نوام چامسکی در گفت و گو با نیویورکر:

ترامپ به اندازه هیتلر خطرناک است




گروه جهان / نوام چامسکی، زبان‌شناس و فعال و نویسنده سیاسی امریکایی، یکی از جدی‌ترین منتقدان سیاست خارجی امریکا است، چه در دوره‌هایی که جمهوریخواهان کاخ سفید نشین بودند و چه در دوره‌هایی که دموکرات‌ها کلید این عمارت را در دست داشتند. او در گفت‌و‌گویی با «ایساک چوتینر»، از نویسندگان مجله «نیویورکر»، «دونالد ترامپ» را جنایتکارترین سیاستمدار تاریخ خوانده است. خلاصه‌ای از این گفت‌و‌گوی مفصل را می‌خوانید:
چهار سال گذشته امریکا را چگونه می‌بینید؟
امریکا همان امریکا است، انقلاب بزرگی در این کشور رخ نداده است. در 350 سال دموکراسی این کشور هرگز چیزی مشابه آنچه که اکنون در واشنگتن می‌بینیم، وجود نداشته است. اکنون ما رئیس جمهوری داریم که می‌گوید، اگر نتیجه انتخابات مطابق خواسته‌هایش نباشد، به‌سادگی کرسی خود را ترک نمی‌کند. حتی سال 1960 هم نیکسون که دلایل خوبی برای پیروزی داشت، مصالح کشور را بر جاه‌طلبی‌های شخصی ترجیح داد.
نقش کنونی امریکا در جهان چگونه است؟
نمی‌دانم آیا پشت آنچه در سیاست خارجی امریکا وجود دارد، شخص ترامپ است یا خیر. اما به هر صورت تحت ریاست جمهوری او، افرادی در کاخ سفید در حال ایجاد اتحادهای جدید بین‌المللی هستند که اغلب آنها را کشورهایی با رهبران راست افراطی تشکیل می‌دهند. کشورهایی مثل برزیل در قاره امریکا که بولسونارو آن را رهبری می‌کند و یا دیکتاتوری‌های خلیج فارس در خاورمیانه و مصر که بدترین دیکتاتور تاریخ خود را دارد. در آسیا هم هند با رهبری نارندرا مودی در این راستا قرار می‌گیرد. او در حال نادیده گرفتن قوانین سکولار این کشور و برتری دادن به هندوها در مقابل مسلمانان کشمیر است. در اروپا هم مجارستان در این لیست دیده می‌شود. اتحادی که این طیف در حال تشکیل دادن آن هستند، در حال از بین بردن همه توافق‌های بین‌المللی سابق هستند که صلح جهانی را تضمین می‌کردند. یک نمونه از اقدامات استکباری ترامپ، بازگرداندن تحریم‌های ایران بود. او این اقدام را به شورای امنیت سازمان ملل برد. اما کشورها با او همراهی نکردند. بااین حال اعلامیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه امریکا از بازگشت تحریم‌های ایران خبر داد. چرا؟ چون ترامپ این طور می‌خواهد و می‌گوید. او در ادامه نادیده گرفتن توافق‌های بین‌المللی به سراغ پیمان‌های مربوط به کنترل تسلیحات می‌رود. مثل پیمان آسمان باز و موشک‌های دور برد و...
شما همواره گفته‌اید که سیاست خارجی امریکا را نخبگان اقتصادی می‌نویسند. ترامپ هم یک نخبه اقتصادی است. اما به نظر می‌رسد او منافع شخصی را بر منافع اقتصادی امریکا ترجیح می‌دهد و یا در بهترین حالت، نخبگان اقتصادی به وی اجازه می‌دهند او این کار را انجام دهد.
معتقدم ترامپ ادامه روند است. پیش از او روزولت هم به اقتصاد اهمیت زیادی می‌داد. اما اکنون نه فقط نخبگان اقتصادی از ترامپ حمایت می‌کنند که او نیز مثل یک برده، به آنها خدمت می‌کند.
آنچه شما می‌گویید شبیه به گفتمان‌های چپ در مورد تهدید ترامپ برای دموکراسی امریکا است.
ببینید آنچه من می‌گویم، این است که ما از کنوانسیون‌های زیادی عبور کردیم تا به این نقطه رسیدیم. آیا در این سال‌ها چیزی درباره تهدید جنگ هسته‌ای شنیده اید؟ من نشنیدم. ببینید مثلاً اکنون می‌شنوید که ترامپ در مورد مسائل آب و هوایی خوب کار نمی‌کند. آیا نشنیدید که می‌گویند ترامپ بدترین جنایتکار تاریخ بشریت است؟
بدترین جنایتکار تاریخ بشر؟
بله. آیا این طور است؟
خب ما هیتلر را داریم.
چرا؟ چون او در حال نابودی زندگی انسان‌ها بود. هیتلر یک هیولای تمام‌عیار بود که دست به این کارها زد. حالا به چند سال پیش برگردیم. زمانی که دانشمندان گفتند تا پایان قرن جهان با روندی که در گرمایش زمین دارد، نابود می‌شود. آنها از سیاستمداران خواستند، سیاست‌های مربوط به سوخت فسیلی را تعدیل کنند. من این موقعیت را شبیه به زمانی می‌بینم که حزب نازی در نابودی انسان‌ها سنگ تمام گذاشت و شروع به کشتار انسان‌ها کرد. نادیده گرفتن سیاست‌هایی که می‌تواند منجر به کاهش گرمای زمین شود نیز همان حکم را دارد. ما در یک فاجعه کامل به سر می‌بریم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/4/558917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها