کاروان سرخ علیه نئوفاشیست‌ها




اگر چه این روزها تئاتر در کشور ما به حالت نیمه‌تعطیل درآمده اما یکی از کارگردان‌های سرشناس ایرانی در شهر کلن آلمان تئاتری را با تماشاگران محدود روی صحنه می‌برد که تاکنون جوایز بسیاری را هم کسب کرده است.
نمایش «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» به نویسندگی علیرضا کوشک جلالی قبلاً برنده جایزه نمایشنامه‌‌نویسی مردمی آلمان هم شده بود و حالا همزمان با اجرا در کلن یکی از جوایز «بنیاد ادبیات آلمان» را هم به دست آورد.
این نمایش که سال 97 هم با بازی میثاق زارع در ایران روی صحنه رفت بر اساس جنایت هولناکی نوشته شده که حتی خواندن نمایشنامه‌اش خالی از لطف نیست.
داستان از این قرار است که چند جوان نئوفاشیست در آلمان ساختمانی را که یک خانواده ترک در آن زندگی می‌کرد به آتش می‌کشند. قهرمان نمایش با خشم، جنون، فریاد، خنده و گریه لایه‌به‌لایه خود را به ما نشان می ‏دهد و ما روح انسانی را می‏ بینیم که در دالان‏ های عزاداری، غرور، شک و تردید، شادی و دوستی سرگردان است. این نمایش بیش از ۷۵۰ اجرا در کشورهای مختلف داشته و یکی از آثار به یادماندنی کوشک‌جلالی محسوب می‌شود.
در ویژه‌‌نامه سومین جشنواره تئاتر ایرانی کلن درباره این نمایش این‌طور نوشته شد که «نوآوری این نمایش زبان خاص آن است؛ زبان کلامی، زبان روایی و تصویری آن. زبانی که جابه‌‌جا طنز و هزل آن را همراهی می‌‌کند... نمایش با ضرباهنگی کوبنده لحظه‌به‌لحظه به پیش می‌‍‌‌‌‌‌رود و تماشاگرش را بی‌‌آنکه لحظه‌‌ای به خود واگذارد در سیر لحظات عاطفی و انسانی‌‌اش قرار می‌‌دهد و این یکی از معدود امتیازاتی است که هر نمایشی از آن بهره‌‌مند نیست.» اگر علاقه‌مند به نمایشنامه‌خواندن هستید می‌توانید این کتاب را که نشر مهرنوروز در ایران آن را با عنوان «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت (با کاروان سوخته)» منتشر کرده بخوانید و از خواندن متنی درجه یک لذت ببرید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/20/560452/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها