رمزگشایی از کد مهمی در جریان توسعه موفق چین


ادامه از صفحه 4
چین در طول دوران  «چهاردهمین برنامه پنج ساله» ضمن پایبندی جدی به جایگاه محوری نوآوری در مدرنیزاسیون، بر سرعت ساخت کشوری قدرتمند و دارای علم و فناوری خواهد افزود؛ این افزایش سرعت همچنین شامل تسریع توسعه ساختار صنعتی مدرن و ایجاد بازار داخلی قوی نیز خواهد بود، ضمن آنکه تعمیق اصلاحات، ایجاد یک ساختار پیشرفته اقتصادی سوسیالیستی، اولویت بخشی به توسعه در مناطق کشاورزی و روستایی، ترویج جامع احیای فضاهای روستایی نیز از دیگر مشخصه‌های آن محسوب می‌شود. در عین حال، ساماندهی فضاها و اراضی کشوری، ترغیب و عملیاتی سازی توسعه هماهنگ منطقه‌ای و شهرنشینی جدید؛ پیگیری رونق و توسعه در امور و محصولات فرهنگی و در عین حال ارتقای توان کشور در حوزه قدرت نرم و فرهنگی؛ پیگیری و عملیاتی سازی توسعه سبز و ارتقای شرایط همزیستی هماهنگ انسان و طبیعت، بهبود کیفیت زندگی مردم و بهبود سطح ساختارهای اجتماعی از دیگر اهداف این روند خواهد بود. از دیگر سو، برنامه ریزی در راستای توسعه و امنیت و ایجاد کشوری با ضریب امنیت بالاتر همواره مدنظر خواهد بود و در این چارچوب اقدامات لازم در راستای تسریع برنامه‌های مدرن‌سازی تجهیزات دفاعی و نظامی را نیز در دستور کار خواهد داشت تا از مجموع این فرآیند، ساختاری یکپارچه و کشوری مرفه با ارتشی قدرتمند محقق شود.
 در این نشست همچنین اهداف بلندمدت تحقق نسبی مدرنیزاسیون سوسیالیستی تا سال 2035 مطرح شد. تا آن زمان، حجم کلی اقتصاد چین و میزان درآمد سرانه جمعیت شهری و روستایی به سطح جدیدی خواهد رسید و بر پیشانی کشوری با خصیصه نوآوری در تمام و جوه ثبت خواهد گشت. در این دوران از قبل صنعتی‌سازی جدید، اطلاعاتی‌سازی، روندهای شهرنشینی و مدرن‌سازی در حوزه کشاورزی، موجبات ایجاد یک ساختار اقتصادی جدید فراهم آمده است. در این بازه زمانی همچنین مسأله مدرن سازی سیستم و قابلیت حکمرانی ملی به صورت نسبی محقق، و حقوق مردم برای مشارکت برابر در امور و توسعه برابر به طور کامل تضمین گشته است؛ در این ایام در چین؛ کشوری با حکمرانی کامل  قانون ساخته شده و دولتی قانونمند و جامعه‌ای قانون مدار در جریان خواهد بود. در این روزگار فرهنگ عامه ملت و سطح تمدن اجتماعی به بلندای جدیدی دست یافته و قدرت نرم فرهنگی نیز به گونه‌ای ملموس افزایش یافته است. این روزگار، روز گاری است که در آن شیوه زندگی و تولید سبز به گونه‌ای گسترده مورد توجه قرار گرفته و شرایط زیست محیطی به طور بنیادین با بهبودی اصولی مواجه گشته است. از جانب دیگر، میزان سرانه تولید ناخالص کشور به مقدار متوسط کشور‌های توسعه یافته رسیده و همسانی در بهره‌گیری از خدمات عمومی نیز به صورتی نسبی محقق شده است. در همین فرآیند است که شکاف و اختلافات مربوط به ساکنان مناطق شهری و روستایی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. زندگی مردم زیباتر گشته و توسعه همه جانبه انسانی و رفاه مشترک تمام ملت به گونه‌ای مشخص و واضح با پیشرفتی ملموس مواجه گشته است.
در این نشست همچنین مسأله گشایش سطح بالا در مواجهه با جهان خارج به طور ویژه مطرح شد که این موضوع به ایجاد موقعیت و فرصتی جدید برای تحقق همکاری‌های برد - برد منجر خواهد شد. چین  گشایشی عمیق‌تر از قبل در عرصه‌هایی به مراتب فراخ تر و با حوزه‌هایی به مراتب گسترده‌تر در مواجهه با جهان خارج را پیگیری و اجرایی خواهد کرد. با اتکا بر بازار گسترده داخلی خود، همکاری‌های بین‌المللی و عملیاتی‌سازی فضای برد - برد و منافع متقابل تحقق خواهد یافت. چین نسبت به ایجاد یک ساختار باز اقتصادی جدید با قابلیت گشایشی به مراتب بیش از قبل اقدام خواهد کرد و بر این اساس به گونه‌ای همه جانبه سطح گشایش اقتصادی خود در برابر جهان خارج را ارتقا خواهد داد و از رهگذر این اقدامات تسهیلاتی را در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری  فراهم خواهد کرد و در عین حال توسعه نوآورانه تجاری را به پیش خواهد برد ضمن آنکه با پیشبرد سازندگی مشترک ابتکار «یک کمربند یک جاده» توسعه با کیفیت بالا را پیگیری خواهد کرد و همزمان به گونه‌ای مثبت به مشارکت در امر اصلاح ساختار حاکمیت اقتصادی جهان نیز خواهد پرداخت.
چین همواره به مفاهیم صلح، توسعه، همکاری و تعامل برد- برد پایبند بوده و به طور فعالانه در مسیر ایجاد روابط بین‌المللی جدید و جامعه با سرنوشت مشترک بشری گام برداشته است. در جریان 40 سال پس از اصلاحات و درهای باز، ملت چین همواره با آغوشی گشوده، جهان را پذیرا بوده و به گونه ای مستمر طی سال‌های متمادی در عرصه رشد اقتصاد جهانی ایفای نقش کرده که این حضور از میزان 30 درصدی نیز فراتر رفته و به همین دلیل امروز چین به یکی از منابع و عوامل اصلی ثبات و حرکت دهنده در رشد اقتصادی جهان مبدل گشته است. پکن به گرمی از حضور و بهره‌برداری مشترک تمام کشورهای دوست از جمله ایران از فرصت‌ها و منافع سرشار توسعه در چین استقبال می‌کند!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7482/6/559153/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها