دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در مراسم گرامیداشت هفت دهه خدمات علمی و فرهنگی مهدی محقق:

او معلم به معنای واقعی است



گروه فرهنگی/ آیین نکوداشت هفت دهه خدمات گسترده علمی و فرهنگی مهدی محقق در حالی با حضور برخی چهره‌های شاخص عرصه فرهنگ برگزار شد که حجت‌الله ایوبی، دبیرکل بنیاد ملی یونسکو از این استاد، نویسنده و پژوهشگر به‌عنوان پرچمدار فرهنگ ایران یاد کرد.
در این مراسم که بنا به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جمعی محدود و به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو و طی سومین مراسم تماشای خورشید برگزار شد؛ ایوبی خطاب به مهدی محقق گفت:«شما قطب‌نما هستید و فکر می‌کردیم روزگار علامه‌ها به سر رسیده و علم تخصصی شده که ویژگی جهان مدرن است. شما در ادبیات و عرفان و فقه و طب سنتی استاد هستید.»
غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی  هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که بعد از اشاره به آشنایی 30 ساله‌اش با مهدی محقق گفت: «محقق علاوه‌ بر ایران در انگلیس، کانادا و مالزی تدریس کرده و با استادان غربی که از مشاهیر خاورشناسی بوده‌اند هم همکاری کرده است. او همچنین خصلت ‌دایرةالمعارفی دارد. البته بخت هم با او یار بوده چراکه از همراهی همسری خردمند برخوردار بوده، بی‌شک بخشی از توفیق علمی دکتر محقق را باید مرهون نوش آفرین انصاری بدانیم.»
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران سخنران بعدی این مراسم بود، او گفت: «هر زمان در دانشگاه تهران از مفاخر دانشگاه صحبت کردیم، همواره نام ایشان در صدر ایستاد و همه از خدمات او نام بردند، در حالی امروز به روابط بین‌المللی بها می‌دهیم که او یک‌تنه پایه‌گذار روابط بین دانشگاهی در حوزه علوم انسانی بوده که نمونه آن، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- دانشگاه مک‌گیل است.»
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در ادامه این نشست گفت: «من به دور از مداهنه و مجامله به این باورم سخن گفتن در باب فضایل و محامد محقق نیازمند آراستگی چندین هنر است. آوازه نام و شهرت او از دانشگاه مک‌گیل کانادا تا دانشگاه اسلامی مالزی به گوش می‌رسد. همچنین یکی از احیاگران میراث خرد در عصر اسلامی است. او با بازشناسی و بازآفرینی سنت ناصرخسرو و رازی، به احیای خردگرایی شیعی همت گمارد.» معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «به خود می‌بالم که سایه پُرمهر او بر سر اهل معرفت و جویندگان فضل و فضیلت گسترده است و دم گرم او در آهن سرد ما اثر می‌کند. این‌ خطر، جامعه ایرانی را تهدید می‌کند که جوانان ما به دستاویز تخصص‌گرایی و عارضه فن‌پرستی آرام آرام با گنجینه فرهنگ و تمدن اسلامی بیگانه شوند.» حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که گفت: «کلمه خورشید در فرهنگ ما، هم تصویر ماده است و هم معنا. باید در باب این کلمه البته به واژه پهلوی خَوَرشید رسید که از اصطلاح اوستایی خَوَرنَه که نورِ جلال ترجمه شده است و سهروردی آن را نوری ساطع تأویل و تعبیر کرد که ازسوی خداوند برکسی‌که برگزیده، تابانده می‌شود و برخی مردم بر برخی دیگر برتری می‌یابند.ما شهادت می‌دهیم یکی از مصادیق اعظم این نور جلال، دکتر محقق است.» در ادامه، نوش‌آفرین انصاری، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر و همسر مهدی محقق نیز گفت: «در سال ١٣۴٧ وقتی از کانادا برگشتیم، استاد مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران_ دانشگاه مک‌گیل را تأسیس کرد. نگاه او در این نهاد علمی، بر آثار اسلامی مبتنی است. ازجمله در تاریخ پزشکی آثاری منتشر کرد که یکی از آنها، کامل الصناعه علی بن عباس اهوازی است و در این روزهای قرنطینه، استاد ناراحت بود که آیا جلد چهارم این کتاب را خواهد دید. خوشبختانه این اثر دوهفته پیش چاپ شد و بهترین هدیه به استاد بود.» سخنرانی مهدی محقق پایان بخش این مراسم بود؛ او خطاب به حاضران گفت: «دو برادر در عالم تشیع بسیار مهم هستند؛ سیدرضی و سیدمرتضی. نهج‌البلاغه را مدیون سیدرضی هستیم که سخنان امیرالمؤمنین را جمع‌آوری کرد. سیدمرتضی هم کتاب الشافی فی‌الامامه را نوشت و چاشنی عقلی و فلسفی به موضوع امامت زد. وقتی پدر این دو برادر فوت شد، ابوالعلای معری از دمشق به مجلس ترحیم او در بغداد آمد اما چون نابینا بود، در آستانه مجلس نشست.» او ادامه داد: «این دو برادر پیشتر او را ندیده بودند. به‌نظرشان رسید او یک فرد عادی نیست. از هیبت او یقین کردند ابوالعلای معری باشد. وقتی او را شناختند، دستش را گرفتند و با شوکت و جلال هرچه تمام‌تر او را به بالای مجلس بردند. این نشانه ای است که در فرهنگ اسلامی، علم اهمیت داشته و تجلیل و تکریم علما از صفات بزرگی است که در مملکت ما بوده و همیشه دانشمندان را گرامی می‌داشتند. ما در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بیش از 90 بزرگداشت برگزار و بزرگداشت‌نامه منتشر کردیم و بر ماست جوانان را با این سرزمین عالم‌پرور آشنا کنیم.» در انتهای این مراسم، تمبر بزرگداشت مهدی محقق، مُهر خورد. سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و یونس شکرخواه استاد ارتباطات هم از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/19/560443/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها