استقبال گرم کاراکاس از ظریف




گروه سیاسی/ سفر محمدجواد ظریف به سه کشور امریکای لاتین؛ ونزوئلا، کوبا و بولیوی در همزمانی با آخرین مراحل انتخابات ایالات متحده امریکا بیش از هر موقعیت دیگری توجه رسانه‌های در تب انتخابات را به خود جلب کرد. اینکه حضور تأثیر‌گذار و راهبردی جمهوری اسلامی به نزدیک‌ترین فاصله جغرافیایی به مرزهای امریکا رسیده امری نیست که سابقه چندان طولانی داشته باشد.
گرچه رابطه ایران با این کشورها که از نظام‌های سوسیالیست و چپ‌گرا برخوردارند به سبب رویکردهای مشترک ضد امپریالیستی از همان سال‌های نخست انقلاب رابطه‌ای مبتنی بر احترام و همراهی تلقی می‌شد. اما رفت و آمد در سطوح بالا نخستین بار با سفر فیدل کاسترو رئیس‌جمهوری و رهبر فقید انقلاب کوبا به ایران در آغاز دهه 80 شمسی رقم خورد. روابطی که در دولت‌های نهم و دهم برای توسعه‌اش تلاش شد اما به هر دلیل چندان از رفت و آمدها و حضورهای رسمی و سمبلیک پیش‌تر نرفت و با یک رابطه راهبردی و مؤثر فاصله داشت.
مدت‌ها است اما روابط ایران با کشورهای امریکای لاتین و به‌طور ویژه ونزوئلا در سطحی از ائتلاف راهبردی بودن و در هم تنیدگی قرار گرفته که مطمئناً از سطح تحمل ساکنان کاخ سفید خارج است. تأمین متقابل نیازهای حیاتی در شرایطی که هم ایران و هم ونزوئلا با تحریم‌های گسترده امریکایی مواجه‌اند امری است که سبب شده دو کشور با فاصله هزاران کیلومتری که برای رسیدن به یکدیگر باید از سه دریا و یک اقیانوس عبور کنند بتوانند به نحو عملیاتی به حمایت از یکدیگر در برابر تحریم‌ها و مشکلات داخلی و خارجی بپردازند. حمایتی که در کمتر از یک سال اخیر خود را در فروش تجهیزات پالایشگاهی و مواد خوراکی و ارسال ناوگان کشتی‌های حامل سوخت ایران به ونزوئلا نشان داده است.
همچنان در آخرین تحولات پایان تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران امکان اجرایی شدن توافق‌های نظامی تهران- کاراکاس که از حدود یک دهه پیش معوق مانده است را فراهم ساخته. توافق‌هایی پیرامون استقرار پایگاه موشکی و فروش موشک‌های ایران به ونزوئلا که حالا رسانه‌های امریکایی با تیترهایی همچون «احتمال استقرار موشک‌های ایرانی در 2200 کیلومتری خاک امریکا» به استقبال آن رفته‌اند و دولت امریکا اعلام کرده است «هرگونه تلاش احتمالی جمهوری اسلامی برای ارسال موشک به ونزوئلا را تاب نخواهد آورد».
ظریف در کاراکاس
در چنین فضا و با چنین پیشینه‌ای وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه با استقبال همتای ونزوئلایی‌اش وارد کاراکاس شد تا در دو روز اقامت خود در این کشور به دیدار و رایزنی با عالی‌ترین مقام‌های آن بپردازد.
ظریف روز پنجشنبه در دیدار با «دلسی رودریگرز» معاون اول رئیس‌جمهوری و«خورخه آریزا» همتای خود در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی کرد. پس از این دیدارها بود که وزیر خارجه ونزوئلا در توئیتی نوشت: ملت ونزوئلا بیش از آنکه قدردان همبستگی و شجاعت ملت و دولت ایران باشند که در لحظات دشوار به ما کمک کرده‌اند، به آنها عشق می‌ورزند.
وزیر امور خارجه کشورمان سپس با رئیس‌جمهوری این کشور امریکای لاتین دیدار و رایزنی کرد. دیداری که به زعم «نیکولاس مادورو» نشانه تزلزل‌ناپذیری روابط دو کشور بود و او در توئیتی که پس از دیدارش با ظریف منتشر کرد نوشت: «امروز (۵ نوامبر) لذت پذیرایی از بازدید محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را داشتم. این بازدید روحیه تزلزل‌ناپذیر روابط راهبردی همکاری و همبستگی میان ایران و ونزوئلا را به تصویب رساند».
ظریف هم چکیده و ماحصل سفرش به ونزوئلا را در گزارشی توئیتری اینگونه تبیین کرد: «در ونزوئلا با رئیس‌جمهوری نیکولاس مادورو، معاون رئیس‌جمهوری رودریگز، وزیر خارجه آرزا و دیگر وزرای ونزوئلایی در خصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم. همچنین در مؤسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌ امریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پسا غربی سخنرانی نمودم». سخنرانی که به گزارش ایسنا عنوان آن «ونزوئلا و ایران در دفاع از جهان نوین در حال شکل گیری» بود و با حضور مشترک وزرای خارجه دو کشور در یک جمع آکادمیک انجام شد.
به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در تشریح اهداف سفر هیأت ایرانی به ونزوئلا این کشور را یکی از مقاصد اصلی صدور خدمات فنی و مهندسی ایران دانست و گفت: «بخش‌های خصوصی ایرانی پروژه‌های مختلفی را در این کشور اجرا کرده یا در دست اجرا دارند. در بخش انرژی به درخواست ونزوئلا همکاری خوبی اخیراً بین دو کشور شکل گرفت و قابل توسعه است. همچنین افتتاح اولین فروشگاه زنجیره‌ای ایران در کاراکاس توسط بخش خصوصی را می‌توان از فعالیت‌های جدید در بخش تجاری روابط عنوان کرد که توسط شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند در حال اجراست».
ظریف در کوبا
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از پایان دیدارهای خود در ونزوئلا به منظور انجام دیدار رسمی وارد هاوانا پایتخت کوبا شد.به گزارش ایرنا ظریف در جریان این سفر با همتای کوبایی خود دیدار و گفت‌و‌گو خواهد داشت.
وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر این، با دیگر مقام‌های عالی رتبه این کشور نیز دیدار و در ارتباط با توسعه همکاری‌های دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد. مقصد آخر سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه، کشور بولیوی است.هشتم نوامبر(18 آبان ماه) مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید بولیوی برگزار خواهد شد. «لوئیس آرسه» از مؤتلفان و نزدیکان مورالس در نخستین سخنان خود بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کرده است که به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سر خواهد گرفت. وزیر خارجه ایران در آخرین مقصد سفر خود در این مراسم حضور پیدا خواهد کرد. در پی پیروزی لوئیس آرسه، مرتضی تفرشی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بولیوی به دیدار وی رفت و درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور در آینده گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار رئیس جمهوری منتخب بولیوی ضمن تشکر از پیام تبریک رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت پیروزی وی اظهار داشت که پس از به دست گرفتن زمام امور دولت در آن کشور امریکای جنوبی، مجدداً روابط و همکاری‌های دو جانبه را که در دوره دولت موقت راستگرای بولیوی راکد مانده بود، فعال خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7484/2/559447/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها