بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

عملیات احداث فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران آغاز می‌شود

فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران از بالاترین سطوح بین‌المللی پرواز برخوردار خواهد بود. مهندس ترکش دوز سرپرست دفتر فرودگاه بین‌المللی بزرگ تهران در گفت‌و‌گویی از  ازسرگیری مجدد عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی تهران خبرداد: فرودگاه مهرآباد نیاز آینده مملکت را از لحاظ صنعت حمل‌ونقل به هیچ‌وجه برآورده نمی‌کند، این فرودگاه با توجه به اشکالاتی که در طراحی اولیه آن بوده قابل گسترش نیست و نیاز مبرم به ساختن یک فرودگاه جدید احساس می‌شود.
تاریخچه احداث فرودگاه جدید
از سال 1353 مشاورین اولیه طرح، مراحل مختلف پروژه را طراحی کردند که تا سال ۱۳۵6 ادامه داشت. این پروژه در سه قسمت به نام پیمان‌های ۱ و۲و۳ طراحی شده است. پیمان شماره یک شامل خاکبرداری، خاکریزی و تسطیح. پیمان شماره ۲ شامل عملیات روسازی، آسفالت جاده‌های ارتباطی باند‌ها و توقفگاه هواپیما. پیمان شماره ۳ شامل احداث ساختمان‌های تأسیسات پشتیبانی و ترمینال‌ها است. پیمان شماره یک در سال ۱۳۵۶ به مناقصه گذاشته شد و یک شرکت ایرانی برنده مناقصه گردید و تا سال 1357 حدود ۹۲۰ میلیون ریال عملیات خاکی توسط این شرکت انجام گرفت.
پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش مسئولین، پروژه فرودگاه بزرگ مجدداً بررسی شد و در این زمینه دفتر فنی فرودگاه بزرگ بین‌المللی تهران در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل  و بررسی مجدد پروژه مذکور بعهده این دفتر نهاده شد. پس‌از بررسی و تحقیقات کامل نتیجه به اطلاع مسئولان امر رسید که با توجه به نیاز مبرم به این فرودگاه ،مسئولان دستور از سرگیری عملیات این فرودگاه را صادر کردند. در این زمینه دفتر فنی اقدام به تهیه یک طرح تعدیلی از طرح اولیه کرد که طرح مذکور به تصویب رسید و بودجه مورد نیاز طرح برآورد شد. هزینه طرح با ساخت یک ترمینال، دو باند، ساختمان‌های پشتیبانی، جاده‌های ارتباطی و تأسیسات زمینی که به‌طور کلی طرح تعدیلی را تشکیل می‌دهد تا سال ۱۳۶۷ حدود ۲ میلیارد و 8۵۰ میلیون ریال برآورد شده است که با ارائه آن به هیأت دولت به تصویب رسید و برای سال 1362 به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ گردید.
همچنین زمین‌های داخل طرح فرودگاه در حال خریداری است و متراژ زیادی از این زمین‌ها تاکنون خریداری شده است.
در زمینه ایجاد جاده و پل خروجی از فرودگاه به اتوبان قم با وزارت راه و ترابری قراردادی بسته شده و هزینه آن نیز پرداخت گردیده و همچنین آزمایشات مکانیک خاک و زلزله سنجی محل مربوطه نیز انجام گرفته است. محل فرودگاه مذکور در 40 کیلومتری جنوب تهران بین جاده ساوه و اتوبان قم در محدوده‌ای به وسعت ۱۵۰میلیون متر مربع در نظر گرفته شده است که از لحاظ رفت و آمد با وجود اتوبان قم و جاده ساوه، کلیه مسائل ارتباطی بین فرودگاه و تهران نیزحل شده و برای آینده خط آهنی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
روزنامه کیهان- دوشنبه 6 تیر 1362

ایران کلیه سهام ژاپن در شرکت بریجستون را خرید

دولت جمهوری اسلامی ایران رسماً کلیه سهام ملی شده «بریجستون» ایران را از شرکای ژاپنی آن خریداری کرد و به این ترتیب اختلاف مالی میان ایران و این کمپانی فیصله یافت. مراسم تبادل اسناد مربوطه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو انجام گرفت که ایران به منظور مصالحه نهایی در مورد مسائل معوقه خود سهام و وام با بریجستون ژاپن به توافق رسید....
ایران تنها اصل وام‌های طرف‌های ژاپنی (بدون پرداخت سود) را پرداخت کرد و سهام طرف‌های ژاپنی را نیز پس از کسر زیان‌های سالانه قبل، با قیمت روز خریداری کرد.
با این حال کمپانی‌های ژاپنی نیز از این معامله راضی بودند و مطابق توافق انجام شده قرار است سالانه یک بار همایشهای تکنولوژی نیز با شرکت متخصصین بریجستون ژاپن و مهندسین ایرانی تشکیل شود.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 19 تیر1362

طرح چوبی کردن صندلی‌های اتوبوس‌های شرکت واحد تهیه شد

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این شرکت تعویض صندلی‌های فعلی اتوبوس‌ها و استفاده از صندلی‌های چوبی را به‌عنوان اقدامی مفید در جهت صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش مصرف مواد اولیه، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی و تأمین رفاه بیشتر مسافران اتوبوس مورد توجه قرار داده است.گزارش روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی حاکی است که کیفیت ساخت چوب بکار رفته در صندلی‌های جدید به گونه‌ای است که به آسانی آسیب نمی‌پذیرد.
همچنین چوب بکار رفته در زمستان سرد نمی‌شود و در تابستان گرما را جذب نمی‌کند، این صندلی‌ها به‌خاطر استحکام در حدود ۱5 سال عمر می‌کنند و براحتی قابل تعویض می‌باشند.
روزنامه اطلاعات- 17 مرداد1362

احداث بزرگترین مرکز چشم پزشکی
 خاورمیانه در تهران آغاز شد

کار احداث یکی از بزرگترین مراکز آموزشی چشم پزشکی خاورمیانه در تهران آغاز شد. طی مراسمی که با حضور آیت‌الله سیدعبدالمجید ایروانی نماینده جامعه روحانیت، حجت‌الاسلام بکایی، پروفسور محمدقلی شمس، دکتر غلامعلی افروز معاونت دانشگاه تهران و جمعی از مقامات دانشگاهی برگزار شد، اولین کلنگ طرح توسعه بیمارستان فارابی در اراضی خیابان گمرک توسط آیت‌الله ایروانی به زمین زده شد. این مجموعه یکی از بزرگترین مراکز چشم پزشکی خاورمیانه است که با تصویب شورای انقلاب و به همت دانشگاه تهران کار احداث آن آغاز شده است. این پروژه دارای مساحتی حدود ۷۲هزار متر مربع بوده و سیصد تخت خواهد داشت که تا ۵۰۰ تختخواب قابل توسعه خواهد بود. بودجه تکمیل این پروژه بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان است که از محل اعتبارات عمرانی سازمان برنامه تأمین شده است.
درمانگاه فوق تا پنج سال دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد وروزانه می‌تواند ۱۰۰۰ بیمار را بپذیرد.
روزنامه کیهان- شنبه 5 شهریور1362







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7482/16/559123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها