آژیر قرمزدر 21 شهرستان فارس

توقف پایکوبی کرونا درجشن عروسی صدها نفری نی‌ریز




حمیرا حیدریان
 خبرنگار
جشن عروسی که با حضور یکی از خوانندگان قدیمی در روستای زیرآب از توابع شهرستان نی‌ریز برگزار شد مکانی برای انتشار ابتلا به بیماری کرونا و به‌خطر انداختن جان صدها شهروند دیگر بود.
فرماندار نی‌ریز در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن اعلام این مطلب گفت: چند روز قبل فردی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ برای شرکت در جشن عروسی و برپایی این مراسم کرده بود که بلافاصله بعداز مطلع شدن فرد خاطی را احضار و در بخشداری و پاسگاه محل از وی تعهد گرفته شد تا از برگزاری چنین مراسمی صرف نظر کرده و طبق شرایط خاصی که به‌خاطر شیوع بیماری کرونا هم اکنون در سراسر کشور حاکم است اقدام کند که وی نیز متعهد به رعایت شد. اما متأسفانه در ظهر جمعه ما شاهد برگزاری چنین مراسمی در خانه مسکونی وی بودیم.
مراد هدایتی با بیان اینکه تمامی سالن‌ها، تالارها و اماکن تجمع در سراسر شهرستان نی ریز تعطیل بوده است، افزود: از آنجایی که طبق شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، تمامی مراکز تجمع از جمله تالارهای پذیرایی و برگزارکننده جشن و عزا تعطیل بوده است، فرد برگزارکننده اقدام به پرپایی این مراسم در خانه خود کرده که به محض مطلع شدن نیروی انتظامی وارد عمل شده و مردم متفرق و مراسم تعطیل شد و فرد خاطی با دستور قضایی بازداشت و روانه زندان شد.
وی با اشاره به اینکه مدت برگزاری این مراسم کمتر از نیم ساعت بود، اظهار داشت: از آنجایی که ورود به خانه نیاز به دستور قضایی دارد این فرد مراسم را در خانه خود برگزار کرده بود و چون در روستا قرار داشت تعداد زیادی از ساکنان این روستا در آن شرکت کرده بودند که با ورود نیروی انتظامی و به دستور دادستان مراسم تعطیل و فرد برگزارکننده و خواننده دعوت شده به این جشن بازداشت و جمعیت متفرق شد.
فرماندار نی ریز با بیان اینکه این شهرستان در حال حاضر در وضعیت زرد قرار دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان نی ریز دارای 170 روستا است که خوشبختانه با توجه به محدودیت‌های اعمال شده که در ستاد ملی کرونا و شهرستان در نظر گرفته شده است و نیز رعایت خود مردم می‌توان گفت جزو شهرستان‌هایی هستیم که روستاهای آن کمترین آلودگی را دارند و امیدواریم همچنان مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه خاص کنند تا این وضعیت به سمت سفید حرکت کند.
هدایت با تأکید بر اینکه مدیریت کرونا نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، بیان کرد: گرچه با قوه قهریه دربرابر برگزاری مجالسی از این دست واکنش نشان می‌دهیم، اما مردم باید بدانند که فاجعه‌ای در حال رخ دادن است و اگر رعایت نکنیم جان خود و عزیزانمان را به خطر می‌اندازیم.
وی از مردم درخواست کرد مسافرت‌ها، دورهمی‌های خانوادگی و مراسم عزا و عروسی را تعطیل کنند و عنوان کرد: بهترین واکسن برای کرونا استفاده از ماسک است در غیر این صورت دچار بحران خواهیم شد و در فصلی که آنفلوانزا و سرماخوردگی نیز شایع است، بزرگترین آسیب در کمین مردم و جان آنها و نیز تهدید کننده بهداشت عمومی هستند.

21شهرستان استان فارس در وضعیت قرمز
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از وضعیت قرمز 21 شهرستان استان فارس خبر داد و گفت: از 36 شهرستان 21 شهرستان در وضعیت قرمز، 3 شهرستان سفید و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.
عبدالرضا قاسم پوربا اشاره به اینکه توقع می‌رود که مردم تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و جدی‌تر به این موضوع نگاه کنند افزود: بر این اساس این محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر یعنی از شنبه (روز گذشته) تا جمعه شانزدهم این ماه تمدید و در بعضی موارد تشدید خواهد شد.
وی اظهار داشت: همچنین خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی و مترو در کلانشهر شیراز با هدف مقابله با کرونا و پیشگیری از گسترش ویروس این بیماری تا روز ۱۶ آبان به طور کامل متوقف می‌شود.
این سخنگو بیان کرد: یک سوم کارکنان از طریق دورکاری یا مرخصی به شکل چرخشی از حضور در محل کار معاف هستند و دوسوم دیگر از کارکنان نیز در محل فعالیت خود حضور پیدا خواهند کرد.
قاسم‌پور با اشاره به اینکه نتیجه ۵۰ درصد تست‌های کرونا در استان مثبت است، بیان داشت: مصادیق اعمال محدودیت شامل مکان‌هایی از جمله دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، مدارس شبانه‌روزی، زبان‌سراها و کتابخانه‌ها است که این مراکز باید آموزش‌های خود را به شکل مجازی انجام دهند.
وی ادامه داد: استخرهای سرپوشیده، سالن‌های سینماها و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، باشگاه‌های بدنسازی و برخی رشته‌های ورزشی مانند کشتی، کاراته، جودو و بازی‌های پربرخورد تعطیل هستند.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، با اشاره به تعطیلی تمام مراکز تفریحی استان خاطرنشان کرد: برگزاری هرگونه مراسم مذهبی، همایش، ختم، برنامه اجتماعی و فرهنگی
نیز ممنوع است.
بازداشت ۴ ساعته داماد در یکی از روستاهای سلطانیه
از سوی دیگر فرماندار سلطانیه در استان زنجان از بازداشت ۴ ساعته یک داماد در یکی از روستاهای شهرستان به‌دلیل برگزاری مراسم جشن عروسی در بحران کرونا و آزادی وی پس‌از اخذ تعهد، خبر داد.
حسین رحمانی‌هزاررود، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با توجه به شیوع مجدد بیماری کرونا و به جهت پیشگیری بیشتر این ویروس کشنده، برگزاری هرگونه تجمع و مجالس عروسی و عزا تا اطلاع ثانوی در این شهرستان ممنوع است، افزود: در صورت برگزاری مجلس، با برگزارکنندگان جلسات به جرم تهدید علیه سلامت جامعه طبق قانون برخورد خواهد شد.
وی از بازداشت ۴ ساعته دامادی در یکی از روستاهای شهرستان به‌دلیل برگزاری مراسم جشن عروسی در بحبوحه بحران کرونا و آزادی وی پس‌از اخذ تعهد خبر داد و گفت: این داماد به‌علت سرپیچی و بی‌توجهی به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا و برگزاری مراسم جشن عروسی، بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی طبق دستور مقام قضایی دستگیر و روانه بازداشتگاه شد.
فرماندار سلطانیه، با اشاره به اینکه سرعت انتشار و انتقال ویروس کرونا، ۱۰ برابر شده است و باید این وضعیت نگران‌کننده را به نحوی مدیریت کرد که به بحران و فاجعه انسانی تبدیل نشود، افزود: از مردم شهرستان سلطانیه درخواست داریم از برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزا خودداری کرده و از حضور در این مراسم‌ به منظور حفظ سلامتی خود و جامعه خودداری کنند.

ممنوعیت برگزاری تجمعات و مراسم شادی و عزا در هرمزگان تا اطلاع ثانوی
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه تا زمانی که آمار و ارقام کاهش نیابد  هرگونه تجمع برای شادی و عزا در هرمزگان برگزار نمی‌شود، بیان کرد: اکنون بندرعباس، بستک و کیش و پارسیان در وضعیت قرمز است و شهرهای دیگر استان باید دستورالعمل‌های مناطق قرمز را رعایت کنند.
دکتر حسین فرشیدی، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: تعداد مراجعان افزایش یافته است و قطعاً در دو هفته آینده شاهد افزایش در بیماران آی‌سی‌یو و مرگ و میر خواهیم بود.
وی اضافه کرد: ممنوعیت تجمع بیش از ۱۰ نفر از روز جمعه اعلام شده و زمان فعلاً نامحدود است و تا زمانی که آمار و ارقام کاهش نیابد تجمعات و مراسم شادی و عزا برگزار نمی‌شود. فرشیدی با بیان اینکه بیماران اگر علائم پیدا کردند حتماً مراجعه کنند و موضوع سرماخوردگی ساده را مطرح نکنند، اظهار کرد: در هفته گذشته در استان افزایش مراجعان سرپایی کم علامت داشتیم که این روند افزایش داشته است و در بندرعباس ۱۵ تا ۲۰ درصد طی هفته گذشته افزایش مورد مراجعان سرپایی داشتیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه اکنون بندرعباس، بستک و کیش و پارسیان در وضعیت قرمز است و شهرهای دیگر استان باید دستورالعمل‌های مناطق قرمز را رعایت کنند، تصریح کرد: از مردم انتظار داریم همچنان همانند گذشته همکاری کنند تا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد کاهش آمار مبتلایان و موارد بد حال و مرگ و میر در هرمزگان باشیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/6/558929/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها