اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به صورت آنلاین برگزار شد

مضراب جوانان روی کوک آینده


فرهنگی/ چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک به ایستگاه پایانی رسید. تالار وحدت شامگاه جمعه (نهم آبان‌ماه) با حضور خواننده‌ها و نوازنده‌هایی درگروه‌های سنی الف، ب و ج  اختتامیه متفاوتی را تجربه کرد، اجرایی که به دلیل بیماری کرونا بدون حضور داوران و شرکت‌کنندگان جشنواره و به صورت آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام انجمن موسیقی ایران پخش شد.
یادی از خسرو آواز ایران در جشنواره چهاردهم
 اما این دوره از جشنواره جدا از اجرا و رقابتی متفاوت که با حضور2 هزار و 350 شرکت کننده برگزار شد، توانست نسبت به دوره‌های قبل، علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب کند تا آنجا که برخی شرکت کنندگان از شهرهای مختلف برای نخستین بار در این آزمون حضور و رقابت داشتند. اما یکی از بخش‌های ویژه آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، یادبود خسرو آواز ایران بود که در این بخش برخی داوران جشنواره نظیر حسین علیزاده، حمیدرضا نوربخش، محمدرضا درویشی، داریوش پیرنیاکان، بهروز همتی، علی‌اصغر شاه‌زیدی، داوود گنجه‌ای و حسین بهروزی‌نیا از محمدرضا شجریان گفتند و یاد این استاد بزرگوار را گرامی داشتند. نکته دیگر اینکه هومان اسعدی، دبیر جشنواره پیشنهاد کرد در آینده و در زمان مقتضی جایزه‌ای ویژه به نام و یاد استاد شجریان در همین جشنواره یا رویدادهای مشابه تدارک دیده شود.
 به نسل آینده موسیقی ایران امیدوارم
اما در ابتدای مراسم اختتامیه پیام  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سیدعباس سجادی مجری مراسم قرائت شد. و بعد از آن پیام حسین علیزاده آهنگساز و نماینده بخش موسیقی ایرانی برای چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان پخش شد.
در بخشی از این پیام آمده: «جوان‌ها به ما انرژی مضاعف می‌دهند که همچنان این جشنواره را ادامه دهیم. این جشنواره کمبودها و حسن‌های زیادی دارد که با همفکری و نظر همه دوستان شرکت‌کننده می‌توانیم جشنواره را به حالت ایده‌آل برسانیم. واقعاً جای تبریک و تشکر دارد که انجمن موسیقی ایران در این شرایط جشنواره را برگزار کرد و اجازه نداد روند برگزاری جشنواره متوقف شود.»
او در ادامه پیام خود به کیفیت اجراها اشاره کرد: «من در مرحله اول نسبت به اجراها انتقاد داشتم و کیفیت اجراها برای من رضایتبخش نبود ولی جالب است که شرکت‌کنندگان بخش نهایی در این مدت کوتاه توانسته بودند پیشرفت کنند و کیفیت خوبی را از خودشان ارائه بدهند. ما در قضاوت‌ها گاهی حیف‌مان می‌آمد که فقط سه برنده اعلام کنیم و به همین خاطر در برخی بخش‌ها تعداد برندگان بیشتری را اعلام کردیم.»
این آهنگساز تمام شرکت‌کنندگانی را که به مرحله نهایی رسیدند برنده خواند و هدف جشنواره را حضور جوانان و کسب تجربه اعلام کرد:
«جشنواره امسال در زمینه خلاقیت نتایج بسیار خوبی داشته است، من خودم راغب هستم که بخش خلاقیت را به‌عنوان یکی از بخش‌های عمده جشنواره در نظر بگیریم تا بچه‌ها از خودشان اثر خلق کنند. به نظرم اگر ما این بخش را گسترش بدهیم نتایج بهتری خواهیم گرفت. گاهی در جشنواره استعدادهای عجیب و غریبی پیدا می‌شوند که ما می‌گوییم ای کاش استاد یا معلم این جوان‌ها را می‌دیدیم و به آنها می‌گفتیم مثلاً در این مسائل دقت بیشتری کنند.»
او بر آموزش درست، مشاوره و معلمان خوب تأکید و از معلمینی که شاگردان به این خوبی تربیت کرده‌اند، تشکر کرد.
 بارقه‌های امید در روزهای سخت مردم
ادامه برنامه نمایش پیام سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  بود و بعد از آن هومان اسعدی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روی سن آمد و در سخنانی گفت :«پیش از هر چیز بر خود واجب می‌دانم که یادی کنم از بزرگمرد جاودانه موسیقی ایران‌زمین، استاد محمدرضا شجریان که ما نیز در نهمین دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان افتخار میزبانی و همراهی ایشان به عنوان عضو شوراهای تخصصی را داشتیم، ولی متأسفانه در ادامه کار تقدیر یارمان نبود... از طرف خودم و استادان و همکاران گرانقدرم به جامعه موسیقی و ملت ایران عمیقاً تسلیت عرض می‌کنم... امیدوارم در آینده و در زمان مقتضی جایزه‌ای ویژه به نام و یاد ایشان، به‌گونه‌ای که شایسته و درخورِ شأن و منزلتِ این بزرگمرد تاریخ موسیقی ایران و جهان باشد، در همین جشنواره یا رویدادهای مشابه تدارک دیده شود.» اسعدی که هشت دوره دبیری این جشنواره را برعهده داشته بیان کرد: «به‌دلیل شرایط جهانی و عالمگیرِکرونا، در این دوره از جشنواره با وضعیت پیچیده‌ و پُر چالشی مواجه بودیم اما، علی‌رغم تمام این پیچیدگی‌ها، با حمایت و همکاری مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاران عزیزم در انجمن موسیقی ایران و بویژه استادان گرانقدر، این دوره از جشنواره نیز به‌طور شایسته‌ای برگزار شد. در هر حال توانستیم امسال بیشترین تعداد شرکت‌کننده را جذب کنیم (حدود ۲۴۰۰ شرکت‌کننده) که از تمامی ادوار پیشین جشنواره تعداد بیشتری بوده است و این مهم حاکی از بارقه‌های امیدی‌ است که علی‌رغم این وضعیت، امید به زندگی و نقش موسیقی در تحمل این شرایط و امیدبخشی به آینده قابل توجه بوده است... به امید روزهایی بهتر، هم برای موسیقی و هم برای مردم ایران و جهان...»
پس از صحبت‌های اسعدی متن پیام محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به مخاطبان ارائه شد و در پایان هیأت داورانِ چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، برگزیدگان بخش‌های مختلف  را اعلام کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/19/558961/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها