تئاتری‌ها از شرایط اجرای پیش از ساعت 6عصر می‌گویند

حمایت جدی نیاز است




محسن بوالحسنی
خبر‌نگار‌
ویروس کرونا هر روز آمار جدیدی در ابتلا و فوت هموطنان‌مان ثبت می‌کند و این آمار نشان‌دهنده وضعیت بغرنجی‌ است که متأسفانه بر تمام فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی -هنری سایه انداخته و بعد از گذشت 9 ماه همچنان این دشواری وجود دارد. چندی پیش طبق ابلاغیه ستادملی مقابله با کرونا، گروه‌های غیر ضرور صرفاً می‌توانند تا ساعت 6 بعد از ظهر فعالیت داشته باشند و این ابلاغیه شامل فضاهای فرهنگی و هنری نیز می‌شود؛ ابلاغیه‌ای که با واکنش بسیاری از اصحاب حوزه‌های تئاتر، سینما، موسیقی و دیگر حوزه‌های شاغل در فعالیت‌های فرهنگی روبه‌رو شد.
شش، ساعت فراغت نیست
محمــــــد دشت‌گلی مدیـــــــر پردیـــــــــس خصوصی شهرزاد در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص اتخاذ این تصمیم از سوی ستاد مقابله با کرونا و امکان عملیاتی بودن آن در بخش تئاتر می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد چنین دستور کاری حداقل در حوزه تئاتر، سینما و موسیقی اصلاً کارشناسی نشده است و برخی دوستان گویا یا تا امروز تئاتر و سینما و کنسرت نرفته‌اند یا خواسته‌اند صرفاً بگویند که ما به فکر قشر هنری هم هستیم و آنها را هم مد نظر قرار داده‌ایم.» او در توضیح این نکته می‌گوید: «تقریباً همه می‌دانند که زمان کنسرت  ، تئاتر و سینما رفتن، همان ساعات عصرگاهی است که اوقات فراغت خانواده محسوب می‌شود و آنها در سبد خرید کالاهای فرهنگی‌شان رفتن به چنین مکان‌هایی را مد نظر قرار می‌دهند و همگی در این ساعات اتفاق می‌افتد و تا پیش از ساعت شش مردم درگیر زندگی‌ روزمره خود هستند.» مدیر تئاتر شهرزاد معتقد است که به حوزه‌های هنری و فرهنگی کمترین توجهی در این چند ماه شده و به گفته او حالا آنقدر وضعیت بغرنج است که نمی‌دانیم چه باید کنیم. فقط می‌دانیم هر روز تعداد زیادی از هموطنان فوت می‌شوند و وقتی چنین آمارهایی اعلام می‌شود باید قرنطینه جدی صورت بگیرد و مسئولان هم باید فکری برای گذران زندگی و معیشت مردم در هر صنف و حوزه‌ای را پیشاپیش کارشناسی و اجرایی کنند.
 او پیشنهاد می‌کند:« از اعتبار و بودجه‌ای که هر سال برای انجام فعالیت‌های تئاتری به مرکز هنرهای نمایشی اختصاص داده می‌شود (از آنجا که امسال تقریباً هیچ فعالیتی برگزار نشده) بخشی را بعد از اعلام شفاف این بودجه، به تأمین خسارت و کمک به سالن‌ها و هنرمندانی اختصاص داده شود که در این چند ماه واقعاً به لحاظ مالی صدمه دیده‌اند.»
تقسیم‌بندی سالن‌ها در سطوح مختلف
ابراهــــیم گله‌دارزاده مدیر مجموعه تئاتر شهر هم ضمن گفت‌وگو با «ایران» تلویحاً از این تصمیم ناراضی است و آن را غیرکارشناسانه می‌خواند و می‌گوید: «بعید است در حوزه فرهنگ و هنر کارشناسی انجام شده باشد و احتمالاً به‌دلیل شرایطی که وجود دارد این تصمیم گرفته شده و آن را به حوزه‌های فرهنگ و هنر هم تسری داده‌اند اما اگر قبول داشته باشیم که مجموعه تئاتر شهر مهم‌ترین مجموعه تئاتر کشور است باید بگویم که با ما هیچ صحبت و هیچ‌نظرخواهی در این زمینه انجام نشده است.» گله‌دارزاده معتقد است که ساعت شش با ساعت هفت هیچ تفاوتی از هیچ منظری ندارد و نمی‌شود دلیلی منطقی برای این تعیین ساعت حداقل در حوزه‌های فرهنگی متصور بود. او می‌گوید: «به هر حال تحت هر شرایطی می‌شود کار کرد و انسان موجود خلاقی است اما اگر قرار باشد همان کاری که ساعت 7 اجرایش تمام ‌شود، ساعت 6 تمام شود چه فرقی در اصل ماجرا اتفاق افتاده است؟ آمد و شد و مسأله ترافیک همان است و به‌همین دلیل هیچ منطقی نه برای این کار توضیح داده شده و نه می‌شود متصور بود که چرا چنین ساعتی در نظر گرفته شده است.» گله‌دارزاده پیشنهادی هم دارد. او می‌گوید: «پیشنهاد ما این است سالن‌ها را مثل شهرهای پرخطر، براساس ویژگی به سه دسته تقسیم کنند و در شرایط بحرانی فقط به یک گروه از سالن‌ها که وضعیت‌شان به‌لحاظ پروتکل‌های بهداشتی قابل تمایز با دیگر سالن‌هاست و مشخصاً وضعیت استانداردی دارد اجازه فعالیت بدهند. با این کار هم می‌شود به معیشت هنرمند رسید و هم سلامت جان مردم و هنرمندان را تضمین کرد که متأسفانه چنین اتفاقی هم نیفتاده اما این پیشنهادی است که ما داریم و می‌توانیم درباره‌اش به شرح توضیح دهیم.»

رایزنی برای تخصیص دوساعت وقت اضافه

قادر آشنا
مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی
با توجه به اینکه سالن‌های تئاتر ما مبتنی بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی چندماهی ‌است با 50درصد ظرفیت خود میزبان هنرمندان و مخاطبان بوده در حال رایزنی‌هایی هستیم که امیدوارم بزودی نتیجه مثبتی از آنها بگیریم. به‌هر صورت همه ما خوب می‌دانیم که شغل هنرمندان تئاتر، اجرای تئاتر است و در این چندماهه اخیر این قشر آسیب‌های زیادی متحمل شده‌اند و ما از هر فرصتی برای گره‌گشایی در کار اهالی تئاتر بنابر وظیفه ذاتی خود استفاده کرده‌ایم. امروز هم با توجه به اینکه سالیان سال است اجرای نمایش‌های صحنه‌ای معمولاً از ساعت 18 به بعد شروع می‌شوند و اتفاقاً این ساعت شروع اولین سانس‌های تئاتر ما بوده به‌دنبال این هستیم که با همین شرایط سفت‌ وسختگیرانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دیگر ضروریات، یک یا دوساعت افزایش زمان داشته باشیم و در نهایت ان‌شاءالله بتوانیم مجوز فعالیت را تا ساعت 7 یا 8 اخذ کنیم. نکته دیگری که باید به آن اشاره شود تقاضای برخی اهل تئاتر از مرکز، با موضوع تخصیص بودجه سالانه به هنرمندان تئاتری است. در پاسخ این تقاضا باید گفت که بودجه ما کاملاً شفاف و روشن است و بحث شفاف‌سازی شش ماهه اول را احصا و به ستاد مربوطه در وزارتخانه ارائه کرده‌ایم و پایان سال هم اعلام خواهیم کرد. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بودجه سالانه ما 24تا25 میلیارد تومان بابت تمام فعالیت‌های مرکز است که اگر عدد را صرفاً به تعداد دانش‌آموختگان تئاتر که فعالیت تئاتری می‌کنند تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که با عدد به‌دست آمده یعنی حدود 40، 50هزار تومان مشکلی از کسی حل نمی‌شود و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که ما مرکز را کاملاً تعطیل کنیم. به‌جای این مسأله ما با این بودجه ضمن تمام صرفه‌جویی‌ها کارهایی انجام داده‌ایم که مدام آن را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و همه چیز به‌صورت شفاف، مشخص و قابل دسترسی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/19/560442/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها