و مسئولیت اجتماعی که این دو بسیار مهم است، اعمال حاکمیت هم باید در کنار آن قرار بگیرد. وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم فقط به اینکه جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسئولیت می‌کنند، اکتفا کنیم و کار دیگری  انجام ندهیم مخصوصاً الان در ایامی که با آن مواجه هستیم و از دوران ماه محرم، صفر و ایام عزا عبور کرده‌ایم و بیشتر مجالس جشن، سرور، دورهمی‌ها، عروسی‌ها برقرار می‌شود این مقررات باید دقیق اجرا و پیاده شود.
رئیس جمهوری پیش از این رحمانی فضلی وزیر کشور را به ریاست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا و علیرضا رئیسی معاون وزارت بهداشت را به عنوان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا منصوب کرده بود. در جلسه دیروز هم روحانی تشریح مصوبات جدید جلسه را به رئیسی محول کرد.
رئیسی هم در تشریح این مصوبات گفت: محدودیت‌های اعمال شده در 43 شهرستان که در گروه‌های شغلی 2، 3 و 4 در هفته گذشته اعمال شده بود، برای یک هفته دیگر تمدید شد. همچنین در ۲۵ مرکز استان از روز چهارشنبه تا جمعه بعد یعنی برای ۱۰ روز، محدودیت‌ها اعمال خواهد شد. در این 25 مرکز استان فعالیت‌های گروه شغلی 3 و 4 که عمدتاً آموزشی و محل تجمع است، برای 10 روز ممنوع می‌شود. مضاف بر آنکه در 46 شهر جدید هم محدودیت‌هایی در گروه شغلی 2، 3 و 4 اعمال می‌شود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح گروه‌های شغلی 3 و 4 گفت:‌ گروه‌های شغلی 3 شامل دانشگاه‌ها، مدارس، زبان‌سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ‌ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه‌ها، مساجد و مصلاها و ممنوع بودن برگزاری هرگونه آزمون حضوری جزو گروه 3 شغلی است.
رئیسی ادامه داد: گروه 4 شغلی از جمله برگزاری مراسم‌ اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه‌روزی، کافه و قهوه‌خانه‌ها ممنوع است که این گروه‌های شغلی 3 و 4 مقرر شد در مراکز استان‌های زیر به مدت 10 روز از روز چهارشنبه محدودیت‌ها اعمال شود. وی افزود: استان‌های: البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی، خراسان جنوبی، اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، خراسان شمالی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان، زنجان، سمنان، کرمان و تهران هم که از قبل شامل این محدودیت‌ها شده است.  به گفته وی مقررات و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای 46 شهرستان جدید علاوه بر 43 شهرستان قبلی در رده‌های شغلی 2، 3 و 4 اعمال خواهد شد.
رئیسی در تکمیل صحبت‌های قبلی و در تشریح رده‌های شغلی گروه 2 افزود: گروه‌های شغلی 2 عبارتند از: پاساژ، مراکز خرید و مال‌ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلاها، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون‌بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی‌ها، فروش لوازم خانگی، عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی‌ها، پارچه‌فروشــــــــــی‌ها، عکاسی‌ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی جزو گروه شغلی 2 هستند که در 46 شهرستان زیر به مدت یک هفته محدودیت اعمال خواهد شد.
شهرستان‌های جدید که محدودیت‌ها برای آنها اعمال می‌شود به شرح زیر هستند؛ اهر، بناب، شبستر، میانه، اشنویه، بوکان، خوی، تکاب، سلماس و نقده، کاشان، شهرضا، مبارکه، مشکین شهر، نظرآباد، بیرجند، طبس، قائنات، تربت حیدریه، سبزوار، کاشمر، گناباد، نیشابور، اسفراین، دامغان، گرمسار، ممسنی، سقز، سنندج، کامیاران، مریوان، زرند و شهر بابک، جوانرود، سرپل ذهاب و کنگاور، دلفان، رامسر، خمین، اسدآباد، بهار و کبودرآهنگ، بافت و میبد.  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با این حساب 43 شهرستان از قبل و 46 شهرستان جدید که در مجموع 89 شهرستان می‌شوند اکنون دچار محدودیت‌ها در رده‌های شغلی 2، 3 و 4 هستند و 25 استان جدید و مرکز استان‌ها شامل محدودیت‌های گروه 3 و 4 می‌باشند.
اجرای طرح غربالگری کرونا به صورت وسیع
عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم دیروز در نخستین جلسه آن گفت: بحث نحوه اجرای مصوبات مطرح است. ما باید هم‌منطقه‌ای و هم‌محله‌ای مصوبات را اجرا کنیم. استانداران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند در هر استان و شهرستان در این حوزه کمک کنند. در محلات از نیروی انتظامی استفاده کردیم که موفق بوده  و باید از هلال احمر نیز کمک بگیریم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: چندین بار تأکید شده است که وزارت صمت متولی موضوع کمبود ماسک است و برخلاف اعلام مسئولان هنوز در برخی از مناطق دسترسی به ماسک سخت است لذا باید وزارت صمت و بهداشت به این موضوع ورود پیدا کنند.
رحمانی فضلی ادامه داد: ظرف یک هفته گزارش تمام اقدامات باید به قرارگاه ارسال شود تا نقاط ضعف را احصا کنیم. اجرای طرح غربالگری و تشخیص باید به صورت وسیع در اولویت قرار گیرد و تمام دستگاه‌ها به وزارت بهداشت کمک کنند و دادستان نیز باید ضمانت اجرایی آن را بدهد.
وزیر کشور تأکید کرد: باید بتوانیم هر کسی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شود را ردیابی کنیم و افراد مرتبط با او را شناسایی و از لحاظ بیماری تحت نظر قرار دهیم. دامنه غربالگری وسیع می‌شود و از این که آمار ابتلا افزایش پیدا می‌کند نباید نگران باشیم. چرا که وقتی زود بتوانیم مبتلایان را شناسایی کنیم آمار فوتی ما کاهش پیدا می‌کند. رحمانی فضلی در بخش پایانی به موضوع شاخص آلودگی هوا و ارتباط آن با شیوع ویروس کرونا و افزایش فوتی‌ها اشاره کرد و افزود: وزیر بهداشت باید با همکاری سازمان محیط زیست این ارتباط را شناسایی کنند تا شاخص‌های تعطیلی ما بر اساس آن تغییر کند. استانداران و فرمانداران متناسب با سیاست‌ها باید عمل کنند و اختیاراتی در چارچوب قانون داده خواهد شد. وی ادامه داد: ما از ایجاد ساختار جدید و وسیع باید پرهیز کنیم. دستگاه‌های اجرایی باید وظایف خود را عمل کنند و کمیته‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز باید مصوبات را با جدیت پیگیری کنند. لذا درخواست می‌کنم با پیگیری مصوبات در جهت کاهش تعداد بستری‌ها و مبتلایان گام برداریم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/1/558888/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها