شباهت های کرونا با گازگرفتگی



گروه حوادث/ امسال گسترش ویروس کرونا و توجه مردم به این بیماری باعث شده که از آمار رو به افزایش مرگ‌های خاموش یا همان مسمومیت با گاز منوکسید کربن غافل شویم در حالی که این گاز مهلک همچنان در کمین ما نشسته و قربانی می‌گیرد.
سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره  مسمومیت با گاز منوکسید کربن هشدارهایی داده است که توجه به آن لازم و ضروری است.
وی در این باره به ایسنا گفت: برخی علائم بیماری کرونا  شبیه  مسمومیت با گاز منوکسید کربن است و همین موضوع ممکن است مردم را به اشتباه بیندازد.
ما در بیماری کرونا همیشه بر لزوم  گردش هوا تأکید داریم؛ از نظر جلوگیری ازمسمومیت با گاز منوکسید کربن هم این امر بسیار اهمیت دارد یعنی  باید هوا در گردش باشد تا هوایی تازه به بخاری برسد. مسمومیت  بر اثر کاهش اکسیژن در محیطی که در آن قرار گرفته‌ایم اتفاق می‌افتد.  همچنین  بی احتیاطی و  توجه  نکردن به ایمنی کافی  وسایل گرمایشی می‌تواند منجر به مسمومیت با گاز منوکسید کربن و حتی مرگ شود؛ باید به این موضوع توجه کرد که آبگرمکن، اجاق گاز، شومینه و نیز ممکن است چنین شرایطی داشته باشند.
ملکی با اشاره به اینکه گاز منوکسید بی بو است، اظهار کرد: این گاز به سرعت در هوا پخش شده و پس از ورود به بدن موجب احساس ضعف می‌شود که ناشی از کمبود اکسیژن است. دودکش‌ها باید حتماً از هر طبقه تا پشت بام کشیده شده باشد و یک متر بالاتر از سطح پشت بام نیز کلاهک H نصب شود، این کلاهک از ورود ذرات معلق جلوگیری کرده و خروج آلاینده‌ها را نیز ساده‌تر انجام می‌دهد.
ملکی درخصوص شیوه صحیح نصب لوله‌های وسیله گرمایشی مثل بخاری ادامه داد: بهترین وضعیت این است که زاویه ٩٠ درجه باشد.  همچنین ممکن است که لانه سازی پرنده‌ها روی پشت بام موجب گرفتگی و انسداد مسیر دودکش شده باشد. بنابر این باید این مسائل بررسی شود.
ملکی ادامه داد: سرد بودن قسمت فوقانی لوله‌های بخاری و وسایل گرمایشی نیز نشانه عدم خروج گاز منوکسید کربن بوده و در صورتی که متوجه این اتفاق شدیم، باید به سرعت بخاری را خاموش کرده و این عیب را برطرف کنیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/12/558945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها