برگزاری متفاوت هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی در گپ و گفتی با عباس مجیدی

نمایشی از فرآیند انجام اثر




مریم سادات گوشه
خبرنگار
 هشتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران قرار است 21 آذرماه امسال در پهنه رودکی به مدت ۲ ماه برگزار شود. این دوسالانه که پیشتر به خاطر مشکلاتی برگزار نشده بود، اکنون با توجه به شرایط کرونا با رعایت نکات بهداشتی در پیاده‌گذر استاد شهریار، فضای بیرونی تالار وحدت، طبقات و نیم طبقه‌های تالار وحدت برگزار خواهد شد.
دوسالانه هشتم با تکیه بر اهداف و رویکردهای خود به نمایش آثار هنرمندان در حوزه‌های مرتبط با مجسمه‌سازی، پروژه‌های میان رشته‌ای و نیز ارائه پروژه‌های کیوریتوری، کیوریتورال و آرشیوی می‌پردازد.
عباس مجیدی رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در مورد دلایل به تعویق افتادن برگزاری این دوسالانه به «ایران» می‌گوید: «هر دو سال یکبار دوسالانه ملی مجسمه‌سازی برگزار می‌شود که البته با توجه به تأخیری که ما داشتیم بعد از سه سال هشتمین دوره دوسالانه برگزار خواهد شد. دلیلش هم این است که ما سال گذشته شروع کردیم و خیلی جدی و مستمر پیش می‌رفتیم، جریاناتی پیش آمد که آن را به تعویق انداخت. البته کرونا هم مزید بر علت شد. دوم اینکه فضای ما هم تغییر کرد. فضای ما کانتکس محور بود. این دوره از دوسالانه بنای ما بر این بود که در باغ کتاب برگزار شود و درفضای تپه‌های عباس‌آباد.»
او در ادامه در مورد مکان برگزاری این دوره از دوسالانه افزود: «قرار بود این دوره خیلی متفاوت‌تر از دوره‌های قبل برگزار شود. ما از فضای موزه بیرون کشیدیم و به فضای باز روی آوردیم. خواستیم با مخاطب تعامل بیشتری ایجاد کنیم. فرآیند انجام اثر را حتی در برخی کارها نشان دادیم که متناسب با زمینه باشد و زمینه محور باشد. با توجه به مشکلاتی که پیش آمد بخصوص شیوع کرونا باعث شد که برگزاری نمایشگاه به تعویق بیفتد و ما نتوانیم در آن فضا کار را انجام دهیم. با گزینه‌های مختلفی که داشتیم مثل دانشگاه تهران در نهایت به پهنه رودکی رسیدیم. الان بنا بر این است که 21 آذرماه این برنامه را در پهنه رودکی داشته باشیم. همچنان که معتقدیم برخی کارها باید در فضای بیرونی باشد. البته دغدغه ما از ابتدا هم بر این اصل بود که زمینه محور و در تعامل با مخاطب باشد.»
مجیدی در ادامه در مورد نحوه برگزاری نمایشگاه با توجه به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: «سعی می‌کنیم با فاصله‌گذاری بین آثاری که در فضای تالارها هستند و یا در فضاهای بیرونی پروتکل‌های بهداشتی را حفظ کنیم تا مخاطب به راحتی بتواند از نمایشگاه بازدید کند و تمهیدات را هم متناسب با زمان هر آنچه که باید باشد، انجام خواهیم داد. هم تمهیدات بهداشتی را رعایت خواهیم کرد و هم تمهیدات فرستادن افراد به شکل گروه‌های کوچک. در فضای عمومی قطعاً امکان بازدید راحت‌تر است، اما در فضای بسته با رعایت بیشترپروتکل‌ها این بازدید صورت خواهد گرفت.»
او در مورد برنامه‌های این دوسالانه و نحوه برگزاری‌اش تصریح کرد: «ما در تالار رودکی برای اجرای یکسری برنامه‌ها زمانبندی کرده بودیم. همزمان با برنامه‌های نمایشگاه‌مان برنامه‌هایی در حوزه پژوهشی و سخنرانی داشتیم و در ارتباط با موضوعات مختلف هنر معاصر و مجسمه‌سازی معاصر افراد خاصی را دعوت و برنامه‌ریزی کرده بودیم تا در تالار رودکی اجرا شود. اما به خاطر کرونا ناچاریم به صورت سخنرانی‌های ضبط شده این کار را انجام دهیم. در عین حال برخی آثار که متناسب با باغ کتاب بود و اکنون هنرمندان با یکسری تغییرات در آثار آن را متناسب با فضای پهنه رودکی به نمایش خواهند گذاشت. در عین حال ما سعی می‌کنیم که مستندنگاری‌هایی صورت بگیرد. آنهایی که به بی‌‌ینال راه یافته‌اند فرآیند کارهایشان انجام خواهد شد.»
مجیدی در پایان درخصوص حمایت این دوسالانه از آثار هنرمندان افزود: «تمام تلاشمان این است که سعی خواهیم کرد با سیاستگذاری‌هایی که از ابتدای راه اندیشیدیم متناسب با آن پیش رویم. اگر به هر دلیلی وضعیت کرونا پیچیده‌تر شود، مجبوریم تغییراتی را در خلال برنامه‌ها داشته باشیم. کما اینکه این اتفاق چندین بار افتاد و ناچار شدیم به تعویق بیندازیم. اما از این لحظه به بعد تمام تلاشمان این است که در موعد مقرر تمام کارها با کیفیت عالی انجام شود. قبلاً هم اعلام کرده بودیم که در این دوره سعی شده از هنرمندان بیشتر حمایت شود تا آثار بیشتر دیده شود برای همین جایزه را حذف کردیم و امیدواریم نتیجه مطلوبی حاصل شود. اکنون برنامه‌ریزی شده که کارها را تا 4 آذر ماه تحویل بگیریم و در 21 آذرماه نمایشگاه برقرار شود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7485/19/559536/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها