صرفه جویی 10میلیون پوندی «وودافون» در مصرف انرژی




میترا جلیلی/ با نزدیک شدن به فصل زمستان یکی از موضوع‌هایی که مورد توجه کمپانی‌های فناوری قرار می‌گیرد، کاهش مصرف انرژی برای گرم کردن خانه‌ها و محل کار است ؛ازسوی دیگر یکی از دغدغه‌های امروز جهان گرمایش کره زمین و تغییرات آب و هوایی است که باید با آن مقابله کرد.
در همین راستا اپراتور بریتانیایی وودافون(Vodafone) به این عرصه ورود کرده و طی همکاری با کمپانی Mitie به کاهش مصرف انرژی در سیستم‌های گرمایی و سرمایشی خانه و محل کار و درنتیجه، کمتر شدن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در بریتانیا کمک زیادی کرده است.
این اپراتور در یک دوره سه ساله موفق شده است 100گیگاوات انرژی را ذخیره کند که برای مصرف 65هزار خانه در طول یک سال کافی است. این کمپانی همچنین در این راستا موفق شده است 10میلیون پوند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند که رقم جالب توجهی است و موضوع مهم تر، کمتر شدن میزان کربن منتشر شده تا سقف 25هزار تن در طول سه سال است. وودافون همچنین در کل شبکه خود، دفاتر کار و... به طور 100درصدی از انرژی‌های پاک استفاده می‌کند تا میزان کربن تولیدی خودر ا به صفر برساند و به تعهداتش درقبال محیط زیست جامه عمل بپوشاند.
طی این همکاری، از فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیا، کنترل از راه دور دمای ایرکاندیشنرها(دستگاه‌های تهویه مطبوع) و... استفاده شده است ؛در دوران کرونا هم به‌دلیل خانه نشینی بیشتر مردم، میزان مصرف انرژی بالاتر رفته به همین دلیل هم تلاش این دو کمپانی بیشتر شده است.
گفتنی است کاربران با کمک اپلیکیشن‌ها می‌توانند صبح‌ها که از خانه بیرون می‌روند دمای وسایل گرمایشی خود را بسیار پایین بیاورند و چند ساعت قبل از بازگشت به خانه، با مشاهده دمای محل زندگی‌شان از طریق تلفن هوشمند خود، دمای خانه را بالاتر ببرند. به این ترتیب وقتی به خانه می‌رسند با گرمایی مطبوع مواجه می‌شوند بدون این که در چند ساعتی که در خانه نبوده‌اند انرژی هدر برود.
Mitie هم در قالب طرحی با نام Plan Zero قصد دارد تا سال 2025میزان انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای را در خدماتی که ارائه می‌دهد به صفر برسد. این کمپانی به‌جای سوخت‌های فسیلی، بیشتر از انرژی برق تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی استفاده می‌کند. ازسوی دیگر این کمپانی معتقد است بیشتر گازهای گلخانه‌ای که در بریتانیا منتشر می‌شود در اثر حمل‌ونقل و تردد درون شهری و وسایل نقلیه است به همین دلیل هم در این زمینه سرمایه‌گذاری مناسبی کرده است.
به‌گفته این کمپانی حدود 90درصد از کربن تولید شده در بریتانیا در سال 2018 ناشی از ترددهای درون شهری و وسایل نقلیه بوده است. در همین راستا این کمپانی تاکنون در تکنولوژی‌های ویژه ویدیوکنفرانس و ارتباط از راه دور سرمایه‌گذاری زیادی کرده و آن را در دوران بحران کرونا شدت بخشیده و تلاش دارد تا از سفرهای کاری درون شهری تا حد امکان پیشگیری کند. همچنین برای انجام کارهای کمپانی تا 90درصد از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده می‌کند درحالی که این رقم پیش از این، تنها 20درصد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/17/558947/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها