سهم کم تحصیلکرده‌ها در اشتغال

بازار کار بوشهر خریدار مشاغل خدماتی




زهره توکلی
خبرنگار
علاوه بر پایتخت در برخی از استا‌ن‌ها نظیر بوشهر تعدادی از حوزه‌های اشتغال مانند حوزه خدمات بسیار بزرگ است و بخش زیادی از فرصت‌های شغلی را به خود اختصاص می‌دهد. البته با توجه به اینکه تعداد افراد تحصیلکرده در کشور رو به افزایش بوده لذا اشتغالزایی در راستای توجه و اهمیت به این قشر تحصیلکرده از اهمیت زیادی برخوردار است و استان بوشهر نیز از این امر مستثنا نیست. به گفته مسئولان استان بوشهر، طرح‌های اشتغالزایی در اولویت برنامه‌های این استان قرار دارد که در این راستا در بخش‌های مختلف طرح‌های اشتغالزایی در روستاها و شهرهای استان بر اساس توانمندی مناطق اجرایی شده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر در گفت‌وگو با «ایران» گفت: بر اساس آخرین آمار نرخ بیکاری در سال96 در استان بوشهر 9/11درصد بوده که با روند کاهشی در تابستان سال جاری به 4/10درصد رسیده است. همچنین آمار نرخ بیکاری از ابتدا تا انتهای سال98 حدود 2/10درصد بوده است.
دکتر رسول رستمی افزود: در ابتدای دولت دوازدهم یعنی در سال96 استان بوشهر در حوزه بیکاری در رده هفدهم کشور قرار داشت که این آمار در سال98 به رده نهمی کشور رسید. یعنی هم اکنون جزو 10 استانی هستیم که در این زمینه تک رقمی شده است.
وی اظهار داشت: معمولاً فصل تابستان، بالاترین نرخ بیکاری را برای استان رقم می‌زند. چون بوشهر در این فصل، خشک است و بحث کشاورزی و گردشگری دچار رکود موقت می‌شود.
دکتر رستمی با اشاره به اینکه بخش خدمات در استان بوشهر همانند استان تهران بزرگ است، ادامه داد: نرخ اشتغال در این استان تا پایان سال96 حدود 5/89 درصد بوده که برای بخش‌های مختلف نظیر صنعت 9/27 درصد، کشاورزی 5/11درصد و خدمات 6/60درصد اعلام شده است. در صورتی که میانگین کشوری برای اشتغال در بخش خدمات در سایر استان‌های کشور 50درصد است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر درخصوص آمار اشتغال طی سال‌های 92 تا 99 در حوزه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز اظهار داشت: طی این سال‌ها، 284 مورد صدور پروانه بهره‌برداری در بخش صنعتی داشته‌ایم که 8 هزار و 648 مورد شغل ایجاد کرده است. همچنین صدور پروانه بهره‌برداری معدن 69 مورد بوده که 266 مورد اشتغالزایی داشته است.
وی درخصوص نرخ آمار بیکاری استان بوشهر گفت: بر اساس آمار نفوس و مسکن سال 95، در استان بوشهر 52هزار نیروی بیکار وجود داشته، در صورتی که طی این سال‌ها یعنی در دولت یازدهم و دوازدهم فقط 34 هزار و 719 پروانه صنفی صادر شده یعنی اگر هر کدام از این اصناف برای حداقل یک نفر اشتغالزایی کرده باشد به اضافه اینکه  در معادن نیز متوسط اشتغالزایی 5/1 تا 2 نفر است، می‌تواند بخش زیادی از بیکاری استان را رفع کند اما چون بخش خدمات در این استان بزرگ است این امر جبران نشده است. دکتر رستمی ادامه داد: در بخش کشتی‌سازی سازه‌های دریایی فقط در مجموعه شهید محلاتی 800 شغل ایجاد شده و  در حوزه سیمان نیز 386 مورد اشتغالزایی شده است. در حوزه پتروشیمی‌های مهم در 3 طرح اصلی نظیر متانول کاوه برای 780 نفر اشتغال ایجاد شده که امسال به بهره‌برداری رسیده است. در پتروشیمی مرجان 234 شغل و برای طرح دیگری که مربوط به سال‌های گذشته می‌شود 880 فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی 326 پروانه بهره‌برداری صادر شده که این بخش توانسته برای 2 هزار و 984 نفر فرصت شغلی ایجاد کند. در بخش شیلات نیز 61پروانه بهره برداری طی سال‌های 92 تا 99 صادر شده که 560 مورد اشتغالزایی داشته است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر تأکید کرد: بخش اصلی اقتصادی در استان بوشهر، بخش خدمات است که بیشترین اشتغالزایی هم مربوط به این بخش می‌شود چون خدمات خودش شامل 10 زیرمجموعه است که اصناف یکی از آنهاست که 34 هزار پروانه برای آن صادر شده است.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اقتصاد مناطق ساحلی، اقتصاد پنهان است و در بیشتر آن در محاسبات عددی نمی آید، گفت: هم اکنون که در فصل برداشت میگو قرار داریم اگر دنبال نیروی کار بگردیم هیچ نیروی بومی حاضر به فعالیت نیست. چون فقط تمایل دارند در بخش‌های خاصی کارکنند. لذا افراد دیگری از مناطق دیگر یا اتباع بیگانه مثل اتباع افغان شامل 15هزار نفر در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. متأسفانه مردم بوشهر از مشاغلی نظیر بنایی، کارگری، فعالیت در حوزه حمل و بارگیری استقبال نمی‌کنند یا مثلاً از 70 هزار نفری که در عسلویه کار می‌کنند فقط 8هزار نفر بوشهری هستند. لذا وقتی در بازار دنبال نیروی کار می‌گردید، نیروی کار پیدا نمی‌کنید اما وقتی در خصوص بیکاری در استان آمارگیری می‌شود بسیاری عنوان می‌کنند که بیکارند.
دکتر رستمی با اشاره به اینکه تعداد کل بیکاری در استان بوشهر 52هزار نفر است، تصریح کرد: هم اکنون در حوزه گردشگری پروژه‌های متعددی وجود دارند اما مجری عنوان می‌کند که کارگر برای اجرای آن پیدا نمی‌شود. طی این سال‌ها 34 پروانه بهره برداری در حوزه گردشکری صادر شده که برای 213 نفر اشتغالزایی کرده است.
وی اظهار داشت: در اشتغال روستایی طی سال گذشته، 150میلیارد تومان سرمایه صرف شده است لذا اگر این اعداد را کنار هم بگذاریم مشخص می‌شود در این سنوات به اندازه 4برابر تعداد بیکارها تأمین مالی شده است. لذا عدد بیکاری با واقعیت‌های آماری هماهنگی ندارد. مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر ادامه داد: فرصت‌های زیادی برای اشتغال در این استان ایجاد می‌شود. مثلاً 6 هزار هکتار مزرعه میگو داریم که تعداد شاغلان در این مزارع باید 10هزار نفر باشد اما 4هزار نفر است. وی بیشترین مشکل بیکاری در استان بوشهر را برای افراد تحصیلکرده عنوان کرد و افزود: متأسفانه اقتصاد دانش بنیان به این سمت نرفته که شغل‌هایی بر اساس تحصیلات افراد ایجاد کند و بیشتر همان شغل‌های سنتی و بومی است. لذا مورد استقبال تحصیلکرده‌های این استان قرار نمی‌گیرد. دکتر رستمی اظهار داشت: اگر همان مزارع میگو با بهره‌وری بالا و به شیوه‌های علمی باشد. به طور قطع نیروهای بومی هم می‌توانند وارد کار شوند لذا چون اقتصاد برای افراد تحصیلکرده در این استان تعریف نشده است ما بازهم با افراد بیکار مواجه هستیم در صورتی که حجم اشتغال و تولید ثروت در این استان زیاد است. مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر درخصوص تأثیر شرایط کرونایی بر اشتغال استان بوشهر گفت: کرونا در وضعیت اشتغال استان بوشهر و بویژه در حوزه خدمات نظیر بازارها، خدمات گردشگری، رستوران‌ها که وسیع‌ترین حوزه اشتغال استان را دارد، اثر منفی داشته است لذا 2/0درصد نرخ بیکاری ما در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما چون حجم تولید اشتغال و سرمایه‌گذاری بالا بوده این درصد کاهش را، متعادل کرده است.
به هر ترتیب، بوشهر استانی است که به گفته مسئولان ظرفیت‌های بالایی در زمینه اشتغال دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. بویژه اینکه این فرصت‌های اشتغالزایی باید تخصصی‌تر شود تا برای افراد تحصیلکرده جویای حرفه و شغل، کاربردی باشد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/1/558896/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها