صیادان جنوب مراقب «لهیمر» باشند




بوشهر- باد لهیمر یا لیمر  از مهم‌ترین بادهای سالانه مناطق ساحلی کشور بخصوص در استان بوشهر است که در فصل پاییز می‌وزد برای دریانوردان و صیادان در دریا بسیار خطرناک است و باید مراقب باشند.
به گزارش ایرنا، این باد که ویژه خلیج فارس و تابع جریانات آب و هوایی این ناحیه است، باعث خطرناک‌ترین و در عین حال مهلک‌ترین حوادث دریایی می‌شود که مدت زمان وزش آن در هر نقطه کوتاه و کمتر از نیم ساعت و به طور معمول بین ۱۰ تا ۲۰ آبان ماه است.
در این مدت ناپایداری‌های دیگری نیز وجود دارد که تمام نشانه‌های لیمر را دارا است و معروف به باد «لجزیب» است. این باد که  قبل از لهیمر اتفاق می‌افتد، چه بسا مردم این مناطق بخصوص دریانوردان را به سفسطه و دروغ می‌اندازد و باید هوشیار و مراقب باشند. باد «لجزیب» در سالیان قبل که شناورها مجهز به سیستم راداری و الکترونیکی نشده بودند برخی ناخدایان به اشتباه این باد را با لیمر تشخیص می‌دادند و پس از وقوع آن به دریا می‌رفتند و در لیمر گرفتار می‌شدند.
لهیمر و لجزیب ممکن است همراه با باران و باد شدید  یا بدون باران همراه گرد و خاک باشد اما هر وقت این دو تغییر جوی همراه با باران باشند، سال زراعی خوبی در پیش خواهد بود بخصوص وقتی لجزیب در دریا با بارندگی باشد و  بارندگی لهیمر در خشکی صورت گیرد. به وقوع پیوستن به موقع این اتفاقات و ناپایداری‌ها دلیلی بر شروع فصلی خوب و رهایی از گرمای طاقت فرسای این منطقه است. درحالی که اغلب نقاط کشور از شرایط آب و هوایی مطلوبی برخوردار هستند و حتی از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند اما مردم بنادر استان بوشهر به خاطر تداوم گرما هنوز از وسایل سرمایشی استفاده می‌کنند.
وقوع باد لهیمر در مناطق ساحلی خلیج فارس بخصوص در شهرستان گناوه از سالیان گذشته همراه با خاطرات  تلخی برای مردم این دیار  همراه بوده و تلفات جانی دربر داشته است. براساس شواهد و قرائن تاکنون موتور لنج‌های زیادی  که  درحال تردد در مسیر کشورهای همسایه خلیج فارس بودند دچار این باد سهمگین شدند و تعدادی از ملوانان و ناخدایان جان خود را از دست دادند. در یک حادثه دریایی در هشتم آبان ماه ۱۳۸۸  یک  اتوبوس دریایی بین جزیره خارگ و بندر گناوه دچار امواج خروشان دریا شد که بنا به گفته دریانوردان، ناشی از باد لهیمر بوده است. غلامرضا مهرجو، فرماندار گناوه در جلسه هفته گذشته  شورای اداری این شهرستان از مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان خواست  آمادگی لازم را برای وقوع باد لهیمر داشته باشند.
رئیس اداره شیلات گناوه گفت: باد لیمر به عنوان بادهای موسمی محلی در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ آبان و در مواقعی تا پایان همین ماه به وقوع می‌پیوندد.
مهدی ابراهیمی افزود: با توجه به احتمال خسارات وارده ناشی از این باد که در گذشته وجود داشته از تمامی شهروندان بویژه دریانوردان انتظار داریم مراقب و هوشیار باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7484/6/559386/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها