خانه سینما دستور تشکیل شورا داد، وزیر بهداشت مجوز ادامه تولید

مجادله بر سر تولیدات نمایشی بالا گرفت



فرهنگی/ تعطیل شدن یا نشدن پروژه‌های تلویزیونی در شیوع کرونا با مرگ کریم اکبری مبارکه محل بحث و گفت‌وگو شده است. مرگ این بازیگر بر اثر بیماری کرونا به خاطر حضور در «جشن سربرون» (سریالی که پیش از این لاله اسکندری را هم درگیر این بیماری کرده) با اظهار نگرانی برخی عوامل سینما نسبت به شرایط تولید پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی همراه بود. فاطمه معتمدآریا، رئیس انجمن بازیگران سینما، در پیامی خواستار تدابیری فوری و مؤثر برای دور کردن سایه شوم و مرگبار این بیماری از محیط کاری بازیگران شد. شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران هم در بیانیه‌ای بر لزوم تعطیلی موقت، همه پروژه‌های فیلمبرداری تا پایان پیک کرونا تأکید کرد. در همین حال، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما درخواست کرد، با توجه به شیوع کرونا، هرچه سریع‌تر به توقف پروژه‌های سینمایی اقدام کنند.
 خانه سینما دستور تشکیل شورا داد، وزیر بهداشت مجوز ادامه تولید
نبود نظارت بر تولیدات نمایشی و  هشدار جدی نسبت به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در زمان تولید، بار دیگر گلایه‌ها و انتقادها را متوجه خانه سینما و تصمیم انحلال «ستاد کرونای خانه سینما» کرد. کارگروهی که اسفندماه همزمان با شیوع کرونا در ایران شکل گرفت و با اطلاع‌رسانی شفاف و رصد آثار در حال تولید تلاش کرد در زمینه مراقبت اصول بهداشتی به اهالی سینما هشدار دهد. اوایل اردیبهشت ماه اما خانه سینما در بیانیه‌ای خبر انحلال این کارگروه را اعلام کرد. به دنبال جهش شیوع کرونا در چند هفته گذشته و اعتراضات اهالی رسانه و سینما به عملکرد خانه سینما چهارشنبه هفته گذشته (14 آبان‌ماه) این نهاد صنفی اعلام کرد برای حمایت از اعضای جامعه اصناف سینمایی، تشکیل شورایی از متخصصین و نمایندگان صنوف در زمینه‌های مختلف فیلمسازی را در دستور کار خود قرار داده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «این شورا با بررسی شرایط و امکانات لازم و همراهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کشور اصول و تمهیدات شایسته را برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در میان عوامل فیلمسازی وضع خواهد کرد و خانه سینما مراکز و افراد ذی‌ربط را موظف به اجرای آن و راهکارهای تبیین شده می‌داند.» در این روز همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در نامه‌ای به علی‌عسکری رئیس رسانه ملی با توجه به ضرورت نیاز شبکه‌های مختلف به تولید برنامه‌ها و سریال‌های سرگرم‌کننده و ترغیب مردم به خانه ماندن، بر تولید سریال‌های جدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و آن را در شرایط کرونا تأثیرگذار و مفید دانست.
 وضع قوانین، نظارت جدی بر اجرا و لزوم رسیدگی به شکایات
با ادامه نامه‌نگاری‌ها برای تعطیلی پروژه‌های در دست تولید، بحث و گفت‌وگو در باره تعطیلی یا ادامه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی بالا گرفته است. از یک سو موافقان معتقدند با حجم بالای فیلم‌های پشت خط اکران مانده و تعطیلی سینماهای کشور، اصرار بر تولیدات تازه چندان ضرورتی ندارد. مهران احمدی در اعتراض به امکان فعالیت پروژه‌های تصویری و نمایشی در روزهای کرونایی، متنی گلایه‌آمیز خطاب به وزیر بهداشت نوشت.
از سوی دیگر مخالفان تعطیلی بر نیاز گروه‌های مختلف تولید به اشتغال و کسب درآمد تأکید دارند و می‌‌گویند این تعطیلی‌ها به معنای بیکار شدن بخش زیادی از عوامل تولید است که عموماً از اهالی کم‌درآمد و کم بضاعت تولیدات نمایشی هستند و تخصص و درآمد دیگری هم ندارند؛ نیروهای انسانی که نه از امنیت شغلی برخوردارند و نه از بیمه بیکاری. همچنین لزوم سرگرمی‌سازی و ایجاد تفریحات فرهنگی به ویژه در تلویزیون برای خانواده‌ها آن هم در روزهایی که بر خانه‌نشینی و سفرنرفتن و قرنطینه تأکید می‌شود از جمله نگرانی مخالفان تعطیلی تولیدات تلویزیونی است. در خوش‌بینانه‌ترین گمانه‌زنی‌ها هم پایانی برای دوران کرونا پیش‌بینی نشده و در چنین شرایطی چاره‌ای جز کار کردن وجود ندارد. از کار نیافتادن چرخه تولید با تأکید بر رعایت «پروتکل‌های بهداشتی» و حفظ فاصله اجتماعی اگر چه سخت و گاهی در مواردی همچون گریم، غیرقابل اجرا به نظر می‌رسد اما تنها راه پیش‌رو برای ادامه حیات تولیدات سینمایی و تلویزیونی است. به اعتقاد کارشناسان نبود قوانین بهداشتی کامل و ضروری برای تولیدات در ایام کرونا و نظارت جدی بر اجرای دقیق آن و همچنین نهادی برای رسیدگی به شکایت عوامل تولید در این خصوص عامل بالا گرفتن این جدل شده است. چنانکه در روزهای گذشته قصور در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سریال «سربرون» گلایه‌های فرزند کریم اکبری مبارکه را به همراه داشت. او خطاب به سازندگان این سریال عنوان کرد: «شما حتی الکل هم نتونسته بودید تهیه کنید، از چی فرار می‌کنید.» اگر چه حالا با عذرخواهی تهیه‌کننده «جشن سربرون» از خانواده اکبری مبارکه آن طور که ایسنا خبر داده، این مجادله لفظی به پایان رسیده اما بحث‌های مطرح شده در همین مناقشه به تنهایی گویای جای خالی قوانین بهداشتی جامع، نظارت جدی بر اجرایی شدن آن و نهادی برای رسیدگی به تخلفات در تولیدات تلویزیونی و سینمایی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7484/19/559416/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها