دوئل امریکایی-بازنده شکست را می‌پذیرد؟ هر دو کاندیدا خود را پیروز انتخابات می‌دانند




زهره صفاری/ «تفاوتی ندارد، چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد. مهم این است که این دور از انتخابات امریکا با چند وجه تمایز برجسته نسبت به سایر انتخابات‌ ریاست جمهوری امریکا برگزار می‌شود.» این را کارشناسان حوزه امریکا می‌گویند. نخستین وجه تمایز، نگرانی بابت فردای روز انتخابات و حوادثی که در پس آن نهفته است و دومین وجه مشارکت بالای مردمی در این انتخابات بود که خود ناشی از همان نگرانی وقایع پسا انتخاباتی به نظر می‌رسد. آمارها نشان می‌دهد، 99.6 میلیون رأی دهنده امریکایی به دلیل شیوع کرونا، در رکوردی تاریخی در رأی گیری پیش از موعد و پستی مشارکت کردند و از نخستین ساعات برگزاری انتخابات که به وقت محلی ایالت‌های شرقی 6 صبح بود، صفوف مردم برای رأی دادن قابل توجه بود.
اما به جز اینها این انتخابات وجه تمایز دیگری هم دارد. طولانی شدن پروسه شمارش آرا که کمیسیون انتخابات پیشتر اعلام کرده ممکن است به چند روز بکشد. هرچند که ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد که حاضر به پذیرش شمارش آرایی که پس از 24 ساعت نخست انتخابات باشد، نیست. به گزارش «سی ان ان»، درهای مراکز رأی گیری در امریکا ساعت 6 صبح به وقت محلی شرقی ترین ایالات امریکا همچون نیویورک آغاز شد. هرچند که دو ساعت پیش از آن همان طور که رسم سنتی انتخابات امریکا از سال 1960 به این سو است، از بخش کوچکی در ایالت نیوهمپشایر آغاز شد. روستای کوچک دیکسویل تاچ که واجدان شرایط رأی دادن که 5 نفر بودند، رأی‌های خود را به صورت پستی پیش از انتخابات به صندوق ریخته بودند. این 5 نفر همگی به بایدن رأی دادند. در روستای مجاور آنان میلزفیلد نیز از 22 واجد شرایط رأی دادن 21 نفر رأی دادند که 16 نفر به «ترامپ» و 5 نفر به «بایدن» رأی دادند.
پس از این دو روستا بود که ساکنان شرق امریکا در حالی به پای صندوق‌های رأی رفتند که چند ساعت قبل از آن در پورتلند، همچون تمامی 5 ماه گذشته عرصه درگیری بین پلیس و معترضان به نابرابری‌های نژادی بود. این درگیری‌ها با توجه به اهمیت آرای رنگین پوستان در انتخابات این دوره امریکا می‌تواند تعیین‌کننده باشد. بویژه که نگرانی‌های امنیتی در این شهر بالا گرفت و گارد ملی امریکا نیروهای خود را به آنجا اعزام کرد.
در اقدامی بی سابقه در انتخابات یک قرن اخیر امریکا، از دو روز مانده به برپایی انتخابات مغازه‌داران و صاحبان فروشگاه‌های بزرگ در دو شهر بزرگ و پر تردد امریکا، واشنگتن دی سی و نیویورک که قلب‌های تپنده سیاسی و اقتصادی این کشور به شمار می‌روند، اقدام به تخته کوب کردن ویترین فروشگاه‌های خود کردند و به نوعی مقابل آنها سنگربندی کردند که حاکی از نگرانی آنها از حوادث پس از انتخابات و درگیری‌های احتمالی بود. مشابه این اقدام در پنسیلوانیا که از ایالت‌های کلیدی در انتخابات است، مشاهده شد.
از نکات قابل توجه در انتخابات دیروز و دیشب امریکا این بود که برخلاف همه دوره‌های انتخاباتی امریکا کاندیداها حتی حین رقابت‌ها هم دست از تبلیغات برنداشتند و خود و حامیان‌شان به تبلیغ ادامه دادند. «جو بایدن» در صبح انتخابات، با هدف جلب آرای مردمی امریکایی‌ها که «خانواده» یکی از اصول آنها به شمار می‌رود، به کلیسای ویلمینگتون در دلاور رفت، جایی که فرزندش را 4 سال پیش در آن به خاک سپرد. ترامپ نیز با توجه به اینکه توئیتر اعلام کرده بود، اگر هر کدام از کاندیداها در توئیت خود اعلام پیروزی کنند، بر توئیتشان برچسب می‌زند، در مصاحبه با سی ان ان این کار را کرد و گفت که فکر می‌کند که در انتخابات با 306 رأی الکترال به پیروزی برسد. این در حالی است که  توئیتر فقط هفت رسانه امریکایی را برای اعلام نتایج انتخابات معتبر اعلام کرد: ان بی سی، ای بی سی، آسوشیتدپرس، سی ان ان، فاکس نیوز، سی بی اس، دسیژن دسک اچ کیو.
در پنسیلوانیا هم که روند رأی‌گیری در آن برای ساعاتی متوقف شده بود، رأی گیری بدون درگیری خاصی از سر گرفته شد. با این حال کمیسیون انتخاباتی این ایالت که 20 رأی الکترال هم دارد، اعلام کرده است که قادر نخواهد بود شمارش آرای پیش از موعد را در بازه زمانی یک روزه اعلام کند. این در حالی است که دونالد ترامپ پیشتر اعلام کرده بود، حاضر به پذیرش نتیجه آرایی که با فاصله 24 ساعت پس از انتخابات اعلام شود، نخواهد بود. لازم به ذکر است، کمیسیون انتخابات امریکا روز شنبه به وقت محلی اعلام کرده بود، نتایج ممکن است با چند روز تأخیر اعلام شود و نتایج نهایی نیز 14 دسامبر خواهد بود. ضمن اینکه برخی ایالات نیز اعلام کرده بودند که حتی فردای سوم نوامبر نیز به کار رأی گیری پستی ادامه خواهند داد. همین مسأله باعث شد تا ترامپ و وحامیانش شائبه تقلب در انتخابات را پررنگ‌تر مطرح کرده و در مواردی مدعی شوند، در حوزه انتخاباتی نیویورک اسامی مردگان نیز در بین رأی دهندگان دیده شده است.
حمله پیشدستانه «ترامپ»
رکود اقتصادی بی سابقه امریکا و ناکارآمدی در کنترل شیوع ویروس کرونا، حساس‌ترین سال ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد و ورق پیشتازی را به سود رقیب دموکراتش برگرداند. اما او که نمی‌خواهد پس از «جورج دبلیو بوش» در سال 1992، دومین رئیس جمهور امریکایی شود که تنها یک دوره در کاخ سفید حکمرانی کرده است، در فراری رو به جلو، از همان شب انتخابات فرافکنی‌ها درباره غیرقانونی خواندن اعلام دیرهنگام نتایج شمارش آرا در برخی ایالت‌ها و تقلب در رأی‌گیری‌ها را آغاز کرد. به گزارش «نیویورک تایمز»، به باور کارشناسان با وجود اظهارات «ترامپ»، تنها تفاوت انتخابات 2020 با دوره‌های قبلی، فرصت متفاوت ایالت‌ها برای شمارش آرا است و این تنها به دلیل بالابردن دقت در انتخابات انجام شده است. «تی مک دونالد» سخنگوی کمپین ترامپ اما معتقد است: «گفته می‌شود آرای پستی در برخی ایالت‌ها به دلیل روند ثبت مهر دیرتر دریافت شده است! اما این همان چیزی است که رئیس جمهوری درصدد جلوگیری از آنها است.» به نوشته «گاردین»، «ترامپ» شب انتخابات تنها از پیروزی بزرگش در رقابت با «بایدن» نگفت بلکه از دادگاه عالی خواست تصمیمی درباره اعلام دیرهنگام نتایج بگیرد. از طرفی او در توئیت‌هایی به هوادارانش برای خشونت پس از انتخابات چراغ سبز نشان داد. این شرایط برای دموکرات‌ها که میزان آرای پستی بالاتری نسبت به جمهوریخواهان دارند اصلاً قابل قبول نیست و آنها نگرانند با مشخص شدن آرای جمهوریخواهان در چند ایالت، «ترامپ» جشن زودهنگام پیروزی را برگزار کند. به نوشته «ای بی سی» ، محققان پیش‌بینی کرده‌اند پس از انتخابات 2020، امریکا با جدی‌ترین درگیری‌های حزبی هواداران روبه‌رو خواهد شد و عامل این نابسامانی شخص رئیس جمهوری و فرافکنی‌های بدون سندش در چند ماه اخیر برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته‌اش است. در این شرایط اگر «ترامپ» برنده شود، تکرار تظاهرات‌های گسترده 2016 دور از ذهن نیست و این یعنی خشونت کشور را تهدید می‌کند. این در حالی است که «بایدن» نیز به تعهدش برای پذیرش شکست پایبند بماند و سعی در تحریک هوادارانش نداشته باشد. در این شرایط انتقال قدرت بدون دردسر انجام می‌شود اما با آغاز دوره دوم، «ترامپ» دستور جلسه اخراج‌ها از رئیس «اف بی آی» گرفته تا داستان کل و حتی آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی را به اجرا می‌گذارد و تنش جدیدی در بدنه کاخ سفید به وجود می‌آورد. حال اگر «بایدن» پیروز شود، اولین دردسر او گرفتن قدرت از «دونالد ترامپ» خواهد بود و پس از آن دردسر توزیع کرسی‌ها برای سیاستمداران ارشد، برای کشور مشکلاتی به وجود می‌آورد. گزینه سوم برابری آرا است که کار را به دادگاه عالی می‌کشاند که در این مرحله برخلاف تصورها با وجود وزنه سنگین قضات محافظه کار در قدرت، اما آنها برای حفظ اعتبار خود ممکن است طرف «ترامپ» را نگیرند و این شرایط بازهم ناآرامی و تهدید را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان نیز برای معرفی رئیس جمهوری بعدی در صورت بروز بحران اعلام آمادگی کرده است.

تفاوت نگاه دو کاندیدا به انتخابات

دیروز  آنچه در توئیت‌های بایدن و ترامپ قابل توجه بود، تفاوت دیدگاه آنها به انتخابات و نتایج آن بود. جو بایدن در توئیت خود نوشت: «به اینکه کاندیدای دموکرات هستم افتخار می‌کنم. اما به عنوان رئیس جمهوری امریکا حکومت خواهم کرد. من هم با جمهوریخواهان و هم با دموکرات‌ها کار خواهم کرد. برای آنهایی که از من حمایت نکردند تا به شغل ریاست جمهوری برسم هم سخت کوشش خواهم کرد. زیرا این کار رئیس جمهوری است.» در نقطه مقابل ترامپ نوشت: «خطاب به همه حامیانم: از شما از اعماق قلبم تشکر می‌کنم. شما از روز نخست با من بودید و من هیچ گاه نمی‌گذارم ناامید شوید. امید شما، امید من است. رؤیای شما رؤیای من است و آینده شما چیزی است که من هر روز برای آن می‌جنگم.»

مبارزه بایدن برای نجابت و ترامپ برای قدرت

جلانی کاب/ در 1457 روز وحشتناک و اغلب ترسناکی که از انتخابات قبلی امریکا می گذرد، مردم نگاه خود را به انتخابات 3 نوامبر به عنوان یک خط پایان یک مسابقه فوق ماراتن دوخته‌اند. دوندگان حاضر در این مسابقه می‌دانند که استقامت در تعیین اهداف کوچک و قابل دستیابی است و در یک فضای کاملاً خصمانه، دموکرات‌ها و کسانی که دغدغه دموکراسی  دارند، معمولاً قدم به قدم خود را از فرسنگ‌ها مانده به خط پایان در انتخابات میاندوره‌ای و در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری می‌شمارند. رهبر نومحافظه کاران در نیوهمشایر گفته است: «شاید بایدن  رئیس جمهوری مورد نظر ما نباشد اما او رئیس جمهوری است که در سال 2020 به او بسیار نیاز داریم. او کسی است که می‌تواند مردم را کنار هم نگه دارد و کشتی کشور را به مقصود برساند.» آنچه او گفته دقیقا همان چیزی است که در آخرین کمپین بایدن هم شاهد بودیم: «این انتخابات، مسأله ثانویه ما در مورد ایده‌های سیاسی است که مورد رقابت است. در اساس مسأله اصلی ما پیروزی نجابت بر افسارگسیختگی است.» این چیزی بود که بایدن در آخرین روزهای مبارزات انتخاباتی خود مقابل بنری که روی آن نوشته شده بود: «نبرد برای روح ملت» ایستاد و بیان کرد.  اما به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در سناریوی نانوشته‌ای که بایدن برای او نوشته است، در حال بازی است. او با شور و شوق از یک سرگرمی جدید، فارغ از کرونا، رالی‌های خود را در کشور با تجمعات گسترده برگزار می‌کند و انسان‌ها را به عنوان هزینه‌های جانبی پیروزی خود و حفظ قدرتش می پندارد.   این در حالی بود که پسرش دونالد ترامپ جونیور هم مثل پدر دست به کوچک شمردن کرونا زد و مرگ و میرهای ناشی از کووید 19 را بسیار اندک و «نزدیک به هیچ» خواند. آن هم در روزی که بیش از هزار امریکایی به کرونا مبتلا شدند.  منبع: نیویورکر


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7482/4/559199/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها