ترامپ در گیر و دار پذیرش شکست


زهره صفاری/ با گذشت یک هفته از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا، «دونالد ترامپ» در توئیتی به طور تلویحی شکست خود را پذیرفت.
به گزارش «هیل»، ترامپ در توئیت خود نوشت: «بایدن پیروز شد چون در انتخابات تقلب شد. هیچ ناظر و یا دیده بانی در مراکز شمارش آرا نبود. رای ها را شرکت های خصوصی،چپ گرای افراطی و شرکت دومینیون که سابقه بدی دارد و تجهیزات شرکت بام که حتی نتوانستند در تگزاس (که من با رای بسیار برنده شدم) مورد تایید کیفیت قرار بگیرند، شمارش کردند، رسانه های ساکت و جعلی و ...»   با این حال او ساعتی بعد در دو توئیت حرف های خود را پس گرفت و نوشت: «تقلب درانتخابات» «او (بایدن) در نگاه رسانه های اخبار جعلی برد. من هیچ چیزی را تأیید نکردم. ما راه درازی در پیش داریم. این انتخابات انتخاباتی همراه با تقلب بود».
وی در حالی در این توئیت ها را نوشت که شب قبل از آن، شنبه شب، هوادارانش در خیایان های واشنگتن دی سی گرد آمده و خواهان شمارش مجدد آرا شدند. به گزارش «الجزیره»، این تظاهرات که تا غروب آفتاب مسالمت‌آمیز و آرام ادامه داشت، پس از اینکه شماری از هواداران «ترامپ» که بسیاری از شهرهای دیگر به واشنگتن دی سی آمده بودند، با مخالفان او در منطقه‌ای اطراف قلمروی جنبش سیاهپوستان، درگیر شدند، به خشونت کشیده شد. در عین حال از آنجا که بسیاری از هواداران ترامپ مسلح بودند، دست‌کم یک نفر با ضربات چاقو مجروح شد و 20 نفر نیز دستگیر شدند. به گفته سخنگوی پلیس واشنگتن برای دستگیر شدگان، به اتهام اعمال خشونت یا حمل سلاح پرونده تشکیل شده و تحقیقات از آنها ادامه دارد. همچنین دو افسر پلیس نیز در این درگیری‌ها مجروح شدند و در عین حال سلاح‌های زیادی جمع‌آوری شده است. اما تجمع واشنگتن تنها بخشی از اعتراضات هواداران ترامپ بود و روز شنبه بسیاری از ایالت‌های امریکا شاهد تجمعات کوچکی از کسانی بودند که با در دست داشتن پلاکاردهایی در حمایت از رئیس جمهوری مستقر امریکا، صحت انتخابات را زیر سؤال برده بودند.
حاشیه‌های ترامپی
فارغ از واقعیت شمار معترضان که بسیاری از هواداران رئیس جمهور، آن را میلیونی می‌دانستند آنچه بیش از این تظاهرات‌ها مورد توجه قرار گرفت، عبور ناگهانی ترامپ از مسیر تجمعات بود. گرچه خودش ادعا کرد که او در حال رفتن به باشگاه گلفش در ویرجینیا ناخواسته در جمع هوادارانش قرار گرفته است، اما بسیاری از رسانه‌ها، این اقدام را برنامه‌ریزی شده خواندند. او همزمان و بعد از برگزاری تجمعات اعتراضی هوادارانش، هیجان زده از شمار معترضان، دست‌کم 8 توئیت مخرب و انتقادی روی خط فرستاد که مضامین همه آنها علاوه بر تکرار ادعاهای قبلی اش درباره تقلب در انتخابات و دستکاری شدن دستگاه شمارش آرا، پوشش نادرست تظاهرات در رسانه‌ها و اعتراض به عملکرد دیرهنگام پلیس برای کنترل خشونت بود. این در حالی است که به نوشته «فرانس پرس»، پلیس واشنگتن در گزارشی نوشت: «با تاریک شدن هوا، مأموران پلیس به صف شده و با آغاز درگیری صدها نفر از هواداران و مخالفان ترامپ، سعی در برقراری آرامش به منطقه کردند.» این جنجال‌ها در شرایطی به جریان افتاده که با توجه به بن‌بست خوردن اقدامات تیم قضایی «دونالد ترامپ» برای اثبات تقلب در انتخابات، تا پیش از تأیید نهایی نتایج انتخاباتی ایالت‌های کلیدی و احتمال برگرداندن شرایط به سود او، تنها 9 روز فرصت مانده است. شاید به همین دلیل نیز آن‌طور که «سی‌ان‌ان» نوشته است ترامپ در یکی از توئیت‌های جنجالی اش در دو روز گذشته، «رودی جولیانی»، وکیل شخصـــــــــی اش را مسئول رسیدگی به اقدامات قانونی پساانتخاباتی کرده است. او در این توئیت نوشت: «امیدوارم شهردار جولیانی با گسترش اقدامات قانونی بتواند از حقوق ما برای انتخابات آزاد و عادلانه دفاع کند! «رودی جولیانی»، «جوزف دی جنووا»، «ویکتوریا توئنسینگ»، «سیندی پوول» و «جنا الیس» یک تیم فوق‌العاده هستند که به دیگر وکلای بی‌نظیر و نمایندگانم اضافه می‌شوند.» به نوشته «نیویورک تایمز»، انتصاب این تیم قضایی جدید نشان می‌دهد «ترامپ» با استفاده از همه ظرفیت‌هایش سعی در تغییر نتایج انتخابات داشته و می‌خواهد با کمک تیمی که خودش آنها را «جنگجویان» می‌نامد این تلاش‌ها را به عموم مردم ثابت کند. در همین حال «سی‌ان‌ان» نوشت، «کریس کربز»، مسئول سایبری دپارتمان امنیت داخلی امریکا، با بازنشر اظهارات کارشناسان انتخاباتی درباره بی‌اساس بودن ادعاهای مطرح شده، از مردم خواست تا به نتایج اعتماد کنند و آن را بپذیرند. چراکه اختلاف آرای الکترال کسب شده توسط «بایدن» نسبت به «ترامپ» کار پیروزی او را تمام کرده است.
نگرانی از رفع مصونیت قضایی
فارغ از علل شخصی ترامپ برای پذیرش شکست در انتخابات، به باور تحلیلگران «نیویورک تایمز» اینکه با پایان ریاست جمهوری او در امریکا و خروج او از کاخ سفید، مصونیت قضایی او برداشته شده و ممکن است پرونده‌های معوق او به جریان بیفتد، نیز نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها مربوط به تخلفات مالیاتی او است که برای دومین بار در اختیار دادگاه عالی قرار خواهد گرفت. ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری اش و حتی پیش‌تر از آن بارها به طور علنی از پرداخت مالیاتش طفره رفته اما از طرفی اقدام او سنت 40 ساله کاخ سفید برای رعایت قوانین مالیاتی را نیز زیر سؤال برده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/1/560466/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها