باران شدید در بوشهر فقط نعمت بود

کاهش خسارت‌های تگرگ و طوفان دریایی در بوشهر با پیش‌بینی و آمادگی




زهره توکلی
خبرنگار
وقتی که هواشناسی درست و بموقع پیش‌بینی کند و مردم و سازمان‌های امداد‌رسانی و شهرداری نیز آمادگی لازم را داشته باشند، البته که خسارت‌ها کم می‌شود و باران و نزولات آسمانی بدون هیچ آسیبی فقط رحمت و برکت هستند. بارش‌ها، تگرگ و همزمان طوفان دریایی و فصلی «لیمر» در استان بوشهر که تا همین دیروز ادامه داشت بدون کمترین آسیب و خسارت رحمت آسمانی را بر این دیار ارزانی داشت! بارندگی‌های شدید و تگرگ در استان بوشهر که وقوع آن را سازمان هواشناسی کشور برای روزهای آخر هفته گذشته پیش‌بینی کرده بود با رعایت نکات ایمنی توسط مردم این استان خسارت چندانی نداشته است.
مدیرکل بحران استانداری بوشهر در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره گفت: طبق پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی وقوع بارندگی شدید، رعد و برق و تگرگ در برخی از شهرهای استان بوشهر از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد و در آخرین روز هفته به پایان رسید که البته بیشترین بارش‌ها نیز مربوط به روز جمعه بود.
جهانگیر دهقانی افزود: نکته شاخص این بارش‌ها، وقوع تگرگ بود که در برخی از مناطق استان بوشهر نظیر شهرستان دشتستان، آبپخش و سعدآباد ریزش داشته است.
وی بیشترین بارندگی‌های استان را در شهر بوشهر با میزان 6/43 میلیمتر بارش در قسمت دریایی و 3/39 میلیمتر در قسمت فرودگاهی این شهر اعلام کرد و ادامه داد: پس از آن بیشترین بارش‌ها در شهر برازجان با 31 میلیمتر بوده است.
مدیرکل بحران استانداری بوشهر با بیان اینکه خوشبختانه در اغلب شهرستان‌های استان بارندگی را داشتیم و این بارش، نخستین بارش پاییزی استان، آن هم با میزان بارش خوب بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه اقدامات پیشگیرانه نظیر لایروبی کانال‌ها و هرس درختان، اطلاع رسانی‌های لازم به مردم استان و... با برگزاری جلسات متعدد صورت گرفته بود با وجود وقوع بارندگی شدید و تگرگ، خسارت چندانی ایجاد نشد و این خسارت هم بیشتر شامل حوزه برق بود که میزان دقیق آن نیز با بررسی کامل و تدوین آن که در حال انجام است، به دستگاه‌های متولی و سازمان مدیریت بحران کشور اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت ناشی از بارش‌ها در شهرستان‌های دشتستان، آبپخش و سعدآباد بوده است، تصریح کرد: در این بارش‌ها تعدادی از نخیلات نیز آسیب دیدند که با توجه به شدت بارش‌ها و تگرگ، خسارت قابل توجهی نبوده و خوشبختانه خسارت جانی هم نداشتیم همچنین مشکل قطع برق نیز که در برخی روستاها و مناطق استان ایجاد شده بود، روز جمعه رفع شد.
دهقانی به مردم این استان بوشهر بویژه ساکنان مناطق دریایی، توصیه کرد در روزهایی که بارندگی شدید  پیش‌بینی شده، از حضور در مناطق مرتفع و فعالیت‌های دریایی قطعاً خودداری کنند، سازه‌های خود را محکم کنند و مراقب محصولات کشاورزی باشند تا دچار کمترین خسارت شوند.
مدیرکل بحران استانداری بوشهر در خصوص طوفان دریایی فصلی که به «لیمر» معروف است و معمولاً در آبان ماه اتفاق می‌افتد، گفت: این طوفان معمولاً هرساله از نیمه اول آبان ماه اتفاق می‌افتد به همین علت وقوع این طوفان به میزان شدید در مناطق ساحلی و دریا طی هفته‌های قبل اتفاق افتاده است اما هفته گذشته اداره هواشناسی بار دیگر پیش‌بینی کرد که احتمال وقوع باد نسبتاً شدید و شدید در مناطق خلیج فارس و سواحل استان از روز جمعه 23 آبان ماه جاری تا امروز یکشنبه نیز وجود دارد لذا مردم بویژه دریانوردان استان بوشهر باید نکات ایمنی را رعایت کنند.
وی در مورد میزان خسارت ناشی از طوفان لیمر نیز افزود: از آنجا که طی این مدت اطلاع رسانی‌های خوبی از وقوع این طوفان از ابتدای آبان ماه جاری انجام شد و مردم نیز به این اطلاع رسانی‌های هواشناسی و نکات ایمنی توجه کردند بنابراین این طوفان خسارت زیادی نداشته است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7491/6/560240/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها