انتخابات 2020 زیر ذره‌بین رسانه‌های جهان



بنفشه غلامی/ انتخابات ریاست جمهوری در امریکا در همه دوره‌ها مورد توجه رسانه‌های جهان بوده است. اما امسال این نگاه‌ها بسیار ویژه‌تر شده است.
این توجه ویژه معلول چند فاکتور بود که این دور از انتخابات امریکا را مورد توجه جهان می‌ساخت. نخست استقبال گسترده مردم امریکا از این انتخابات در دو قطب کاملاً مقابل هم بود. این انتخابات بیشترین مشارکت مردمی را در طول تاریخ 120 سال اخیر این کشور رقم زد. علاوه بر این شمار رأی دهندگان نیز بسیار قابل توجه بود. ترامپ که در انتخابات سال 2016 توانسته بود، 62 میلیون رأی به دست آورد، تا این مرحله از اعلام نتایج انتخابات 70 میلیون رأی کسب کرده است و جو بایدن نیز تا این مرحله با نزدیک به 75 میلیون رأی پیشتاز انتخابات است که در تاریخ انتخابات امریکا بی‌سابقه است. اما بجز اینها علت بزرگ دیگری وجود داشت که توجه رسانه‌های جهان را به خود معطوف می‌داشت: شخص «دونالد ترامپ». مردی که در سه سال و 10 ماه حضورش در کاخ سفید، بحران‌های زیادی را برای کشورهای مختلف جهان به بار آورده است، باعث توجه رسانه‌های جهانی شده که منتظر رفتن او از کاخ سفید هستند.
در نگاه به فعالیت چند روز گذشته رسانه‌های جهان می‌بینیم، آنها که در روز نخست توجه خاصی به جامعه دو قطبی امریکا داشتند، در یکی دو روز بعد به انتقاد از «ترامپ» پرداختند که برای کسب قدرت، حاضر است دست به هر کاری بزند تا کاخ سفید را برای خود حفظ کند. آنها دیروز نیز پیش از آن‌که نتایج رسمی انتخابات اعلام شود، به استقبال ریاست جمهوری «جو بایدن» رفتند. در بریتانیا، روزنامه «تایمز» حرکت بایدن به سوی کاخ سفید را لحظاتی تاریخی خواند و روزنامه «گاردین» هم با صراحت تصویری از بایدن را منتشر کرد و در کنار آن نوشت: «در آستانه» و در سوتیتری نوشت: «در حالی‌که شمارش آرا به سود بایدن است، او در مسیر حک نام خود به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری امریکا است.» روزنامه‌های فرانسوی «فیگارو» و «لا تریبون» هم در واکنشی مشابه نوشتند: «بایدن در آستانه کاخ سفید». روزنامه «لیبراسیون» هم با انتشار تصویر دست یکی‌ از حامیان بایدن که پلاکارد نام او را در دست داشت، نوشت: «امید امریکا». در ژاپن هم روزنامه «تایمز ژاپن» در نگاهی تحلیلی به اتهامات تقلب که از سوی رئیس جمهوری امریکا مطرح شده، پرداخت و نوشت: «ترامپ به پروسه انتخابات کشورش حمله برده است.» روزنامه «نشنال پست» کانادا هم پیشاپیش «بایدن» را رئیس جمهوری بعدی امریکا معرفی کرد و با انتشار عکس بزرگی از او نوشت: «(ظاهراً احتمالاً و تقریباً قطعاً) رئیس جمهوری بعدی امریکا» در چین هم روزنامه «چاینا مورنینگ پست»، به دعواهای حقوقی که ترامپ به راه انداخته است، پرداخت.
اما نکته جالب توجه در بین رسانه‌های جهان، واکنش رسانه‌هایی بود که دولت‌هایشان متحد «ترامپ» هستند. روزنامه‌های اسرائیلی که آشکارا از در حمایت از او برآمدند. «اسرائیل هیوم» نوشت: همه از بایدن می‌گویند اما آرای ترامپ بیشتر است. «یدیعوت آحارونوت» هم ترامپیسم را قدرتمند دانست و نوشت: «نتیجه انتخابات می‌تواند امریکا را به جنگ داخلی بکشاند.»
اما بر خلاف رسانه‌های اسرائیل که آشکارا از «ترامپ» حمایت کردند، رسانه‌های عربی حوزه خلیج فارس، محتاط‌‌ تر ظاهر شدند. روزنامه «الجزیره» با چاپ عکسی از بایدن از اعتراض ترامپ به نتیجه آرا و در آستانه کاخ سفید بودن بایدن نوشت. «گالف نیوز» چاپ امارات هم نوشت: «بایدن روی مرز پیروزی است». «گالف تودی» چاپ بحرین نیز از پیشتازی بایدن در پنسیلوانیا و جورجیا دو ایالت کلیدی انتخابات امریکا خبر داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7485/4/559559/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها