مأموریت روحانی به سازمان برنامه و بودجه

طراحی بسته حمایتی برای مشاغل آسیب‌دیده از تعطیلی فراگیر


گروه اقتصادی | بر اساس تصمیمی که دیروز در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گرفته شد، رئیس سازمان برنامه و بوجه مأمور شد تا برای آن دسته از اقشار کم‌برخورداری که در اثر تعطیلی کسب و کارشان در زمان اعمال محدودیت‌ها دچار آسیب خواهند شد، اقدامات حمایتی دولت را طراحی و برای تصویب و اعلام آن در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا اعلام کند.
به‌گزارش ایرنا، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری دیروز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری امروز (دیروز) به سازمان برنامه و بودجه مأموریت داد برای آن دسته از اقشار کم‌برخورداری که در اثر تعطیلی کسب و کارشان در زمان اعمال محدودیت‌ها دچار آسیب خواهند شد، اقدامات حمایتی دولت را طراحی و برای تصویب و اعلام آن در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا اعلام کند.
حسن روحانی در نشست یکصد و هشتاد و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: بی‌تردید در مسیر اجرای این محدودیت‌ها افراد کم‌برخوردار با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد. از این‌رو با وجود همه مشکلات و مضایقی که همه مردم شریف از آنها آگاهند، دولت تصمیم گرفته است برای گروه‌های هدف و اقشار آسیب‌پذیر که در اثر تعطیلی کسب و کار آنان دچار آسیب خواهند شد، اقدامات حمایتی را در نظر بگیرد.  وی همچنین گفت: «وضعیت اقتصادی کشور تا ماه‌های آینده بهبود پیدا می‌کند و برای آسیب‌دیدگان تعطیلی‌ها اقدامات حمایتی در نظر می‌گیریم.» حسن روحانی  بر اولویت تدوین لایحه بودجه بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و در عین حال تداوم برنامه‌های توسعه کشور، رشد و رونق تولید و ایجاد گشایش در معیشت مردم و اقشار کم برخوردار باشد تاکید کرد و ادامه داد، ادامه داد: «مقاومت ملت ایران در بیش از دو سال و نیم جنگ اقتصادی بی‌سابقه با دشمنان قسم خورده به ثمر نشسته است و زمینه‌های بهبود در شرایط اقتصادی مردم فراهم شده است و با وجود لطمات و صدمات سختی که به اقتصاد کشور وارد شد، دولت با حمایت و همکاری مردم اجازه نداد تحریم‌کنندگان به اهداف شوم خود برسند.»
رئیس جمهوری اظهارداشت: «با عنایت به اهداف لایحه بودجه سال آینده و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، با امیدواری می‌توانیم اعلام کنیم وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبودی و رونق قرار خواهد گرفت.»
 موضوع بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور از سوی خیلی از کارشناسان مطرح شده است. کارشناسان عنوان می‌کنند که چهار دلیل باعث شده که بتوان به آینده اقتصادی ایران خوش‌بین بود. اولین نکته باور ملی و توجه به تولیدات داخلی است. در حالی که در هیچ دوره‌ای به تولیدات داخلی پرداخته نمی‌شد در شرایط تحریمی تولیدکنندگان میزان داخلی‌سازی محصولات خود را افزایش دادند. دومین موضوع حذف یک فرد ظالم از صحنه اقتصادی دنیا است؛ با تغییر رئیس جمهوری امریکا جهان به سمت آرامش خواهد رفت و تنش‌ها کاسته می‌شود. سومین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد ثبات قیمت ارز است؛ از زمانی که ارز از نوسان‌های گذشته خود فاصله گرفته است بازار دیگر هیاهو و تنش گذشته را ندارد. چهارمین موضوع که اهمیت زیادی دارد و باید در ماه‌های آینده هم دنبال شود افزایش عمق همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخصوص بانک مرکزی با فعالان بخش خصوصی است.
عمر تحریم‌ها زیاد نیست
محمد امیرزاده عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه آیا اقتصاد کشور در ماه‌های آینده شرایط خوبی خواهد داشت به «ایران» گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که به‌سمت ثبات اقتصادی در حال حرکت هستیم؛ به هر ترتیب باید قبول کرد که عمر تحریم‌ها نمی‌تواند زیاد باشد و بعد از مدتی کمرنگ می‌شود. اگر دستگاه‌های اجرایی میزان همکاری‌های خود را افزایش دهند خیلی از مشکلات حل خواهد شد و حتی می‌توان به سمت توسعه و رشد اقتصادی حرکت کرد.»
او ادامه داد: «ایران پتانسیل‌های زیادی دارد که بعضاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برای اینکه بتوان در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفت بهترین نکته این است از پتانسیل‌های موجود به بهترین شکل بهره برد و شرایطی فراهم کرد که بخش خصوصی در فضای اقتصادی جایگاه بهتری پیدا کند.»
اقدام حمایتی جدید برای مشاغل
رئیــــــــــــس جمهـــــــوری در یکصد‌وهشتاد‌ودومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی پس‌ از گزارش کارگروه اقتصادی کرونا در خصوص وضعیت اقتصادی و مشکلاتی که در اثر تعطیلی‌ها برای برخی از مشاغل و کسب و کارها در دور جدید اعمال محدودیت‌های شدید ایجاد خواهد شد، با اشاره به ضرورت اعمال این محدودیت‌ها با هدف حفظ جان و سلامت مردم گفت: «بی‌تردید در مسیر اجرای این محدودیت‌ها افراد کم برخوردار با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد از این‌رو با وجود همه مشکلات و مضایقی که همه مردم شریف از آنها آگاه هستند، دولت تصمیم گرفته است برای گروه‌های هدف و اقشار آسیب پذیر که در اثر تعطیلی کسب و کار آنان دچار آسیب خواهد شد، اقدامات حمایتی را در نظر بگیرد.»
بنا بر مصوبه ستاد ملی کرونا 150 شهر کشور که 25 شهر آن جزو کلانشهرها محسوب می‌شوند از روز شنبه اول آذر ماه به مدت دو هفته تعطیلی فراگیر دارند. یعنی اینکه به جز مشاغل درجه یک که شامل مشاغلی که جزو فوریت‌های اضطراری و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم و نیز مراکز درمانی هستند، بقیه مشاغل تعطیل خواهند شد.
یکی از مشکلاتی که دولت تاکنون در خصوص تعطیلی با آن دست به گریبان بود حل مشکلات اقتصادی واحدهایی بود که تعطیل می‌شد. دولت روحانی در تعطیلی‌های کرونایی که در نیمه اول امسال رخ داد بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات کرونایی با نرخ بازگشت 12 درصد در نظر گرفت. اکنون با تعطیلی فراگیر 150 شهر در واقع بخشی از اقتصاد کشور تعطیل خواهد شد. نمودار بالا زیر تولید ناخالص داخلی روزانه هر استان را نشان می‌دهد:
بودجه در یک قدمی مجلس
در پایان یکصد و هشتاد‌ و‌دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه لایحه بودجه سال 1400 با توجه به حکم قانونی مبنی بر تحویل آن تا 15 آذر ماه به مجلس، آماده شده است، گفت: «21 تبصره‌ای که باید همراه با جداول بودجه تهیه شود، در اختیار وزرا قرار گرفت تا نظرات خودشان را حداکثر تا پایان هفته به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند.»
وی افزود: «مواردی که لازم است برای آنها تأمین نظر شود یا جلسات مشترکی با دستگاه‌ها برگزار شود، نیز تا پایان هفته انجام خواهد شد تا هفته آینده تبصره‌های الحاقی به ماده واحده نیز در دولت مورد بررسی قرار گیرد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که بتوانیم قبل از 15 آذر لایحه بودجه سال 1400 را به مجلس تقدیم کنیم.»
نوبخت اظهار داشت: «این لایحه هم از سیاست‌های کلی مربوط به اقتصاد مقاومتی و هم از برنامه اصلاح ساختار بودجه‌ریزی تبعیت می‌کند. سازمان برنامه و بودجه حسب نظر مقام معظم رهبری، برنامه اصلاح ساختار را در سال 1397 آماده و تقدیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی کرد، اما از آنجا که این برنامه در شورا تصویب نشد، نهایتاً مجلس شورای اسلامی باید این برنامه را بررسی و تصویب کند.»
وی با بیان اینکه از نظر سازمان برنامه و بودجه، برنامه اصلاح ساختار بودجه آماده است و مجلس می‌تواند نسبت به تصویب آن اقدام کند، تصریح کرد: «هیچ عذری برای سازمان برنامه و بودجه و مجلس در خصوص اعمال برنامه اصلاح ساختار بودجه در بررسی لایحه بودجه وجود ندارد، چرا که این برنامه اکنون آماده بوده و در اختیار مجلس قرار گرفته و فقط نیاز به تصویب دارد.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مجلس در نظر داشت تعدادی از موارد مرتبط با برنامه اصلاح ساختار را در همین لایحه هم بگنجانیم، خاطرنشان کرد: «نمایندگان آن را به‌صورت یک طرح قانونی به مجلس تقدیم کردند که قرار است بررسی آن آغاز شود. سازمان برنامه و بودجه بر اساس مواردی که می‌دانست مورد نظر نمایندگان مجلس است، اصلاحات لازم را در لایحه انجام داد و امیدوارم آنچه برای بودجه سال 1400 در نظر گرفتیم با اعمال نظر نمایندگان مجلس منقّح و کامل شده تا بتوانیم از اول سال 1400 آن را به نحو شایسته اجرا کنیم.»  در این میان سیدحمید پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سال 1400، ١٢ آذر ماه تقدیم مجلس می‌شود، گفت: «اصلاح ساختار بودجه دستور رهبر معظم انقلاب به سران قوا بود از این‌رو سازمان برنامه و بودجه کلیتی از اصلاح ساختار و برنامه زمانی آن را تقدیم سران قوا کرد، مجلس هم در همین راستا طرحی را در دستورکار قرار داده است.»  وی یادآور شد: «اصلاح ساختار به معنای درآمدهای پایدار، نظام یارانه پنهان به هم ریخته، انرژی شفاف، مالیات شفاف، دارایی دولت را مولد کردن، انجام اصلاحات نهادی و ایجاد ثبات اقتصادی است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/1/560598/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها