بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

نخستین خط تولید کامپیوتر در ایران افتتاح شد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌علی خامنه‌ای رئیس‌جمهوری، صبح دیروز[شنبه 10اردیبهشت 1367] از کارخانجات پارس الکتریک بازدید کرد.
در این بازدید که ابوالقاسم سرحدی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی و سیدمصطفی میرسلیم مشاور عالی ریاست جمهوری نیز حضور داشتند، آقای خامنه‌ای ضمن بازدید از مراحل مختلف تولید تلویزیون‌های رنگی و سیاه و سفید و سایر محصولات این کارخانجات، از کارگاه پرس پلاستیک این مجموعه نیز بازدید به عمل آورد و با حضور در محل خط جدیدالتأسیس تولید ریزپرداز کارخانجات پارس الکتریک، خط تولید اولین کامپیوتر شخصی ساخت ایران را افتتاح کرد.افتتاح خط تولید ریزپرداز کارخانجات پارس الکتریک که اولین خط تولید کامپیوتر شخصی ساخت ایران می‌باشد، ضمن صرفه‌جویی در مقدار معتنابهی ارز، دانش فنی کامپیوتر و کاربرد آن را نیز وارد صنایع کشور کرده و باعث تحول صنعتی در کشور خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 11اردیبهشت 1367

هاشمی رفسنجانی جانشین فرمانده کل قوا شد

امام خمینی رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا به درخواست آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای رئیس‌جمهوری مبنی برانتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین اکبرهاشمی رفسنجانی به‌عنوان جانشین فرمانده کل قوا موافقت فرمودند.
 بسم‌الله الرحمن الرحیم‏
جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی دامت افاضاته‏، با توجه به درگیری رویاروی امریکای جهانخوار علیه اسلام و ایران و هماهنگی‏‎ ‎‏غرب و شرق و ارتجاع منطقه در مبارزه با انقلاب اسلامی و جلوگیری از پیروزی اسلام، ‏‎‎‏به پیشنهاد رئیس‌جمهوری محترم، جناب حجت‌الاسلام آقای خامنه‌ای دامت افاضاته، ‏‎ ‎‏جنابعالی را با تمام اختیارات به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب می‌نمایم و جنابعالی‏‎ ‎‏موظف به اجرای دستورات ذیل می‌باشید:‏
‏‏1- ایجاد ستاد فرماندهی کل تا تهیه زمینه وحدت کامل.‏  2- هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی در تمامی زمینه‌های دفاع‏‎ ‎‏مقدس اسلام. بدیهی است انسجام و ادغام مورد قبول و صحیح ادارات و سازمان‌های‏‎ ‎‏مربوط و پشتیبانی کننده در هماهنگی نیروهای مسلح نقش اساسی را دارا خواهند بود. ‏ ‏‏ 3- تمرکز صنایع نظامی و تهیه مایحتاج دفاع مقدسمان و انسجام امکانات تعمیراتی، ‏‎ ‎‏پشتیبانی، فنی، مهندسی، رزمی، آموزشی و تحقیقاتی و نیز بسیج همه امکانات و ابزار در‏‎ ‎‏جهت اهداف مشخص از سوی فرماندهی کل.‏ ‏‏ 4- سعی در استفاده هرچه بهتر از امکانات و نیروها و جلوگیری از به‌کار گرفتن‏‎ ‎‏امکانات مادی و معنوی در غیر موارد ضروری و در همین راستا، حذف یا ادغام‏‎ ‎‏سازمان ها و تشکیلات تکراری و غیرضروری.‏ ‏‏5- تمرکز امور تبلیغی و فرهنگی نیروهای مسلح در تمام زمینه‌ها.‏ ‏‏
6- استفاده درست و قاطع از قوانین دادگاه نظامی در زمان جنگ و تنبیه متخلف در هر‏‎ ‎‏رده.‏ ‏‏7- بهره‌برداری صحیح از کمک های مردمی در تمامی زمینه‌ها. ‏ قوای مقننه و اجرائیه و قضائیه موظفند تمامی امکانات و سیاست‌های خود را در جهت‏‎ ‎‏نیازهای جنگ به کار گیرند. از مردم عزیز ایران و نیروهای نظامی و انتظامی می‌خواهم تا با صبر و شکیبایی‏‎ ‎‏انقلابی و با قدرت و استقامت در مقابل توطئه‌های استکبار جهانی ایستادگی نمایند و‏‎ ‎‏مطمئن باشند که پیروزی از آن صابران است. جهان امروز غرق در نامردمی‌ها و‏‎ ‎‏حیله هاست و شما یاران اسلام در اوج قداست و شرافت می‌باشید. من به همه شما دعا‏‎ ‎‏می کنم، خداوند یار و پشتیبان مبارزانِ راه خدا باد. توفیق جنابعالی را از خدای تعالی‏‎ ‎‏مسألت دارم.
والسلام علیکم و رحمه‌الله.‏
‏‏روح‌الله الموسوی الخمینی ‏
12/3/1367
روزنامه کیهان-پنجشنبه 12خرداد 1367‎ ‎

ناوگان امریکا، هواپیمای مسافری ایران را
 در خلیج فارس سرنگون کرد
پرواز 655

یک هواپیمای مسافربری ایران پیش از ظهر امروز با۲۹۰ سرنشین هدف تهاجم ناوگان امریکا [رزمناو وینسنس] در خلیج فارس قرار گرفت وسقوط کرد. به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی یک فروند هواپیمای مسافربری ایران متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی صبح امروز بر فراز خلیج فارس هدف حمله ناوگان نیروی دریایی امریکا قرار گرفت و با کلیه مسافرین در آبهای خلیج فارس سقوط کرد. براساس گزارش‌های اولیه، این هواپیما ۲۹۰ مسافر و خدمه داشته است.این هواپیمای مسافربری از بندرعباس عازم دوبی بوده است و در فضایی بین شارجه و بندرعباس هدف قرار گرفته وسقوط کرده است.گزارش دیگری حاکیست که هواپیمای ایرانی از نوع ایرباس ۳۰۰ بوده است و با شماره پرواز 655 پیش از ظهر امروز فرودگاه بندرعباس را به قصد دبی ترک کرده است. یک گزارش به نقل از مقامات مسئول شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی حاکیست که این هواپیما ۲۷4 مسافر و16 خدمه داشته است و در میان مسافران ۸ کودک زیر دوسال بوده‌اند. به‌گزارش خبرگزاری یونایتدپرس مقامات امریکا هنوز اظهار نظری پیرامون حادثه نکرده‌اند.گزارش دیگری حاکیست که هواپیما پس از هدف قرار گرفتن در آسمان منفجر شده و بلافاصله تماس آن با برج مراقبت بندرعباس قطع شده است. به دنبال این حادثه کلیه پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس تا اطلاع ثانوی لغو شد.
روزنامه کیهان - یکشنبه 12 تیر 1367


حیدر بابا دنیا یالان دنیادی
استاد شهریار دار فانی را وداع گفت

استاد محمدحسین شهریار، شاعر معاصر آذربایجانی، صبح امروز در بیمارستان مهرتهران دارفانی را وداع گفت.استاد شهریار در سال ۱۲۸۳ در تبریز متولد شد و پس از تحصیل در دارالفنون به مدرسه طب وارد شد و تا کلاس آخر مدرسه را طی کرد، ولی در اثر طغیان احساسات ادبی و جوشش عواطف شاعرانه، تحصیل طب را ناتمام گذاشت و به شاعری روی آورد.استاد شهریار از زمره بهترین غزلسرایان معاصر بود و گفته‌اند که در فن غزل، در این عصر کسی به پای او نرسید. شهریار خود را شهریار غزل خوانده بود. بر دیوان شعراو که به سال ۱۳۱۰ به چاپ رسید، استاد ملک‌الشعراء بهار طى مقدمه‌ای تقریظی نوشته و مقام شهریار را در شعر شامخ دانست.در آن هنگام شهریار۲۷ سال داشت و انتشار دیوان شعر، وی را در ردیف مشاهیر عالم شعر و ادب قرار داد. مجموع اشعار او را بیش از 15 هزار بیت هم دانسته‌اند.استاد شهریار شاعر آذربایجانی، شهر خود تبریز را بسیار دوست می‌داشت. قدرت شهریار آن هنگام مشخص می‌شود که قصاید او را به زبان پارسی و نیز لهجه آذربایجانی مورد بررسی قرار دهیم. در اردیبهشت ماه ۱۳6۳ به همت دانشگاه تبریز، کنگره بزرگداشتی برای او برگزار شد که در آن، جمعی از فضلا، علماء و شعرا از مقام استاد تجلیل کردند. استاد شهریار در این همایش، از سرفروتنی یادآور شد که راضی به زحمت استادان و فضلا نبوده است.مقام استاد، آنچنان والا بود که از سوی دانشگاه تبریز به استاد افتخاری در زمینه ادبیات فارسی برگزیده شد. شهریار شورو خروش جوشیده از عشق به مردم قهرمان آذربایجان را در «حیدر بابا» به ترکی متجلی ساخته است که از جمله بهترین آثار ادبی در لهجه آذری است.مرحوم شهریار از مدتی قبل به‌خاطر ابتلاء به برونشیت مزمن در بیمارستان مهر تهران، بستری بود.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 27 شهریور 1367









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/16/560418/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها