خطر رواج «پوپولیسم پارلمانی» از نگاه حسین مظفر



یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: برخی نمایندگان مجلس وزرا را به استیضاح، سؤال و تحقیق و تفحص تهدید می‌کنند و نهایتاً برخی مسائل به مسئولان اجرایی و دولت تحمیل می‌شود که در اولویت نیست. حسین مظفر که خود نیز دو دوره سابقه نمایندگی مجلس را دارد و سابقه وزارت را نیز در کارنامه دارد، در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین بر رواج «پوپولیسم پارلمانی» در قوه مقننه صحه می‌گذارد و معتقد است این تفکرات پوپولیستی بیش از هرجا در پارلمان ظهور و بروز می‌کند. او با اشاره به خلأ نقش احزاب و افزایش شعارهای پوپولیستی در آستانه انتخابات گفت: مطبوعات، رسانه‌ها و احزاب باید به‌دنبال آگاه کردن مردم باشند تا انتخاب خوبی رقم بخورد اما متأسفانه نامزدها از عدم آگاهی و احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند که سبب می‌شود شعارهایی که ضمانت اجرایی ندارد، منطقی، عقلانی و متناسب با ظرفیت‌های کشور نیستند ارائه شود که این نوع شعارها جای خود را هم میان مردم هم باز می‌کند و هوادارانی جذب می‌کند که این آفت بزرگی است که هم مجلس را ناکارآمد کرده وهم قوه مجریه را دچار مشکلاتی می‌کند.
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه شعارها و رفتارهای عوامفریبانه و پوپولیستی می‌تواند اقشار مختلف و بویژه قشر خاکستری را علیه یا له یک مجموعه بسیج کند، افزود: درحالی که این شرایط در‌شأن نظام جمهوری اسلامی و مسلمانی ما نیست؛ باید در فضای انتخابات به نحوی عمل کنیم که رسانه‌ها، احزاب و نامزدهای انتخاباتی بخش مهمی از زمان خود را برای فرآیند آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق بگذارند تا امکان مقایسه برای مردم هم فراهم شود. مظفر تأکید کرد: همین عدم آگاهی و سوءاستفاده‌ها موجب می‌شود برخی نماینده مجلس یا مسئول اجرایی کشور شوند که حداقل شرایط لازم را هم ندارند و به همین نحو قوای کشور را هم به سمت ناکارآمدی می‌برند که دودش هم به چشم مردم می‌رود.
وی در پاسخ به این پرسش که اکنون چقدر شاهد «پوپولیسم پارلمانی» هستیم، گفت: متأسفانه بخش مهمی از فضای پوپولیستی حاکم بر قوه مقننه برای منافع شخصی خودشان است. یک نماینده فقط نباید متکی به حرف و احساسات حامیان خود باشد چون رأی دهندگان عموماً اطلاعات دقیقی از وظایف نمایندگی ندارند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس عموماً برای اینکه جای خود را در منطقه خود باز کنند شعارهایی فوق اختیاراتشان می‌دهد که باعث می‌شود امکانات و ظرفیت‌ها در جای خود صرف نشود یا گاهی به زور متوسل می‌شوند و به وزارتخانه‌ای می‌روند و وزیری را به استیضاح، سؤال و تحقیق و تفحص تهدید می‌کنند و متأسفانه برخی وزرا هم میدان را خالی کرده و نهایتاً برخی مسائل به مسئولان اجرایی و دولت تحمیل می‌شود که در اولویت نیست. وی با تأکید براینکه رواج تفکر پوپولیستی بیش از همه به نهاد مجلس آسیب می‌زند، گفت: پیش از هرچیز تقویت نگاه ملی نمایندگان ضرورت دارد، نه اینکه آنها به مسائل حوزه انتخابیه خود بی‌توجه باشند اما اکنون فقط به شرایط خود و رضایت اعضای حوزه انتخابیه‌شان توجه دارند و نگاهی به مصالح کشور ندارند هرچند باید به مسائل منطقه هم توجه داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7484/2/559450/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها