آدرس‎های قالیباف


گروه سیاسی/ جلسه علنی روز یکشنبه مجلس پس از یک هفته تعطیلی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. او که دیروز پس از بهبود از بیماری کرونا و منفی شدن تست‌اش بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس نشست، صحبت‌های خود را با انتخابات امریکا آغاز کرد. قالیباف هم همچون رئیس جمهوری در پی نشان دادن آدرس مشکلات کشور بود با این تفاوت که او بر خلاف حسن روحانی، ریشه و مبدأ همه آنها را پاستور و بهارستان می‌داند. قالیباف هرچند بین ترامپ (رئیس جمهوری فعلی امریکا) و جو بایدن (رئیس جمهور منتخب)، فرق قائل است و یکسان دانستن این دو را صحیح نمی‌داند اما می‌گوید که فرد جدید مستقر در کاخ سفید اهدافی مشخص و روشن دارد.
به گزارش ایسنا رئیس مجلس با اشاره به انتخابات اخیر امریکا و با بیان اینکه نباید زندگی مردم را به شکست و پیروزی افراد در کاخ سفید گره زد، گفت: بایدن فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل می‌کند.
او ادامه داد:‌ همانگونه که چند روز پیش، برادر عزیزم سید حسن نصرالله گفت: ما از شکست قاتل شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خوشحالیم و همه با چشمان خود دیدند، کسی که در این دنیا ندای «انا ربکم الاعلی» سر دهد، بر اساس سنت الهی او در دنیا و آخرت خوار و خفیف می‌گردد. ما نظام فاسد حاکم بر امریکا را مقصر اصلی تصمیمات غلط آنها می‌دانیم و تنها خون‌بهای آنها را اخراج سربازان امریکایی از منطقه می‌دانیم ولی، از کوچکی و زبونی صادر کننده فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان می‌شویم. قالیباف ادامه داد: از طرف دیگر، هر چند که از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقاً باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد.
رئیس مجلس تصریح کرد: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. او در ادامه افزود:‌ مشخص است که رئیس جمهور جدید امریکا، ادعا می‌کند سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز، سیاست‌های متفاوتی را در چهار سال پیش‌رو در آن کشور رقم خواهد زد. یکسان دانستن جزء به جزء این دو فرد، موافق تجربه ما نیست ولی آنچه در عمل تفاوت را مشخص می‌سازد دیگر لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست. ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فرد جدید مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاست‌های او پیش از این نیز اجرایی شده است.
تحصن و اعتصاب غذای یک نماینده در دفتر کارش
اما در زمان نطق میان دستور نمایندگان اتفاق جالبی رخ داد و آن هم اعلام تحصن و اعتصاب غذای یکی از آنان در دفتر کارش بود. مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده شهربابک و عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نطق میان دستور خود گفت: در حمایت از محتاجین به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخی مسئولان این کار انجام می‌دهم. او در انتقاد از وضعیت اقتصادی گفت: مردم می‌گویند اقتصادشان موقعی رو به زوال رفت که ربا وارد آن شد و دستور خدا، قرآن و دین در آن نادیده گرفته شد. بانک‌ها پول مردم را جمع کردند و از همان پول به مردم وام دادند و سودهای کلان گرفتند و تأخیر و جریمه اخذ کردند در نتیجه هم اقتصاد خراب شد و هم اسلام بدنام. او ادامه داد: مردم می‌گویند جبهه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلبی موجبات اختلاف‌های خانوادگی را فراهم کرده است و همچنان برادر با برادر و پدر با پسر را به دنبال منافع فردی و حزبی انداخته و هر روز به کالبد کشور آسیب می‌زند.
موافقت نمایندگان با اولویت بررسی طرح احکام کلی بودجه 1400
در ادامه جلسه دیروز مجلس، نمایندگان با اولویت بررسی طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند. محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان متقاضی اولویت این طرح که در 12 بند ارائه شد گفت:‌ مجلس شورای اسلامی زمان کمی داشت که این اصلاحیه بودجه را به سال ۱۴۰۰ برساند. ان‌شاءالله در طول دو سه سال آینده این طرح را تکمیل خواهیم کرد تا به دغدغه‌های همه دلسوزان و شخص رهبری جامه عمل بپوشانیم. علیرضا سلیمی به عنوان مخالف اولویت‌ این طرح گفت: در این طرح افزایش یک واحد درصدی ارزش افزوده مطرح شده است آیا با توجه به شرایط فعلی این افزایش به تورم و گرانی نمی‌انجامد؟ احد آزادیخواه نیز به عنوان موافق اولویت این طرح گفت: اولویت طرح از این بابت است که بودجه در آذرماه تقدیم مجلس می‌شود و ما شاهد بهم ریختگی در بودجه هستیم. در نهایت اولویت این طرح به رأی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند. این طرح قرار است روز سه‌شنبه در دستور کار قرار بگیرد.


نماینده مجلس: بایدن به دوران اوباما برگردد
احتمال بررسی مجدد لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» وجود دارد

یک نماینده دیگر مجلس هم از احتمال بررسی مجدد لوایح «اف‌ا‌ی‌تی‌اف» خبر داد. پیش از این محمدرضا میر تاج‌الدینی نماینده اصولگرای مجلس از امکان بررسی مجدد این لوایح خبر داده بود و حالا فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از این احتمال خبر داده است. او در پاسخ به این پرسش که مجلس سابق FATF را با شروطی مانند اجرای قوانین پولشویی داخلی و همین‌طور رعایت قوانین منع حمایت مالی تروریسم با توجه به تعاریفی که جمهوری اسلامی از تروریسم و گروهک‌های تروریستی در نظر دارد تصویب کرده بود و مجلس در صورت اجرای برجام و لغو تحریم‌ها چه رویکردی نسبت به این مصوبه در پیش خواهد گرفت، به سایت انتخاب گفت: خواسته اصلی ما لغو تحریم‌های سابق و ثانویه و اجرای برجام است و بعد از آن اگر شاهد بودیم که FATF و پالرمو باعث ایجاد موانعی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران در عرصه جهانی شده است، این احتمال وجود دارد که این موضوعات را با همان شروط ثابت تحت بررسی مجدد قرار بدهیم تا بتوانیم این موانع را برطرف کنیم. البته همه این موارد بستگی به آن دارد که تحریم‌ها لغو شده و امریکا برجام را دقیقاً و بدون قید و شرط اجرایی کند. مالکی بر خلاف مواضع بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس که اساساً تفاوتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ قائل نیستند و هر گونه مذاکره را مفید نمی‌دانند، گفته که رئیس‌جمهوری جدید امریکا می‌تواند با پیوستن به برجام و لغو تحریم‌ها حسن نیت خود را ثابت کند. او افزود: اگر بایدن بخواهد باب مذاکره را باز کند باید به دوران آقای اوباما بازگردد و برجام را دوباره عملیاتی و به تمام تعهدات خودشان در قالب آن عمل کند.این نماینده مجلس که سابقه دیپلماتیک در کارنامه خود دارد، افزود: ایران در نوع رفتارخودش تبعیض یا تفاوت بین اینکه چه کسی رئیس‌جمهوری امریکاست، قائل نیست. البته که بایدن تفاوت‌هایی با ترامپ دارد ولی اگر به‌دنبال تغییر رفتاری از سوی ایران است باید اقدامات و تعهدات امریکا را نسبت به برجام عملیاتی کند و ثانیاً خساراتی را که ایران به‌دلیل خروج امریکا از برجام و وضع تحریم‌های سابق و ثانویه متحمل شد جبران کند. بایدن اگر حسن نیتی دارد با این اقدامات می‌تواند آن را ثابت کند و قطعاً ایران و مجلس شورای اسلامی نیز در قبال چنین اقداماتی رفتار متقابلی انجام خواهد داد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/3/560421/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها