طرح ساماندهی رودخانه‌های هرمزگان برای جلوگیری از سیل



بندرعباس - درحال حاضر بیش از ۲۰ هزار کیلومتر رودخانه در هرمزگان وجود دارد که پنج هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها نزدیک مراکز جمعیتی و مهم هستند. لذا برای جلوگیری از هرگونه خسارت جانی و مالی و همچنین حفظ سرمایه‌های ملی دراین بخش بویژه پل‌ها و آبنماها ساماندهی آنها یک ضرورت است.
طبق اظهارات مسئولان استان هرمزگان، مطالعات رودخانه‌های مهم و نزدیک مراکز جمعیتی هرمزگان از ۲ سال پیش آغاز شده و تاکنون مطالعه هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها به پایان رسیده و مابقی تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.
طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری خسارت‌های جانی و مالی زیادی را برای هرمزگان به بار آورده است که آخرین حادثه مربوط به جان باختن ۲ خواهر ۹ و ۲۱ ساله در روستای دهنه سهراب شهرستان بشاگرد به هنگام تماشای سیلاب، به‌دلیل طغیان آب رودخانه و سقوط در آن بوده است. همچنین به‌دلیل نصب نکردن علائم هشدار، خبر غرق شدن جوان ۲۰ ساله در رودخانه «سیخوران» از توابع دهستان سیاهو شهرستان بندرعباس در ۱۹ مرداد سال گذشته منتشر شد.
 در اواخر سال گذشته و فروردین ماه سال‌جاری بود که بر اثر شدت بارندگی شاهد طغیان رودخانه‌های فصلی و خسارت سیلاب به چند محور ارتباطی در شرق و غرب هرمزگان و قطع مسیرها با مرکز استان بودیم.
در بارندگی سال گذشته بود که علاوه بر قطع راه‌های مختلف استان هرمزگان جاده ارتباطی بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین بندرکانتینری ایران نیز به‌دلیل آبگرفتگی شدید مسدود شد که پس از چند ساعت با تلاش نیروهای راهداری بیشتر محورهای مسدود بازگشایی شدند. همچنین در اواخر سال گذشته طبق بیان فرماندار وقت میناب، بارندگی و طغیان رودخانه‌ها و آب گرفتگی مناطق «جو محله»، سیلاب به جاده‌ها، تأسیسات و منازل روستاهای «تلنگ دهگانه»، «کهنه شهر کرگان»، «سرشیفت» و «شمیلو» و تأسیسات و راه‌های ارتباطی روستاهای این شهرستان ۲۲۰ میلیارد ریال خسارت زد.
به گفته معاون طرح وتوسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان هرگونه تغییر در مجرا و بستر رودخانه‌ها ممنوع بوده و اگر تغییراتی انجام شود، نیازمند موافقت وزارت نیرو است. لذا بر اساس معیارهای فنی و تخصصی، انتخاب مسیر برای ساماندهی رودخانه‌ها معنی ندارد و تغییر در بستر و حریم رودخانه‌ها جایز نیست. به گزارش ایرنا، محمد رنجبر با اشاره به بازدیدی که از طرح ساماندهی رودخانه بردول پارسیان صورت گرفت، بیان داشت: درپی بارندگی‌های آذرماه سال گذشته (۹۸)، سیلاب وارد مسیل شرقی و غربی محدوده رودخانه بردول پارسیان شد و بر این باوریم که امکان بروز آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری در آینده برای مردم وجود دارد. وی ادامه داد: زمین‌های مسیر طرح ساماندهی رودخانه بردول پارسیان بدون اخذ استعلام از آب منطقه‌ای توسط شورای شهر و شهرداری منطقه به مردم واگذار شده و در همین راستا طرح ساماندهی این رودخانه در دو مرحله توسط شرکت‌ آب منطقه‌ای هرمزگان آغاز شده که با انجام آن جهت رفع خطر سیلاب برخی از قطعه‌های تفکیک شده در این مسیر از بین خواهدرفت.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهارداشت: مرحله نخست این طرح از پایین دست رودخانه بردول تا محور پارسیان - بندرلنگه به طول ۹۰۰ متر با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال است که تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رنجبر یادآورشد: هم اکنون عملیات ۲۰۰ متر از مسیر یادشده نیز به‌صورت کامل پایان یافته و ۹۰ درصد عملیات خاکی ۷۰۰ متر باقی‌مانده نیز انجام شده و پوشش سنگی آن درحال انجام است. معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار داشت: این طرح تاکنون با برخی از تعرض‌ها از جمله واگذاری بدون استعلام شهرداری و شورای شهر زمین‌های موجود در بستر رودخانه به مردم روبه‌رو بوده که باعث کندی در اجرای آن شده است.
ضرورت ساماندهی حریم تمامی رودخانه‌های هرمزگان
 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در همین زمینه گفت: نابسامانی برخی از رودخانه‌های استان باعث شده امسال بسیاری از روستاها در معرض سیلاب قرار گیرند، از همین روی مطالعات طرح ساماندهی رودخانه «تلنگ و جو محله» میناب انجام شده و بزودی اقدام‌های لازم در خصوص اجرای این طرح انجام خواهد شد.
هوشنگ ملایی، همچنین به ساماندهی رودخانه «مرادآباد» حاجی آباد اشاره کرد و افزود: مشاور درحال بررسی و مطالعه طرح ساماندهی این رودخانه است و راهکارهایی نیز ارائه کرده که در این خصوص باید همواره زیباسازی و حفظ فضای شهری مدنظر قرار گیرد. این مسئول تصریح کرد: همچنین در خصوص انجام مطالعات تحلیلی حد بستر و حریم و ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های شهر بندرعباس نیز از جمله خور گورسوزان صورت گرفته، چرا که این خور هم به هنگام بارندگی مشکلاتی را برای مردم ساکن اطراف آن ایجاد می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/11/558934/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها