‌به نام تاریخ




14 آبان
سال 1366 در چنین روزی اولین نمایشگاه بین‌المللی کتاب افتتاح شد. در همان محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در بلوار شهید چمران. این نمایشگاه تا 22 آبان ادامه داشت و 196 انتشارات از 32 کشور جهان در کنار 200 ناشر داخلی در آن شرکت کردند و با توجه به اینکه کتاب‌های زیادی درباره فرهنگ و تمدن اسلامی در آن عرضه شده بود این نمایشگاه «فرهنگ و تمدن اسلامی» نام گرفت. جالب است بدانید که این نمایشگاه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و در آن سال‌های پر التهاب 500 هزار نفر از آن بازدید کردند.
تولدها
فریدون ناصری: رهبر ارکستر سمفونیک تهران سال 1309 در چنین روزی به دنیا آمد. فریدون ناصری از کودکی و در هنرستان عالی موسیقی ویولنسل و سازهای ضربی را یاد گرفت و در دوران دبیرستان در کلاس‌های هارمونی ثمین باغچه بان شرکت کرد و از او اصول آهنگسازی را یاد گرفت. پس‌از آن به بلژیک رفت و در کنسرواتوار سلطنتی بروکسل در کلاس‌های آهنگسازی، تصنیف موسیقی فیلم و رهبری ارکستر شرکت کرد. در همان کشور هم درارکسترهای ناسیونال بلژ و رادیو و تلویزیون بروکسل همکاری می‌کرد و پس‌از بازگشت به ایران و در دهه 40 و 50 در رادیو و تلویزیون ایران فعال بود. او برای تأسیس ارکستر فارابی با مرتضی حنانه همکاری کرد و پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1369 رهبر ارکستر سمفونیک تهران شد. ناصری موسیقی فیلم‌های زیادی مانند «ستارخان»، «فصل خون»، «کفش‌های میرزانوروز» و «ناخدا خورشید» را هم ساخته است. او سال 1384 درگذشت.
فضل‌الله توکل: نوازنده پیشکسوت سنتور سال 1321 به دنیا آمد. فضل‌الله توکل از 6 سالگی در کلاس‌های حسین تهرانی نواختن تنبک را یاد گرفت و پس از اینکه پدرش برایش سنتور خرید نواختن این ساز را آموخت و پس‌از آن در کلاس‌های علی تجویدی ردیف نوازی ایران را یاد گرفت. بعدها به دعوت تجویدی نوازنده سنتور ارکستر شماره 2 رادیو شد و پس‌از آن هم به برنامه گل‌ها راه پیدا کرد. او به‌عنوان تکنواز آثار زیادی در برنامه‌های مختلف گل‌ها شناخته می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم آلبوم‌هایی مانند «آوازه خوان»، «نسیما»، «غم زمانه» و «خاطرات جوانی» با آهنگسازی او منتشر شد. توکل در نواختن سنتور سبکی مخصوص به خودش دارد که کاملاً شناخته شده است و  پرویز یاحقی بارها شیوه او را منحصر به فرد خوانده بود و او را بی‌رقیب می‌دانست. البته غیر از سنتور، توکل، ویولن هم می‌نوازد.
متیو مک کانهی: بازیگر توانای هالیوود امروز 51 ساله می‌شود. متیو مک کانهی رشته تلویزیون و سینما را خواند و با بازی در فیلم کمدی «مات و مبهوت» در سال 1993 مطرح شد. پس‌از آن هم در «قتل‌های زنجیره‌ای تگزاس»، «زمانی برای کشتن»، «آمیستاد»، «تماس» و «یو-571» بازی کرد. مک کانهی دوره‌های مختلفی را در طول دوران کاری‌اش گذراند. از اوایل سال 2000 شروع به بازی در فیلم‌های رمانتیکی مانند «طراح مراسم ازدواج» و «شکست در اجرا» کرد اما از سال 2010 چهره دیگری از هنر او را دیدیم و در فیلم‌هایی ماند «برنی»، «جوی قاتل» و «ماد» بازی کرد. حضور او در «باشگاه خریداران دالاس» و بازی در نقش یک مرد مبتلا به ایدز باعث شهرت بیشترش شد و برایش جایزه اسکار و گلدن گلوب گرفت. پس‌از آن هم در فیلم «گرگ وال استریت» و «بین ستاره ای» بازی کرد. فصل اول سریال «کارآگاهان حقیقی» هم با بازی مک کانهی ساخته شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت و برایش جایزه منتخب منتقدین تلویزیون را گرفت و نامزد دریافت جایزه امی شد.
  منصور حمیدی کارگردان، دیون لی بازیگر بریتانیایی، شیلا خداداد بازیگر، امیرحسین آرمان بازیگر و ساناز رئوف شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
بیژن علی محمدی: دوبلور قدیمی سینما و تلویزیون سال گذشته در چنین روزی درگذشت. بیژن علی محمدی متولد سال 1340 بود و اوایل دهه 60 کارش را در واحد دوبلاژ صداوسیما آغاز کرد و توسط نسل دوم دوبله ایران مانند پرویز بهرام آموزش دید. او در سال‌های فعالیتش در سریال‌ها و انیمیشن‌های زیادی صحبت کرد و صدایش را به جای پدر ژپتو در کارتون «پینوکیو» به یاد دارید. سریال‌های «امام علی(ع)»، «روشن‌تر از خاموشی»، «معمای شاه» و «سرقت پول» و فیلم «روز واقعه» از جمله کارهای علی محمدی بودند. او دوسال پیش و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به‌عنوان دوبلور همزمان همکاری کرد و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم هم بود.
  علی تابش گوینده رادیو و کمدین هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7482/20/559142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها