نظارت بر حیات وحش با هوش مصنوعی




میترا جلیلی- دانشمندان حوزه محیط ‌زیست بر فعالیت و رفتار گونه‌های مختلف جانوری نظارت دارند و در این راه از دوربین‌های کوچک یا سایر وسایل و ابزارهای ارتباطی بسیار ریز استفاده می‌کنند، اما اگر بخواهند به‌صورت تمام وقت بر رفتار این گونه‌ها نظارت داشته باشند با مشکل تأمین شارژ این مینی دوربین‌ها مواجه می‌شوند. به‌عنوان مثال، برخی محققان بر رفتار پرندگان در زمان مهاجرت مطالعه دارند و گروهی دیگر رفتار خانوادگی، شکار و... جانوران در حیات وحش را بررسی می‌کنند و اگر بخواهند در تمام مسیر این گونه‌های جانوری را زیر نظر داشته باشند، ممکن است درست در حیاتی‌ترین زمان مطالعه، این دوربین‌ها خاموش شوند.
اینجاست که یکی از تکنولوژی‌های نوین به یاری این دانشمندان آمده است تا گونه‌های جانوری تنها در مواقع نیاز اطلاعات، مورد بررسی قرار بگیرند و دیتای مورد نیاز به مرکز ارسال شود. دانشمندان در دانشگاه اوزاکا ژاپن یک bio-logger مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده و توسعه داده‌اند که شتاب سنج و واحد جی پی اس موجود در آن، با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا با توجه به هدف محققان از مطالعه روی گونه‌های جانوری، درست در لحظات مرتبط با هدف مورد نظر، فیلمبرداری انجام شده و اطلاعات و دیتا جمع‌آوری شود.
این bio-loggerها بر بخش‌هایی
از بدن این گونه‌های جانوری ازجمله بال پرندگان، گوش گرگ‌ها و... نصب می‌شود. به محض پایان رفتار مورد مطالعه آن گونه جانوری خاص، فیلمبرداری متوقف می‌شود تا شارژ باتری برای بقیه مسیر باقی بماند.
گفتنی است تاکنون از این فناوری در بررسی رفتار مرغ‌های دریایی سواحل ژاپن استفاده شده است.
«جوزف کورپلا» محقق ارشد این پروژه دراین باره یادآور شده است: این روش و راهکار جدید شناسایی و ردیابی رفتارهای مورد مطالعه در مرغ‌های دریایی ژاپن در مقایسه با روش‌های راندوم، موفقیتی ۱۵ برابری داشته است که نتیجه‌ای بسیار شگفت‌انگیز محسوب می‌شود و می‌توان انتظار داشت که اتفاقات بزرگی در حوزه تحقیق و پژوهش‌های مربوط به حیات‌وحش رقم بخورد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7492/17/560479/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها