آمادگی ایران و کوبا برای همکاری در زمینه تولید واکسن کرونا



 وزیر امور خارجه ایران در دومین مقصد سفر خود به امریکای لاتین راهی کوبا شد. دیدار محمد جواد ظریف با مقام‌های بلندپایه این کشور که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری امریکا انجام شد در حالی است که تهران و ‌هاوانا در سال‌های اخیر تحت تحریم‌های فزاینده دولتمردان امریکایی قرار گرفته‌اند و حضور ظریف در کشورهای مهم این منطقه نشان‌دهنده همبستگی سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهایی است که از فشار حداکثری امریکا بی‌بهره نبوده‌اند. ظریف در مهم‌ترین برنامه حضور خود در ‌هاوانا با «میگل دیاز کانل»، رئیس جمهوری کوبا به شکل ویدئوکنفرانس گفت‌و‌گو و تبادل نظر کرد. رئیس جمهوری کوبا در این گفت‌وگو بر مواضع کشورش در ضدیت با تحریم‌ها و اقدامات امریکا علیه ملت ایران و همچنین حق ایران در بهره‌‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرد. در این گفت‌و‌گوی ویدئوکنفرانسی همچنین روابط خوب سیاسی بین دو کشور مورد اشاره قرار گرفت و به ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و کوبا پرداخته شد. دو طرف آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تولید واکسن و از جمله واکسن ویروس کرونا اعلام کردند. موضوع انرژی و همکاری‌های نفتی بین دو کشور نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره ظریف با رئیس جمهور کوبا میگل دیاز کانل بود.
ظریف نیز با تشکر از حمایت کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دعوت حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان از همتای کوبایی برای دیدار از جمهوری اسلامی ایران را تجدید کرد.
وزیر خارجه ایران در ادامه دیدارها با مقامات کوبایی با «ریکاردو کابریساس»، معاون اول نخست‌وزیر این کشور ملاقات کرد. ظریف و معاون اول نخست‌وزیر کوبا در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و تجاری بین دو کشور تأکید کردند. همچنین استفاده از تجربیات یکدیگر در حوزه‌های پزشکی، نانو تکنولوژی، علمی، دارویی و انرژی هم در این دیدار مورد توافق قرار گرفت. وزیر امور خارجه ایران در این سفر همچنین با «برونو رودریگز»، همتای کوبایی خود پیرامون ابعاد مختلف مناسبات بحث و گفت و گو  کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در این سفر از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی در ‌هاوانا بازدید کرد و در جریان پیشرفت‌های به دست آمده برای تولید انواع واکسن از جمله واکسن کووید۱۹ قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ایران پیش از این نیز سفری به کاراکاس داشت و با مقامات ونزوئلا دیدار و گفت‌وگو کرد و قرار است در سومین مقصد این سفر به بولیوی برود تا در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید این کشور شرکت کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7485/2/559552/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها