به نام تاریخ



11 آبان
امروز دویست و بیست و هفتمین روز از سال 99 است، سالی که سخت گذشته است. امروز را هم با مرور زندگی و آثار چهره‌های فرهنگی و هنری ایران و جهان می‌گذرانیم تا شاید این روزها کمی راحت‌تر بگذرند.
تولدها
پن بدجلی: بازیگر امریکایی سال 1986 در چنین روزی به دنیا آمد. پن بدجلی از 11 سالگی وارد هالیوود شد و «خواسته و چمن» در سال 1999 اولین فیلمی بود که در آن بازی کرد، بعد از آن  در فیلم‌های «برادران گارسیا»، «ددیو»، «جوان و بی‌قرار» و «خاطرات بدفورد» حضور داشت اما با فیلم‌های «جان تاکر باید بمیرد»، «ناپدری» و «ایزی ای» بیشتر شناخته شد. پن بدجلی در سریال‌های زیادی مانند «گاو»، «کوهستان» و «دختر سخن چین» هم بازی کرده است و در یکی، دو سال اخیر به‌ دلیل بازی در سریال جنایی و روانشناختی «تو» به شهرت بیشتری رسیده است.
عسکر محمدی تبار: او از خوشنویسان معاصر ایرانی و متولد 1345 است. محمدی تبار از پانزده سالگی نستعلیق را نزد استادان هاشم زمانیان، غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی و علی شیرازی در انجمن خوشنویسان ایران آموخته است. عسکرمحمدی‌تبار تا به امروز نمایشگاه متعدد انفرادی و جمعی برپا و جوایزی نیز کسب کرده است.
   سالروز تولد آیشواریا رای بازیگر هندی، امیرعباس ستایشگر، هادی ضیاءالدینی نقاش و محمد ابهری بازیگر هم امروز است.
درگذشت‌ها
داوود پیرنیا: موسیقیدان و بنیانگذار برنامه رادیویی گل‌ها سال 1350 در چنین روزی درگذشت. داوود پیرنیا متولد سال 1279 بود و از کودکی به موسیقی علاقه داشت؛ پدرش  از روشنفکران زمانه خویش بود و برخلاف مادرش که با موسیقی به‌ دلیل علایق مذهبی موافق نبود به او اجازه یادگیری موسیقی را داد. پیرنیا در رشته حقوق در سوئیس تحصیل کرده بود و سال‌ها در این رشته فعالیت کرد و کانون وکلای دادگستری را هم تأسیس کرد اما به‌دلیل اینکه در دوران زندگی در اروپا با موسیقی کلاسیک آشنا شده بود پس از بازگشت به ایران همزمان با فعالیت‌های حقوقی اش برای گسترش و نوسازی موسیقی سنتی ایران تلاش کرد؛ پس از سقوط دولت قوام السلطنه، پیرنیا کار دولتی و حقوقی را کنار گذاشت و با مطالعه در زمینه موسیقی آهنگ‌های اصیل ایرانی را جمع‌آوری کرد. او توانست با جلب نظر مقامات سازمان برنامه و بودجه بودجه‌ای برای گسترش موسیقی ایران بگیرد و ارکستری با شرکت نوازندگان و خواننده برجسته آن زمان تأسیس کند که همین ارکستر مقدمه‌ای برای ساخت برنامه معروف گل‌ها در سال 1335 شد. او البته برنامه‌های دیگری هم ویژه موسیقی ساخت، برنامه‌هایی مانند «گل‌های جاویدان»، «یک شاخه گل»، «گل‌های صحرایی» و «برگ سبز». پیرنیا را مبدع روشی می‌دانند که برپایه آن موسیقی با شعر تلفیق می‌شود؛ غیر از این نخستین برنامه‌های کودک رادیو هم توسط پیرنیا ساخته شد و حتی برای نخستین بار یک کودک خردسال را به‌عنوان مجری برنامه کودک انتخاب کرد. سال 1345 پیرنیا پس از مدتی بیماری به رادیو و برنامه گل‌ها بازگشت اما قرار شد کارهایش بازرسی شوند و به‌ همین دلیل او هم از این برنامه کناره‌گیری کرد.
بهاالدین زهیر: شاعر عرب سال 1258 میلادی (656 هجری قمری) درگذشت. بهاالدین زهیر سال 1186 میلادی (581 هجری قمری) در مکه به دنیا آمد اما چند سال بعد همراه خانواده‌اش به مصر کوچ کردند و آنجا علوم حدیث و فقه و ادبیات خواند. او از شاعران معروف دوران ایوبی است که مقرب‌ترین و محبوب‌ترین شخص و شاعر در دربار ملک صالح مصری بود. قصاید او شهرت داشتند و به همین دلیل هم محبوبیت داشت اما در هفتمین جنگ صلیبی مورد غضب شاه مصر قرار گرفت و به‌ شام رفت؛ آنجا با اینکه قصایدش را تقدیم دربار دمشق کرد اما نتوانست موفق باشد و در تنهایی و فقر درگذشت. نسخه خطی دیوان او در کتابخانه ملی پاریس نگهداری می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7480/20/558975/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها