به امید شرایط بهتر هستیم




ارسلان کامکار
آهنگساز و نوازنده ویولن و عود
این روزها شیوع ویروس کرونا و کشته شدن بسیاری از هموطنان عزیزمان براثر این بیماری، همه مردم را بسیار دل نگران وغمگین کرده است و همچنان تأکید مسئولان ستاد ملی مقابله با این بیماری بر خانه نشینی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، من و دیگر اعضای خانواده کامکار هم این اوقات را به امید شرایط بهتر در خانه به سر می‌بریم. درواقع خانه نشینی فرصتی اجباری بود تا تأمل بیشتری در تولید کارهای موسیقی داشته باشیم. دراین روزها من نیزمانند دیگر دوستان و همکارانم به تدریس آنلاین و آفلاین موسیقی مشغول هستم. دربخش آفلاین هنرجویان کارهای خود را به‌صورت فیلم ارسال می‌کنند و بررسی می‌شود و دربخش آنلاین هم که به‌صورت زنده (لایو) این کارها شنیده و دیده می‌شود. البته بیشتر تأکید ما بر بخش آنلاین است هرچند که بسیاری از شاگردان اصرار دارند کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود اما به‌خاطر مراقبت‌های بیشتر ترجیح همه ما بر تدریس آنلاین است.
ناگفته نماند این روش آموزشی (آنلاین) تجربه بسیارخوبی برای من بوده است بخصوص اینکه توانستم با هنرجویان بیشتری در ارتباط باشم، مخاطبانی از شهرهای دور و نزدیک که ازاین فرصت به‌دست آمده بسیاراستقبال کردند و البته علاقه‌مندانی هم در خارج از ایران بودند.
درواقع تدریس آنلاین موضوعی بود که همیشه به آن فکر می‌کردم اما نگران بودم این روش نتیجه خوبی نداشته باشد اما وقتی مجبور به انجام این کار شدیم متوجه شدم اتفاق بسیار خوبی می‌تواند باشد.
به هرحال با تعطیل شدن آموزشگاه‌های موسیقی چاره ای غیر از این کارها وجود ندارد، هرچند که تعطیلی برنامه‌های هنری ضربه بسیاری براقتصاد موسیقی وارد کرده واتفاق بسیار ناخوشایندی است چرا که راه کسب درآمد و امرار  معاش بسیاری از معلمان و استادان از طریق همین تدریس به‌دست می‌آید. بنابراین لازم است مسئولان فرهنگی از معلمانی که بیکار شده‌اند و تقریباً درآمد آنها به نصف رسیده حمایت‌های لازم را داشته باشند. به‌طورمثال شاگردان خود من به یک سوم رسیده است. اما نکته دیگر، این روزها علاوه بر تدریس مشغول تولید چند کارموسیقی هستم که امیدوارم فرصتی برای انتشار آن به‌وجود آید نخست ساخت اپرای «رابعه» است که به پیشنهاد یکی از دوستانم انجام گرفت که متن آن برای آقای مسعود یحیوی است که از محتوای بسیار خوبی برخورداراست.
متن این کار را دوست عزیزم مسعود یحیوی نوشته  و حدوداً 8 ماه از ساخت این کار گذشته است اما متأسفانه شرایط حال حاضر موجب شده رونمایی آن به تعویق بیفتد و بسیار دوست داشتم این کار  با ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود که حالا باید منتظر ماند تا شرایط بهتر شود.
اپرای رابعه شامل پنج پرده است و موضوع آن درباره اولین زن شاعر ایرانی در دوران رودکی است که قربانی شعر و شاعری خود شده است و تصمیم داشتم با ساخت این اپرا زندگی این شاعر توانمند و بزرگ را روایت کنم. کار دیگرم قطعه‌ای برای کولبران است که به مدت 10 دقیقه بوده و بخشی از آن با کلام است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/20/558971/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها