۱۲۰ هنرمند ایران خواستار صلح میان کشورهای همسایه شدند

هوشمندانه و با اتحاد نقشه‌ جنگ‌افروزان را برهم زنید



بیش از ۱۲۰ نفر از هنرمندان، فیلمسازان و کنشگران عرصه فرهنگ و هنر ایران در بیانیه‌ای خواستار صلح میان کشورهای همسایه خود، جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان شدند.
در متن این بیانیه آمده است: دهه‌هاست خاورمیانه جولانگاه قدرت‌های غارتگری شده است که با شیوه‌های گوناگون از آن جمله تفرقه‌افکنی و جنگ افروزی، کشورها را چپاول می‌کنند؛ آنها، همزیستی و صلح، میان ملت‌ها و اقوام را سدی در برابر طمع سیری‌ناپذیر خود می‌دانند.
اینک، بار دیگر استثمارگران، ملت‌های قفقاز و اقوام گوناگون منطقه را که در گذر سالیان کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی می‌کردند به جنگ واداشته‌اند. جنگ‌افروزان با نقشه‌ای قدیمی و با تحریک احساسات ملی، قومی و مذهبی، میان ارمنی‌ها، آذری‌ها، کردها و دیگر اقوام، تفرقه‌افکنی می‌کنند و زمینه‌های تجزیه کشورها را برای غارت منابع طبیعی و ثروت‌هایشان فراهم می‌سازند. سرمایه‌سالاری این‌بار آتش جنگ را میان کشورهای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان به بهانه قره‌باغ برافروخته و می‌خواهد دامنه آن را به کشورهای پیرامون و همسایه، بویژه ایران که در درازنای تاریخ، بستر همزیستی و همبستگی اقوام گوناگون بوده است، گسترش دهد. اکنون فجایع این جنگ، روز به روز فراگیر شده و گروه‌های تروریستی به منطقه گسیل شده‌اند تا با جنایت و نسل‌کشی، راه چپاول ملت‌ها
هموار شود.
ما کنشگرانِ گستره‌ فرهنگ و هنر، از ملت و اقوام گوناگون ایرانی و کشورهای همسایه می‌خواهیم که خود را از آتش جنگ دور کرده و هوشمندانه و با اتحاد، نقشه‌ جنگ‌افروزان را برهم زنند. از سوی دیگر لازم است دولت‌های داعیه‌دار حقوق بشر و سازمان‌های جهانی، از آن جمله سازمان ملل متحد، تنها به انتشار بیانیه‌های تکراری اکتفا نکنند و برای پایان دادن به این جنگ که بی‌گمان هزاران کودک و زن و مرد، قربانی آن خواهند شد، اقدامی عملی و فوری را در دستور کار خود قرار دهند.
بر همه‌ وجدان‌های بیدار است که به حرمت انسان، این جنگ را محکوم کرده و طرفین را به گفت‌وگو و صلح دعوت کنند و اجازه ندهند بار دیگر تمدن‌های با شکوه منطقه، خُرد و نابود شده و مردم این سرزمین‌ها قربانی منافع سرمایه‌داری و جنگ‌طلبان شوند.
کیانوش عیاری- جعفر پناهی- بهمن فرمان‌آرا - واروژ کریم مسیحی - عزیــــــزالله حمیدنژاد- حمید نعمــــت‌الله- علی مصفا - علیرضا رئیسیان- همایون اسعدیان- یعقوب امدادیان- کامبوزیا پرتوی- کیومرث پوراحمد-  هانیه توسلی-  محمدعلی نجفی- محســـــــــــــــن امیریوسفی-  محمدمهدی عسگرپور- داریوش فرهنگ- مهـــــوش شیخ‌الاسلامی- مصطفی آل‌احمد- شهرام اقبال‌زاده- محســــــــــن الوان‌ســــــــاز- مصطفی امامی- یعقوب امدادیان- ستار اورکی- مریم اورنگ- پرویز بابایی- رضا بابک- حسن برزیده- مهدی بوستانی‌شــــــــهربابکی - عبدالحمید پازوکی- ژینوس پدرام احمد پوری- عزیزالله حاجـــــــی‌مشهدی- فردین خلعتبری- ابوالحســـــــــــن داوودی- علیرضا داوودنژاد- امید رئیس‌دانا- مریم رئیس‌دانا و... از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/19/558965/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها