اعضای شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر:

هنرمندان امسال صفحات بسیار درخشانی را رقم می‌زنند



مریم سادات گوشه
خبرنگار
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ماه امسال قرار است در فرهنگستان هنر برگزار شود، با این تفاوت که در شرایط همه گیر شدن بیماری کرونا به احتمال زیاد این جشنواره به‌ صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی برگزار خواهد شد.
فرزاد فرجی، هنرمند سفال و سرامیک و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره در مورد نحوه برگزاری جشنواره امسال به « ایران »می‌گوید: «برنامه امسال را سعی کردیم با توجه به بحث کرونا پیش‌بینی کنیم و به سمت نمایشگاه مجازی پیش ببریم، اگر در آن زمان هم جریان کرونا اینگونه باشد ما هم پیش‌بینی نمایشگاه مجازی را داریم. نمایشگاهی که به‌صورت فیزیکال کارها چیده می‌شود اما به‌صورت مجازی برگزار می‌شود؛ در مورد نحوه شکل اجرایی این نمایشگاه هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم و با توجه به شرایط شکل اجرایی آن را فراهم خواهیم کرد.»
او در پاسخ به اینکه این نمایشگاه از نظر سیاستگذاری چه فرقی با سال‌های گذشته دارد، افزود: «این نمایشگاه فرقی با سال‌های گذشته ندارد و فراخوان به همان شکل سابق است البته شیوه نمایش به‌ صورت مجازی خواهد بود. این تجربه جدیدی است که باید در موردش تصمیم بگیریم چگونه اجرا کنیم.»
در خلوتگه هنرمندان اتفاقات عجیبی رخ داده است
بسیاری از پژوهشگران و هنرمندان رشته تجسمی معتقدند امسال هنرمندان به‌خاطر شرایط قرنطینه و کرونا فرصت خوبی برای خلق آثار داشته‌اند و آثار بسیار ارزنده‌ای تولید شده است.
دکتر حبیب‌الله صادقی هنرمند نقاش که خود عضو شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر هم هست در مورد برگزاری این جشنواره می‌گوید:«جشنواره امسال چند خروجی دارد، اول اینکه جامعه هدف ما هنرمندانی هستند که روایت ها، نشانه‌ها و علائم تصویری را در دوران معاصر روایت می‌کنند و امکان بسیار وسیعی داشتند تا در خلوتشان در آتلیه‌شان کار کنند. من در شش ماه گذشته شاید چندین برابر بیشتر از گذشته کار پژوهشی کردم و هم کار نمونه سازی. سیستم‌های نمایشگاهی جهان معاصر با رویکرد تعریفی و تصویری است و سیستم‌هایی که در حال برگزاری است فقط نمایشگاهی نیست بلکه به‌ صورت مجازی هم در حال برگزاری است. امیدوارم تا بهمن ماه این بیماری از دامن بشریت رفته باشد.»
صادقی با اشاره به دوره سخت تحریم‌ها و گران شدن بسیاری از لوازم و وسایل هنرمندان حوزه تجسمی ادامه داد:«دغدغه‌ای که من دارم یک مقداری ابزار و ادواتی است که هنرمند نیاز دارد که خیلی سخت و گران به دست هنرمند می‌رسد. ان‌شاءالله تمهیداتی در نظر گرفته شود تا هنرمندان با رویکرد انسانی و هوشمند بتوانند در این دوره عجیب اثر آفرینی کنند؛ در همین شش ماه گذشته یک شتاب جدی در رابطه با نمونه سازی‌های هنرهای تجسمی صورت گرفته است. اتفاق مهمی در شرف وقوع هست و گزاره‌ها و نشانه‌های جدیدی در هنرهای تجسمی آماده‌ است که معرفی شوند؛ در آتلیه هنرمندان و خلوتی که برای خود دارند اتفاقات بسیار مهمی صورت گرفته است.»
این هنرمند در مورد جشنواره تجسمی امسال می‌گوید:«جشنواره تجسمی فجر وظیفه دارد که به هنرمندان امکان بروز و ظهور بدهد و سند چشم‌اندازی برای هنر تجسمی کشور شود. جای نگرانی نیست. من به‌عنوان همراهی که در جشنواره شرکت می‌کنم، آثارهنرمندانی را دیدم که صفحات بسیار درخشانی را رقم زده‌اند ؛ بسیار افتخارآفرین است.»
او در ادامه سخنانش با اشاره به ایجاد موزه‌های تخصصی از سوی دولت، افزود:«داستان کرونا برای کل رفتارهای اجتماعی نتایجی دربردارد که جامعه هنرمند و اندیشمندانی که به هنر احترام می‌گذارند، در گیرو دار روابط پیچیده بازار اقتصاد نیستند و کارهایی خلق می‌کنند و یقین دارم که اگر این فرصت را برای ایجاد چند موزه بزرگ ایجاد کنیم و دولتمردان بتوانند موزه‌های شخصی هنرمندان را راه‌اندازی کنند، ابتکار خوبی به خرج داده‌اند مثل موزه شخصی ایران درودی.»
صادقی ادامه داد: «اکنون قشر جوانی که در دوران معاصر تلاش می‌کند به امید این است که در صحنه هنرهای تجسمی بتواند نقش آفرینی کند؛غیر از نگرانی کرونا باید به سراغ ایجاد موزه برویم و ابزار و ادوات هنرمندان را یا بسازیم و یا بتوانیم وارد و به هنرمندان کمک کنیم؛ برخلاف بسیاری که غصه می‌خورند. این باور را در تجلیگاه هنرهای تجسمی ایران دیده‌ام که پر افتخار از این دوره گذر خواهد کرد.»
این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد:«ما باید شرایط و استعداد و امکان این را فراهم کنیم تا هنرمندان کارشان را انجام دهند؛ بسیاری از هنرمندان کارآمد هستند و خود را در عرصه جهانی وارد می‌کنند. تردیدی نیست که اقتصاد هنر ما ضعیف است. اما فتوت و مروت و همت عالی که هنرمندان دارند، نتیجه این دسترنج بزرگ‌تر از نتایج مالی سخیف و ساده است؛ تمهیداتی که می‌توان در نظر گرفت تا او را حمایت کرد اول انتشار کتاب است. کمک کنیم کتاب بموقع آماده شود. کارهایش قاب شود تا در فرهنگستان هنر این نمایشگاه برقرار شود.»

از سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر چه خبر؟

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر (طوبای زرین) با رویکرد «گفت‌وگوی هنرها: آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین رشته‌ای» برگزار می‌شود. تصویرسازی، خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانه‌های هنری جدید (ویدیوآرت، پرفورمنس‌آرت و چیدمان) از رشته‌های این جشنواره هستند.
رئیس این دوره از جشنواره هادی مظفری است که مدیریت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی را هم برعهده دارد. او به علی اشرف صندوق آبادی حکم دبیری داده است و محسن حسن‌پور، ابراهیم حقیقی، امیر راد، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهمن شریفی، طاهر شیخ الحکمایی، حبیب‌الله صادقی، علی اشرف صندوق آبادی، فرزاد فرجی، علی قلمسیاه، جاسم غضبانپور، حسن موریزی‌نژاد به‌عنوان شورای سیاستگذاری در این جشنواره حضور دارند. دبیر هنری احمد وکیلی و دبیر اجرایی عبدالرحیم سیاهکارزاده است.
 گفتنی است در هر رشته بر اساس رأی هیأت داوران یک نفر برگزیده و تندیس طوبای زرین، لوح افتخار و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود. همچنین در هر رشته از یک نفر تقدیر شده و لوح افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7484/19/559414/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها