کاربری محیط زیستی پارک جنگلی ناژوان حفظ می‌شود

ساماندهی ریه تنفسی اصفهان




حمیرا حیدریان
خبرنگار
پارک جنگلی ناژوان بعد از زاینده رود، دومین میراث طبیعی اصفهان به‌شمار می‌رود. بیشه ناژوان در غرب اصفهان، دالان خوش منظری با مساحتی در حدود 1200 هکتار کرانه‌های زاینده رود را با باغ‌های دو سویه در بردارد. طبیعتی که بی‌شک عالی‌ترین تنیدگی میراث طبیعی و تاریخی را در دل اصفهان شکل داده است.
با توجه به وضعیت قرار گرفتن ناژوان در مسیر بادهای غربی – جنوب غرب به شمال شرق و قرار گرفتن اکثر صنایع آلاینده در غرب اصفهان، این بیشه به‌عنوان فیلتر طبیعی برای شهر اصفهان عمل می‌کند و در حقیقت ریه این شهر به حساب می‌آید؛ گلوگاهی که این روزها با شیوع بیماری کرونا همچنان کمک می‌کند تا شهروندان اصفهانی راحت تر نفس بکشند. پارک جنگلی ناژوان به‌عنوان ریه تنفسی اصفهان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی به‌دلیل وجود مراکز گردشگری - تفریحی همچون باغ پرندگان، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه‌ها، موزه صدف‌ها، تله سیژ، شهربازی، پارک آبی کودکان و... فضای بسیار مناسبی برای گردش و تفریح مسافران و شهروندان است، مکانی که با محدودیت‌های کرونایی این روزها کمترمیزبانی گردشگران و توریست‌ها را می‌کند، اما مسئولان آن بیکار ننشسته و این روزها بیشتر اقدام به اجرای طرح‌های متعددی در این فضا کرده‌اند تا در روزها و ماه‌های آتی میزبانی گرم تری از گردشگران داشته باشند.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه مساحت ناژوان 1163هکتار است، گفت: این منطقه  ریه شهر اصفهان محسوب می‌شود و در حال حاضر کل این مساحت در حریم شهر اصفهان قرار دارد.
سید رسول هاشمیان ادامه داد: ناژوان کاربری حفاظتی و فضای سبز دارد و اراده بسیار قوی برای حفظ، نگهداری و توسعه فضای سبز ناژوان در مدیریت شهری بویژه شورای پنجم شهر اصفهان وجود دارد به طوری‌که ردیف بودجه تولید اکسیژن را مصوب کردند.
وی با بیان اینکه سه گونه زمین در ناژوان وجود دارد، تصریح کرد: بخشی از زمین‌ها، رودخانه و حریم رودخانه با کاربری خاص زیر نظر وزارت نیرو است. زمین‌های کشاورزی تحت تملک شهرداری با مساحت 200 هکتار که درختزار و بیشه زار هستند و نوع سوم در قالب باغ‌ها در اختیار کشاورزان است.
وی به تأمین آب بیشه ناژوان در تابستان سال‌جاری اشاره و خاطرنشان کرد: امسال در این خصوص مشکلی نداشتیم و توانستیم جدای از بهره‌مندی از جاری بودن زاینده رود، طرح احداث مخازن آب در خود ناژوان را به نتیجه برسانیم. کلکتور ناژوان هم به تأمین آب کمک کرد و برخلاف تصور اهالی بومی منطقه کلکتور ناژوان بدون دست‌اندازی به زاینده رود آبگیری شد.از سوی دیگر با همفکری و مساعدت سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان، گونه‌های مقاوم به کم آبی جایگزین گونه‌های پرمصرف شده است.
مدیرطرح توسعه ناژوان اضافه کرد: آبیاری قطره‌ای و وصل شده ما به شبکه آب اصفهان که بی‌شک کار بزرگی است و در حوزه معاونت خدمات شهری در حال انجام است؛ کمک کرد تا امسال تابستان مشکلی برای تأمین آب ناژوان نداشته باشیم. ناژوان 52 کیلومتر مادی دارد که از زاینده رود حقابه دارند و سال گذشته به‌دلیل بارندگی‌های خوب مادی‌ها آبگیری شدند؛ اتفاقی که بعد از بیست سال رخ داد و مادی‌ها جریان داشتند. وی به قوانین جدید ساخت و ساز در حریم ناژوان اشاره کرد وگفت: دیگر اجازه ساخت سازه سخت در ناژوان نخواهیم داد وساخت و سازهای جدید باید با در نظر گرفتن طبیعت و کاربری فضای سبز باشد.
احداث باغ گیاهان دارویی در ناژوان
مدیر طرح ساماندهی ناژوان همچنین از ایجاد باغ‌های موضوعی با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در این پهنه سبز طبیعی و بزرگ شهر خبر داد و گفت: اساس تملک‌های جدید  تا ۸۶ هزار مترمربع دردستور کار قرار گرفته و احداث باغ‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است.
وی با بیان اینکه در ناژوان باغ‌های به، خرمالو و انار در حال احیا است، خاطرنشان کرد: زمین دیگری به‌وسعت 12 هزار مترمربع به کاشت انواع درختان هسته‌دار کمیاب اصفهان اختصاص یافته است. همچنین قرار است باغ گیاهان دارویی احداث شود که برای اجرای این طرح 10هزار مترمربع زمین در ناژوان پیش‌بینی شده است. همچنین واکاری و هرس درختان در حال انجام است تا  از این پهنه بزرگ به‌عنوان ریه شهر محافظت شود. همچنین برای اصلاح فضای سبز پارک‌های زاینده رود و میرزا کوچک‌خان نیز اقدامات خوبی انجام شده است.
وی با تأکید بر محدودیت‌های مالی از اجرای 12 طرح ساماندهی و عمرانی نیز اطلاع داد و تصریح کرد: ساماندهی و مناسب‌سازی بوستان‌های ناژوان به‌عنوان مراکز پر تردد تفریحی شهر اصفهان از دغدغه‌های عمرانی این منطقه بوده است. وی با اشاره به اجرای طرح بتن سبز در بوستان میرزاکوچک‌خان، تصریح کرد: مناسب‌سازی و ساماندهی معابر پارک میرزاکوچک‌خان با هزینه‌ای بالغ بر 9 میلیارد و 500 میلیون ریال در حال اجرا است و تا ماه آینده به اتمام خواهد رسید.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به لزوم توجه به جلب رضایت مردم، گفت: مناسب‌سازی و ساماندهی معابر پارک زاینده‌رود با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد ریال در مراحل پایانی خود قرار دارد. وی با اشاره به اجرای طرح احیای دیوارهای کاهگلی کوچه باغ‌های ناژوان اظهار کرد: تاکنون 70 درصد طرح مرمت و احیای دیوار و برج‌های باغ پایدار ایرانی به‌عنوان یکی از ابنیه های تاریخی موجود در ناژوان که در طول مسیر تردد شهروندان قرار دارد اجرا شده است. همچنین اجرایی شدن طرح لکه‌گیری آسفالت در معابر اصلی و فرعی ناژوان تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: احداث خط کلکتور ناژوان به طول چهار هزار و 400 متر و احداث مخزن آب ناژوان با ظرفیت 1000 مترمکعب در شمال ناژوان نیز از پروژه‌های عمرانی بلندمدت ناژوان بوده است که تاکنون بیش از16میلیارد ریال هزینه داشته است.
مدیر طرح ساماندهی ناژوان خاطرنشان کرد: طرح‌های مختلف عمرانی دیگری نیز در دست بررسی و مطالعه است که از مهم‌ترین آنها اجرای طرح بازسازی و بهینه‌سازی سازه باغ استوایی و موزه پروانه، جاده سوم سلامت با رویکرد طبیعت محور و احداث ایستگاه آتش‌نشانی ناژوان خواهد بود. وی افزود: پروژه تقویت و بهینه‌سازی پل کابلی میرزاکوچک‌خان نیز که سال گذشته اجرا شد به‌عنوان یک طرح عمرانی موفق در کارنامه معاونت عمران ناژوان وجود دارد.
کاشت 36 هزار اصله درخت در ناژوان و محدودیت‌های کرونایی
مدیر طرح ساماندهی ناژوان همچنین با اشاره به قوانین جدید ساخت و ساز در حریم ناژوان گفت: دیگر اجازه سازه سخت در ناژوان نخواهیم داد وساخت و سازهای جدید باید با احترام به طبیعت و کاربری فضای سبز باشد.
هاشمیان با اشاره به کاشت حدود 18 هزار اصله درخت در ناژوان در ماه های گرم سال افزود: 3هزاراصله درخت از این تعداد، مقاوم به کم آبی بودند.
هاشمیان همچنین با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر مراکز تفریحی و گردشگری بیان داشت: با شدت گرفتن بیماری کرونا تاکنون ضربه بزرگی به مراکز گردشگری ما وارد شده است چرا که درآمد ناژوان از باغ پرندگان، آکواریوم و سایر اماکن گردشگری‌اش در مقابل هزینه نگهداری فضای سبز بسیار ناچیز است، اما همین مقدار ناچیز هم با شدت گرفتن بیماری کرونا در اصفهان از دست رفت.
این مسئول تأکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا همچنان تمام مراکز تفریحی و گردشگری ناژوان شامل آکواریوم ناژوان، باغ پرندگان، موزه صدف‌ها، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه‌ها و تله سیژ تعطیل و محدودیت‌های تردد پا برجا است... از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ضد عفونی تمامی ورودی مراکز گردشگری ناژوان، مجموعه‌های تفریحی، سرویس‌های بهداشتی و ساختمان اداری مدیریت طرح ساماندهی ناژوان به‌صورت مستمر انجام شده است.

نیم نگاه

با توجه به وضعیت قرار گرفتن ناژوان در مسیر بادهای غربی – جنوب غرب به شمال شرق و قرار گرفتن اکثر صنایع آلاینده در غرب اصفهان ، این بیشه به عنوان فیلتر طبیعی برای شهر اصفهان عمل می‌کند و در حقیقت ریه این شهر به حساب می آید؛گلوگاهی که این روزها با شیوع بیماری کرونا همچنان کمک می کند تا شهروندان اصفهانی راحت تر نفس بکشند


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/6/560626/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها