ظریف در گفت‌و‌گو با رسانه امریکایی:

تعامل درباره برجام «آری»، مذاکره دوباره «نه»


وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های امریکا خبر داد که کاخ سفید در نامه‌ای به جمهوری اسلامی خواستار عدم دخالت آن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شده است.
به‌گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «سی‌بی‌اس نیوز» اعلام کرد هرکسی که به تضعیف دموکراسی امریکا علاقه‌مند باشد، از رئیس‌جمهوری ترامپ خواهد خواست تا درخصوص جعل اسناد و غیرمطمئن بودن انتخابات پستی و این جور مسائل صحبت کند. ظریف عنوان کرد که ایران نامه‌ای از سوی دولت امریکا دریافت کرده و هشدار داده که در زمان انتخابات اقدامی نکند و اینکه این کشور به هیچ‌گونه دخالتی را تحمل نخواهد کرد. وزیر خارجه ایران ضمن رد ادعاهای مقامات دستگاه اطلاعاتی امریکا مبنی بر دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا تأکید کرد که دونالد ترامپ تنها شخصی است که مؤثرترین و مهم‌ترین بی‌حرمتی‌ها را علیه سیستم انتخاباتی امریکا روا می‌دارد.
وزیر خارجه ایران در ادامه این گفت‌و‌گو تأکید کرد که ایران نه ترامپ و نه بایدن را ترجیح نمی‌دهد اما در عین حال گفت که بیانیه‌های کمپین بایدن نوید دهنده بوده‌اند و ایران همچنان باید صبر کند و نظاره‌گر باشد.
ظریف با بیان اینکه«آنچه برایمان مهم است این است که کاخ سفید پس از انتخابات چگونه رفتار می‌کند نه اینکه چه شعار یا وعده‌ای داده‌اند»، افزود: «رفتار امریکا مهم است. اگر امریکا تصمیم بگیرد به رفتار ستیزه‌جویانه خود علیه ایران پایان دهد، بدون توجه به آنکه چه کسی در کاخ سفید نشسته است با داستان متفاوتی مواجه خواهیم شد.» بایدن اعلام کرده بود که در صورت پیروزی دولتش به مذاکره مجدد بر سر توافقی خواهد پرداخت که در زمان اوباما و معاونت ریاست جمهوری‌اش پس از مدت طولانی حاصل شده بود اما ظریف تأکید کرد که چنین چیزی امید تهران نیست.
وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: اگر ما می‌خواستیم دوباره مذاکره کنیم، این کار را چهار سال پیش با ترامپ انجام می‌دادیم.
ظریف بیان کرد که تهران تحت هیچ شرایطی به مذاکره مجدد بر سر مفاد توافقی که به‌عنوان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درآمده است، فکر نخواهد کرد.
وزیر خارجه ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به الحاق مجدد امریکا به توافق هسته‌ای گفت: «ما به شکل واضح راهی برای تعامل دوباره پیدا خواهیم کرد اما تعامل مجدد به معنای مذاکره مجدد نیست. به معنای آن است که امریکا به پای میز مذاکره بازگردد.»
ظریف با اعلام اینکه کمپین فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است، گفت: «آنها به ایران آسیب زده‌اند اما آن تغییرات سیاسی را که امریکا خواهان آن بود به ارمغان نیاورده‌اند؛ حال این خواسته چه تغییر نظام باشد که این در ذهن بخش خاصی از دولت کنونی امریکا است و چه خواسته دونالد ترامپ باشد که خواهان به زانو درآوردن ایران به منظور تعیین مفاد توافق است.»
این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: «من می‌دانم که بایدن معاون رئیس‌جمهوری پیشین درک می‌کند که مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای رخ نخواهد داد و ممکن است به‌گونه‌ای دیگری اقدام کند.» ظریف همچنین به تغییر رفتار دونالد ترامپ نیز ابراز امیدواری کرد.
ظریف عازم امریکای لاتین شد
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان عازم امریکای لاتین شد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ظریف در این سفر به بولیوی، کوبا و ونزوئلا سفر خواهد کرد و سفر ظریف به بولیوی را برای شرکت در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری جدید بولیوی برشمرد. به گفته وی، مقصد اول این سفر کوبا است و بعد از آن ظریف به ونزوئلا و از آنجا به بولیوی می‌رود تا در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید بولیوی شرکت کند. هشتم نوامبر (۱۸ آبان ماه) زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید بولیوی است. خطیب‌زاده در گفت‌و‌گو با فارس افزود: همسویی مواضع کشورمان و روابط بسیار خوب با کشورهای منطقه امریکای لاتین، باعث شده که جمهوری اسلامی ایران از حمایت قاطع این کشورهای دوست در مجامع بین‌المللی و در برابر اقدامات غیرقانونی ایالات متحده امریکا برخوردار شود. سخنرانی قاطع و انقلابی آقای اوو مورالس رئیس جمهوری پیشین بولیوی در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در برابر ترامپ در مهرماه ۱۳۹۷ یا حمایت رئیس جمهوری کوبا از جمهوری اسلامی ایران و مخالفت وی با اقدامات امریکا در سخنرانی امسال مجمع عمومی سازمان ملل قابل اشاره است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7482/3/559192/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها