رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خبر داد

تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق




گروه سیاسی/ «جمعه عناد سعدون»، وزیر دفاع عراق در ادامه دیدارهای خود با مقامات کشورمان روز گذشته با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
سردار سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در حاشیه دیدار با وزیر دفاع عراق، با اشاره به مناسبات گسترده و اشتراکات تاریخی دو کشور اظهار داشت: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به‌عنوان دو کشور همسایه و برادر ارتباطات و علائق طولانی‌‌مدتی را داشته‌اند که در سفر‌های گذشته بحث‌های زیادی در این رابطه صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امریکایی‌ها به‌دنبال گسترش مجدد تروریست‌ها در منطقه هستند، همکاری‌ دفاعی ایران و عراق موجب ایجاد امنیت مناسب‌تری برای کشور عراق خواهد شد. سردار باقری گفت: ما در گذشته همکاری‌هایی در حوزه دفاعی و تجهیزاتی داشتیم و در این رابطه قرارداد‌هایی را نیز منعقد و اجرا کردیم و محصولاتی که کشور عراق نیاز داشته، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است.
باقری با بیان اینکه ما همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و مستشاری فراوانی با عراق داشتیم، افزود: در این رابطه مباحثی صورت گرفت که هر زمان طرف عراقی احساس نیاز و ضرورت کند، ما در کنار برادرانمان هستیم و خواهیم بود که مقدمات آن فراهم شده است و قرار شد به تناسب وضعیت و مناطق مورد نیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد.
به گفته سردار باقری، وزیر دفاع عراق در جریان سفر خود به ایران بازدید‌هایی از نمایشگاه صنایع دفاعی داشته و همچنین ملاقات‌هایی با فرماندهان همتراز در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهند داشت.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم با تأکید بر این که حمایت از اراده و امنیت مردم عراق سیاست پایدار ایران است، گفت: همکاری‌های دفاعی و امنیتی ایران و عراق متضمن ثبات و امنیت است و این روابط باید تا سطوح راهبردی ارتقا یافته و نهادینه شود. شمخانی در دیدار با وزیر دفاع عراق با اشاره به همکاری‌های خوب و مؤثر دفاعی و امنیتی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم سازمان یافته از سوی امریکا و ایادیش در منطقه و حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران برای نجات شهرهای عراق از اشغال داعش تصریح کرد: این همکاری‌ها متضمن ثبات و امنیت منطقه است و باید تا سطوح راهبردی ارتقا یافته و نهادینه شود.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف اعلامی امریکا از حضور در منطقه غرب آسیا ایجاد اختلاف و درگیری میان کشورهای منطقه است؛ بر ضرورت هوشیاری همه کشورهای منطقه برای مقابله با این توطئه شوم تأکید کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، حفظ امنیت مرزهای دو کشور را بسیار بااهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مؤلفه ناامنی که بخواهد آرامش مردم دو کشوررا  بر هم زند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
 شمخانی با اشاره به اعتراف صریح مقامات ارشد امریکایی مبنی اینکه حضور آنان در منطقه غرب آسیا جز جنگ افروزی، بی‌ثباتی و از بین رفتن منابع حیاتی منطقه نتیجه‌ای نداشته با تمجید از مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای امریکایی از عراق تصریح یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجاد صلح و آرامش در این منطقه خروج کامل نظامیان امریکا است.
در ادامه این دیدار جمعه عناد سعدون وزیر دفاع عراق نیز طی سخنانی با قدردانی از حمایت و کمک‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران در دفع شر تروریسم از کشور عراق بر تقویت و گسترش روابط ایران و عراق بویژه در حوزه‌های نظامی و امنیتی تأکید کرد. وی با بیان اینکه هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر روابط دو کشور تأثیر‌گذار باشد تصریح کرد: تجربه دو کشور در جریان مبارزه با داعش نشان داد در سایه همکاری مشترک می‌توان بر بحران‌ها غلبه کرد و فرصت‌های مناسبی برای همکاری در سایر حوزه‌ها به منظور رفاه و آرامش مردم دو کشور ایجاد کرد.
«جمعه عناد سعدون»، پیش از این دیدارها با امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت‌و‌گو کرده بود. امیر حاتمی در این دیدار تأکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان که ماحصل تحریم‌های ظالمانه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است این آمادگی را دارد تا برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازمندی‌های نیروهای مسلح عراق را تأمین و برآورده نماید.
فرمانده سپاه: انتقام خون سردار سلیمانی را خواهیم گرفت
سرلشکرسلامی نیز در دیدار وزیر دفاع عراق با اشاره به اینکه ما قطعاً انتقام خون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را از قاتلان او خواهیم گرفت، گفت: بدون تردید در جهان اسلام قاطعانه ترین و تعیین کننده ترین نقش را در سقوط و سرنگونی داعش و طرح های صهیونیستی و امریکایی در منطقه، سردار حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس ایفا کردند.
او سپس با اشاره به ضرورت خروج یا اخراج امریکایی ها ازعراق تأکید کرد: آرزوی ما برای عراق این است که کشوری آزاد، مستقل، یکپارچه، عظیم، امن و مقتدر باشد.

فرمانده هوانیروز ارتش:
برای ساخت بالگرد مشترک میان ایران و عراق آمادگی داریم


فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: آمادگی داریم که همانند کشورهای پیشرفته کار ساخت بالگرد مشترک میان ایران و عراق را آغاز کنیم. به گزارش ایرنا، سرتیپ دوم یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سرلشکر«سمیر زکی حسین»، فرمانده هوانیروز ارتش عراق با اشاره به روابط و تعاملات پیشین با هوانیروز ارتش عراق گفت: از فرمانده جدید هوانیروز ارتش عراق می‌خواهیم با توجه به انتخابات وزیر جدید دفاع عراق و البته با در نظر گرفتن توافقات گذشته تلاش بیشتری برای اجرای توافقات گذشته داشته باشند. سرتیپ قربانی در ادامه از آمادگی هوانیروز ارتش ایران جهت برگزاری رزمایش مشترک در یکی از مناطق مرزی مورد توافق خبر داد و گفت: همچنین آمادگی داریم سندی را برای گسترش همکاری‌ها به امضا برسانیم.
وی همچنین افزود: در حوزه امداد رسانی به آسیب دیدگان و مرزنشینان که در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند، آمادگی کامل داریم. سرتیپ قربانی گفت: آمادگی داریم که همانند کشورهای پیشرفته کار ساخت بالگرد مشترک میان دو کشور ایران و عراق را آغاز کنیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/3/560420/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها