قطعنامه 598 بازارها را تکان داد

سکته دلار




پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران در سال 1367 و پایان رسمی جنگ تحمیلی بازارهای اقتصادی را دگرگون کرد و طوفانی اساسی به وجود آورد که حتی باعث سکته تعدادی از سرمایه‌گذاران شد؛ خبری که در روزنامه‌های آن سال می‌توان اخبارش را خواند. قیمت هر دلار امریکا تا قبل از پذیرش قطعنامه 598 در بازار تهران 145 تومان بود ولی پس از اعلام رسمی پذیرش در یک روز با سقوط آزاد به 75 تومان (حدود نصف) کاهش یافت و روند نزول قیمت آن در چند روز بعد ادامه پیدا کرد و به حدود 50 تومان رسید. علاوه بر دلار قیمت سکه هم در بازار روزی عجیب را تجربه کرد تا جایی که قیمت از حدود 10 هزار و 100 تومان به 9 هزار و 940 تومان کاهش پیدا کرد. در سال‌های جنگ تحمیلی بخشی از افراد جامعه باتوجه به وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها برای از دست ندادن سرمایه‌های خود در مقابل کاهش ارزش پول ملی به سرمایه‌گذاری درمسکن، خرید سکه و طلا و البته دلار روی آوردند و این موضوع باعث شد که بازارهای مالی بشدت در این سال‌ها ملتهب شود و کشور شاهد رشد چندبرابری قیمت‌ها باشد؛ اما با پذیرش قطعنامه از سوی ایران ناگهان ورق در بازارها برگشت و قیمت‌ها بخصوص دلار سقوط کرد.
اتفاقی که با واکنش مثبت بسیار زیاد مردم و امید به کاهش هزینه‌های زندگی رو به رو شد ولی در این بین افراد بسیاری هم بودند که با زیان‌های مالی شدید مواجه شدند و تعدادی از آنها که از تحولات بازار شوکه شده بودند، کارشان به بیمارستان کشید و حتی سکته کردند. موضوعی که در ماه‌های بعد به سوژه داستان و سریال هم تبدیل شد. سریالی با نام «خیالاتی» که در بین مردم با نام «آقای دلار» معروف شد. مجموعه‌ای تلویزیونی و ۱۰ قسمتی که گروه اقتصاد شبکه یک به‌ کارگردانی و تهیه کنندگی مجید بهشتی ساخت و چند ماه بعد از تحولات بازار در سال ۱۳۶۸ پخش شد. در داستان این سریال: «فرجامی کارمند اداره کار، به قصد ورود به عرصه خرید و فروش دلار، خود را بازخرید می‌‌کند. دلالی دلار، درآمد خوبی دارد و فرجامی سرخوش از این کسب و کار تازه، اصرار دارد که دخترش با یک دلارفروش ازدواج کند. دختر که از کار پدر ناخشنود است، قصد ازدواج با پسردایی خود را دارد.
در جریان پذیرش قطعنامه ۵۹۸، نرخ دلار بسرعت نزول می‌‌کند و فرجامی ورشکست و راهی بیمارستان می‌شود. فرجام کار، ندامت و پشیمانی فرجامی است و ازدواج دختر با پسردایی.» فیلمنامه این سریال از سوی فرهاد توحیدی نوشته شده و اسماعیل داورفر، آزیتا لاچینی، بیوک میرزایی، حسن میهمانی، دانیال حکیمی و... در آن بازی می‌کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/16/560417/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها