اعتراض جهانگیری و ربیعی به تضعیف‌کنندگان دولت

ندیدن تحریم‌ها بدتر از خود تحریم‌هاست


گروه سیاسی/ نه نگاه دولت به بیرون است و نه پاستورنشینان در برابر مشکلات اقتصادی منفعل؛ این خلاصه سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و علی ربیعی، سخنگوی دولت است. دو مقام دولتی که می‌گویند تحریم‌ها بر خلاف آنچه مخالفان داخلی اصرار دارند، آنقدرها هم بی‌اثر نیستند. حرفی که یک روز قبل‌تر هم محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه ‌بودجه در نامه سرگشاده به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بر آن تأکید داشت. همه ماجرا این است که دولتی‌ها معترض هستند چرا رقبای داخلی از یک سو اثر فشارهای تحریمی را انکار می‌کنند و از سوی دیگر آن را تبدیل به ابزار مبارزه در رقابت سیاسی کرده‌اند. این اعتراض‌ها در روزهایی مطرح شده که بیش از هر جای دیگری از بهارستان این صدا بلند است که دولت با انفعال در قبال مشکلات اقتصادی فقط چشم به خارج مرزها دارد. دولتی‌ها اما می‌پرسند رقبای داخلی چطور عدد و رقم‌های ضرر تحریم‌ها و مشکلات عیانی را که برای روابط اقتصادی ایران حتی با کشورهای دوست و نزدیک ایجاد شده نادیده می‌گیرند؟
تحریم‌های اخیر متفاوت از گذشته بودند
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر روز دوشنبه در جلسه با مدیران ارشد شبکه بانکی و بررسی عملکرد برنامه‌های نظام بانکی در سال جهش تولید، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت کمک به مسئولین دولت برای حل مسائل کشور اظهار داشت: آیا شرایطی از این بدتر هم وجود دارد؟ برخی افراد که خیلی ادعا هم دارند فقط این جملات مقام معظم رهبری را تکرار می‌کنند و تصور می‌کنند که دیگران متوجه عملکرد آنها نیستند. هر یک از ما در دوران مسئولیت‌های مختلف خود کارنامه ای داریم و عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد. اگر می‌خواهیم مسائل کشور و مشکلات مردم را حل کنیم جز از طریق تفاهم، انسجام و مشارکت ملی قابل انجام نیست. وی با اشاره به تحریم‌ها و اینکه عده‌ای می‌گویند کشور همواره از ابتدای انقلاب تحت تحریم‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: تحریم‌های اخیر بسیار متفاوت از تحریم‌های گذشته هستند و امریکا و شخص ترامپ با تمام قدرت ایستادند تا اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کنند و این فشارها تا حدی بود که حتی کشورهای دیگر نتوانستند به تعهدات خود در مقابل ایران عمل کنند.
عده‌ای در پی القای ضعف دولت هستند
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید حس دولت داری را در مردم تقویت کنیم گفت: یکی از بدترین اتفاقات در کشور تضعیف حس دولت داری در مردم است که باعث می‌شود مردم احساس کنند حاکمیت توان حمایت از آنها را ندارد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: عده‌ای نیز در داخل کشور تلاش می‌کنند که به جامعه القا کنند دولت ضعیف است و تصور می‌کنند که اگر دولت را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهند، مردم نگاه مثبتی به آنها خواهند داشت اما در حقیقت مردم آنها را اصلاً به حساب نمی‌آورند. جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به سوابق ترامپ و طبیعی بودن خوشنودی مردم ایران از رأی نیاوردن او، گفت: وقتی افکار عمومی تصور می‌کند که ممکن است در شرایط جدید تحریم‌ها از میان برداشته شود، نگاه جامعه نسبت به آینده کشور مثبت می‌شود اما متأسفانه عده‌ای از اینکه نظر مردم و افکار عمومی مثبت باشد ناراحت می‌شوند و باورشان این است که این جریان ممکن است به نفع فلان گروه باشد. این افراد غافل هستند که مثبت شدن افکار عمومی جامعه به نفع ملت ایران است.
روایت ربیعی از ظلم به دولت و مردم
در همین حال روز گذشته هم علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود به موضوع فشارهای داخلی به دولت اشاره کرد و بخش زیادی از آنها را بدون توجیه خواند. به گزارش ایرنا، ربیعی درخصوص اینکه چرا بعد از اعلام نتایج انتخابات امریکا،‌ دولت در داخل مورد آماج حمله قرار گرفته است، گفت: جوری از انتخابات امریکا حرف می‌زنند که گویی امریکا از طریق انتخابات و دموکراسی به ما لطمه زده است. انتخابات امریکا مسأله داخلی امریکاست و به ما ربطی ندارد. ما هم مشکلی با انتخابات امریکا نداریم. امریکا نه از طریق انتخاباتی بلکه از طریق جنگ و ترور اقتصادی به ما تهاجم کرده است. سخنگوی دولت افزود: تفسیر نادرست از تلاش‌های دولت برای رسوا کردن تحریم‌گران، به عنوان چشم دوختن به خارج در توسعه اقتصادی کشور هم ظلم به دولت است و هم ستم به ملت. ربیعی گفت: این ظلم به دولت است چون این واقعیت را کتمان می‌کند که دولت به رغم تحریم‌ها و تلاش دشمنان برای ایجاد ناامیدی، تلاش شبانه روزی خود برای افزایش تاب آوری اقتصاد ملی در گام اول و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای در گام بعدی را متوقف نکرده است. اما ظلم به مردم هم هست چون حتی وقتی دادگاه‌های بین المللی رژیم امریکا را در آسیب رساندن به مردم ما به واسطه تحریم‌ها محکوم کرده‌اند و جامعه بین‌المللی از قانون‌شکنی و شدت شقاوت این رژیم علیه مردم ما به حیرت افتاده است، کم اهمیت دانستن تحریم‌ها بی‌رحمانه‌تر از اعمال تحریم‌هاست.
وی خطاب به تخریبگران اقدامات دولت گفت: کسانی که تحریم‌ها را کم اهمیت نشان می‌دهند ناخواسته به شایستگی مردم ما برای برخورداری مزایای ارتباطات بین‌المللی اهانت می‌کنند. سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه دولت در تریبون‌های مختلف از جمله مجلس متهم به بی‌تفاوتی نسبت به گرانی و تولید ملی می‌شود و برای این مشکلات آدرس پاستور، بهارستان، میرداماد و باب همایون را می‌دهند، گفت: ما اجازه نداریم مناقشات جدیدی را ایجاد کنیم، همه ما و مردم به آرامش و اعتماد نیاز داریم. دولت با تمام توان در دو جبهه کمک به مردم و به عقب راندن تحریم و ایجاد زمینه برای استفاده از فرصت‌های جهانی که حق مردم ایران است، تلاش می‌کند. متأسفانه برخی به نام تضعیف دولت به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی امریکا نه ترور فیزیکی کرده نه ترور اقتصادی. حرف ما این است که دولت از نقد استقبال می‌کند اما نباید به نام نقد دولت، امریکا را از نقد مصون کرد و جنایات جنگ اقتصادی آن کشور علیه معیشت و ثروت و امنیت این مردم را تبرئه کرد. وی سپس گفت: به بهانه اینکه نباید وضعیت خودمان را به امریکا گره بزنیم، آیا انتظار دارند وقتی امریکا سردار ملی ما را ترور می‌کند چیزی نگوییم، نگوییم که امریکا میلیاردها دلار پول این کشور را در خارج از کشور در معرض راهزنی قرار داده است؟ اگر ما جنایات اقتصادی امریکا را لاپوشانی کنیم، اگر امریکا را تبرئه کنیم و نگوییم که امریکا ثروت‌ها و دلارهای این کشور را در معرض ترور و راهزنی قرار داده چه پاسخی برای میلیاردها دلار ربوده شده که می‌توانست وضع جامعه و مردم را دگرگون کند خواهیم داشت؟

پاسخ دفتر جهانگیری به سؤال بسیج دانشجویی
دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری به درخواست جمعی از دانشجویان بسیج دانشجویی درباره چگونگی هزینه‌کرد مبلغ یک میلیارد یورو در مقابل کرونا پاسخ داد.
 به‌گزارش ایرنا، دفتر جهانگیری نوشته است: تاکنون معادل ریالی حدود 654 میلیون یورو از اعتبارات یک میلیارد یورو برداشتی از محل منابع صندوق توسعه ملی از سوی بانک مرکزی در چند مرحله به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز گردیده است. سازمان برنامه و بودجه تاکنون مبلغ 142330 میلیارد ریال برای مقابله با کرونا اختصاص داده است. از این مبلغ 12860 میلیارد ریال به مستمری بیمه بیکاری و مبلغ 129470 میلیارد ریال نیز در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان متولی بخش سلامت و دبیر ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا قرار گرفته است تا حذف شاخص‌های مربوطه و وضعیت بیماری کرونا در مناطق مختلف کشور، بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع نمایند. بر اساس این مطلب میزان تخصیص اعتبارات هزینه‌ای بخش بهداشت و درمان به این شرح است: 1- جبران کسری درآمد اختصاصی بیمارستان‌های درگیر کرونا (25350 میلیارد ریال)؛ 2- لزوم حفاظت فردی پرسنل بهداشت و درمان (7100 میلیارد ریال)؛ 3- پاداش پرسنل بهداشت و درمان (3000 میلیارد ریال)؛ 4- تأمین دارو و واکسن (2000 میلیارد ریال)؛ 5- لوازم مصرفی و مواد ضدعفونی‌کننده بهداشت و درمان (5000 میلیارد ریال)؛ 6- تهیه کیت‌های آزمایشگاهی (2500 میلیارد ریال)؛ 7- پرداخت کارانه کادر پزشکی بهداشت و درمان تا اول آبان‌ماه سال‌جاری (55000 هزار میلیارد ریال)
تخصیص اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هم به شرح زیر می‌باشد: 2500 میلیارد ریال بابت تجهیز دستگاه‌های اکسیژن‌ساز، 3400 میلیارد ریال بابت هزینه‌های تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، 10850 میلیارد ریال بابت تجهیز طرح‌های بیمارستانی، 1500 میلیارد ریال بابت تجهیز واحدهای شبکه بهداشتی، 1000 میلیارد ریال بابت مرکز کنترل و مدیریت بیماری‌های واگیردار و تقویت‌ زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، 10370 میلیارد ریال بابت طرح‌های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/4/560615/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها