پدیده ترامپیسم در انتخابات 2020


مهدی مطهرنیا
کارشناس مسائل بین الملل
ترامپ به عنوان یک پدیده در سال 2016 مطرح شد و توانست زمینه‌های بررسی دموکراسی امریکا و نگاه امریکا از منظر سیاسی، اجتماعی را شکل بخشد. اینکه بگوییم ترامپ یک مکتب فکری است که از آن به عنوان ترامپیسم یاد می‌شود، از منظر معیارهای آکادمیک از انطباق چندانی برخوردار نیست. اما از نظر ژورنالیسم اکنون ترامپیسم به عنوان یک مکتب و ترامپیست‌ها به عنوان پیروان ترامپ در امریکا، در آوردگاه انتخاباتی در سال 2020 به نمایش نه مبارزه دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در تصاحب کرسی ریاست جمهوری که به مبارزه طرفداران ترامپ و مخالفان او برای ماندن در کاخ سفید و یا بازپس‌گیری آن تبدیل شده است.
این اهمیت انتخابات 2020 را در میان تمام انتخابات‌ موجود در ایالات متحده امریکا افزایش بخشیده است. این مبارزه بر سر کاخ سفید در یک وضعیت بحران قانون اساسی برای ششمین بار است که پیش می‌آید. ولی برای اولین بار است که در ایالات متحده امریکا ژنرال‌های هفت ستاره حزب جمهوریخواه و حتی دموکرات‌های دوآتشه در دادن رأی خود با دگردیسی روبه‌رو شدند. از یک سو ژنرال‌های هفت ستاره حزب جمهوریخواه و به عبارتی الیگارشی این حزب در رأی دادن و حمایت از ترامپ کوتاهی کرده است و از طرف دیگر دیده شده است که در ایالات متحده امریکا دموکرات‌هایی یافت شده‌اند که با وجود گرایش‌های دموکراتیک به ترامپ جمهوریخواه با جهت‌گیری‌های تند و رادیکال او روی آورده‌اند. این نشان‌دهنده آن است که در ایالات متحده امریکا لایه‌هایی از تغییر و تحول در هویت‌خواهی و هویت‌طلبی در حال برساختن است. تغییر و تحول در ایالات متحده امریکا دیر یا زود در دو حزب جمهوریخواه و دموکرات گزیرناپذیر خواهد بود.
همان گونه که زمانی حزب‌هایی به نام «توری» و «ویگ» این گونه بودند و تبدیل به احزابی مثل جمهوریخواه و دموکرات شدند. اکنون شاید شاهد آن باشیم که پوست‌اندازی حزب دموکرات و حزب جمهوریخواه در این مسیر چگونه صورت خواهد پذیرفت. به هر تقدیر انتخابات 2020 از این جهت که پدیده‌ای به نام ترامپ را تصریح یا رد می‌کند، از اهمیت برخوردار است. اما آنچه مسلم است، ترامپی که در سال 2016 بدون پشتوانه حزب جمهوریخواه قدرت را در دست گرفت و اکنون بدون حمایت حزب جمهوریخواه در حال جنگ برای باقی ماندن در کاخ سفید است، اثر خود را در تاریخ ایالات متحده امریکا به جا گذاشته است و حساب ویژه‌ای روی ترامپ در این زمینه در انتخابات 2020 باز شده است و همین فعل و انفعالات موجود در عرصه‌های گوناگون رسانه‌ای و سیاسی و موضعگیری‌های بین‌المللی نشان‌دهنده اثرات این پدیده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7485/4/559560/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها