انتقاد یک اقتصاددان از مصوبه مجلس


با وجود تصویب کلیات طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی به مردم، اما انتقادات از این طرح همچنان وجود دارد. دولت پیش از این ضمن اعلام مخالفت خود با طرح یاد شده گفته بود که منابع لازم برای تأمین اعتبار این طرح وجود ندارد. حالا محمود جام‌ساز اقتصاددان و استاد دانشگاه هم تأکید دارد که معلوم نیست منابع این طرح از کجا می‌خواهد تأمین شود.
جام‌ساز در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با خبرآنلاین، گفت: مسأله پرداخت یارانه معیشتی که در مجلس تصویب شده و بنا بر آن مقرر شده به ۶۰میلیون نفر (به ۲۰میلیون نفر یارانه ۱۲۰هزار تومانی و به بقیه یارانه ۶۰هزار تومانی) داده شود رقم بسیار بزرگی است که اگر با یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی جمع شود در نیمه دوم امسال حدود ۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای این کار لازم است.
وی افزود: با توجه به کسری بودجه فعلی و همچنین مشکلات ناشی از کرونا و فسادهای اقتصادی گسترده که منابع را از دسترس خارج می‌کند، مشخص نیست ۵۰هزار میلیارد تومان یارانه از کجا قرار است تأمین شود. گرچه دولت اقداماتی انجام داده برای اینکه کسری بودجه را پوشش دهد اما باید توجه کرد که این اقدامات نیمی از این کسری را بیشتر پوشش نمی‌دهد. این یارانه‌ها در حقیقت یک راهکار بسیار کوتاه مدتی است برای جلب اعتماد مردم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این در حالی است که ۳ماه بعد ازارزش مبلغ ۱۲۰هزار تومان یا ۶۰هزار تومانی که قرار است به مردم داده شود، کاسته خواهد شد و مردم دوباره گرفتار مشکلات معیشتی می‌شوند زیرا قدرت خرید آنها کاهش می‌یابد.
بنابراین به اعتقاد بنده باید در پرداخت یارانه‌ها تجدید نظر شود و به بخش‌های واقعی اقتصاد، یارانه را به صورت یارانه بهره تسهیلات تولیدی پرداخت کنند که حداقل موجب حرکت تولید شود و این اقدام ارزش افزوده ایجاد کند و سبب تحرک در تولید شود، و به تولید محصول ملی، درآمد، ‌اشتغال منجر شود. این کار می‌تواند تقاضا را پوشش دهد و خودبه‌خود موجبات تعدیل قیمت‌ها را فراهم کند.
جام‌ساز گفت: پرداخت یارانه‌ها به این صورت طرح معیوبی است که دائم در حال تکرار آن هستیم؛ به طوری که یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی که پرداخت می‌شود الان برابر با هیچ است. اگر بخواهیم به دلار تبدیل کنیم با یارانه معیشتی که قرار است پرداخت شود، نفری ۲۰سنت در ماه به هر نفر می‌رسد که واقعاً باعث تأسف است.
به اعتقاد بنده این کار نوعی سیاست پوپولیستی برای جلب رضایت آنی مردم است.
جام‌ساز درباره اینکه چه توصیه‌ای به دولت دارید تا در ماه‌های آتی میزان فشارها بر مردم کمتر شود و شرایط اقتصادی تعدیل شود؟ افزود: ‌دولت ناگزیر است ارتباطات و مناسبات دیپلماتیک خود را حداقل با شرکای سابق اروپایی خود مطلوب کند تا بتواند وارد زنجیره اقتصاد جهانی شود.
اگر قرار باشد درها را به روی خود ببندیم و به شکل یک جزیره کار کنیم و با دنیا ارتباط نداشته باشیم، به ما هیچ کمکی نمی‌کند و با توجه به سیاست‌هایی که الان وجود دارد و همچنین اختلافات و فساد؛ همین میزان منابعی که در کشور وجود دارد نیز به هدر خواهد رفت و به سمت تولید هدایت نمی‌شود.در نتیجه مردم بیشتر در فشار قرار خواهند گرفت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7485/2/559553/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها