مدیرعامل صندوق هنر در گفت‌و‌گو با «ایران» :

همه توانمان را برای یارانه بیمه گذاشته‌‌ایم




مریم سادات گوشه
خبرنگار
از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و اصحاب فرهنگ وهنر همچون سایر مشاغل به مشکلات عدیده‌ای برخورد کردند صندوق هنر سعی بر رفع مشکلات هنرمندان داشت. اکنون برخی هنرمندان در خصوص بیمه تأمین اجتماعی و تمدید آن با شعب تأمین اجتماعی مشکل پیدا کرده‌اند. آغاز فروردین ماه با شیوع کرونا صندوق هنر به تمامی هنرمندان اعلام کرد که حق بیمه تأمین اجتماعی سه ماهه ابتدای سال را به عهده می‌گیرد و برای هنرمندان رایگان خواهد بود. اما بسیاری از هنرمندان به‌دلیل ادامه دار شدن شرایط کرونا با این تفکر که هنوز حق بیمه آنها رایگان است، به خاطر پرداخت نکردن حق بیمه سه ماهه تابستان به مشکل برخوردند.
سید حسین سید‌زاده مدیرعامل صندوق هنر در پاسخ به این مشکل به «ایران» می‌گوید: «ما مرتباً با تکرار و به‌صورت متناوب اطلاعیه داده‌ایم که بیمه سه ماهه فصل بهار رایگان است و ما آن را پرداخت کردیم. بنابراین همه شنیده‌اند که تیر و مرداد و شهریور به عهده خودشان است. و باید مثل گذشته سهم 8 درصد خود را بپردازند. روال ما با بیمه تأمین اجتماعی هم مشخص است. یعنی کسانی که بیمه شده هستند، آن سه ماه را پرداخته‌ایم بخش خیلی کمی مانده آن هم آن دسته‌ای هستند که خودشان حق بیمه‌شان را پرداخت کرده‌اند و ما آن را به کارتشان واریز خواهیم کرد.»
او در پاسخ به اینکه بیمه تکمیلی امسال با سال گذشته چه فرقی دارد آیا خدمات‌دهی این بیمه بهتر از سال گذشته است؟ تصریح کرد:«بیمه تکمیلی امسال چند تا تغییر دارد. یکی اینکه سه ماهه اول قرارداد را خودمان پرداخت کردیم. ما هر سال اول تیرماه ثبت‌نام می‌کردیم امسال اول مهرماه ثبت‌نام کردیم و سه ماه را رایگان جلو بردیم. یعنی هنرمندان به جای 15 ماه 12 ماه را پرداخت کرده‌اند. در حالیکه در بازار حق بیمه نسبت به سال گذشته بیشتر از 400 درصد افزایش پیدا کرده، اما برای هنرمندان خیلی افزایش کمی داشت و در حقیقت بخش اعظم آن را صندوق پرداخت کرده است و کسی که سال گذشته 400 هزار تومان بابت حق بیمه می‌داد، امسال 500 هزار تومان پرداخت کرده است. یعنی چیزی در حدود 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم و این بار مالی زیادی برای صندوق داشته است. صندوق توان بالایی ندارد و ما همه توانمان را برای یارانه بیمه گذاشته‌ایم و هزینه‌های درمان را می‌توانیم کمک کنیم.»
سیدزاده در مورد برطرف شدن مشکل سامانه بیمانو افزود: «سامانه بیمانو هم دوباره مشکلش برطرف شده و مدارک به‌صورت آنلاین بارگذاری می‌شود.»
 بسیاری از هنرمندان سؤال می‌کنند که به ما پیامک از طرف صندوق هنر آمده که مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان به حسابشان واریز شده این درحالی است که هنوز هنرکارت به دستشان نرسیده است. او در پاسخ به این پرسش که برای چه تعداد هنرمند به‌صورت قطعی هنرکارت صادر خواهد شد، تصریح کرد: «63 هزار نفر ثبت‌نام هنر کارت کرده‌اند. ما دیدیم اکثر هنرمندان در ایام کرونا بیکار شده‌اند و این را معوق بیکاری به هنرمندان می‌دهیم. ما هنرکارت را هم صادر و برای همه افتتاح حساب کرده‌ایم و این مبلغ تا امروز برای 40 هزار نفر واریز شده و برای بقیه هم واریز خواهد شد.»
مدیرعامل صندوق هنر در پاسخ به اینکه هنرمندان بسیاری می‌خواهند بدانند کی کارت به دستشان می‌رسد؟ تصریح کرد:«صدور کارت کار زمانبری است برای همین به هنرمندان گفتیم که این حساب افتتاح شده اما صدور کارت زمانبر است اما اگر کسی این پول را زودتر می‌خواهد می‌تواند با مدارک خود به بانک آینده مراجعه کرده و پول را زودتر دریافت کند.»
سیدزاده در ادامه افزود: «صدور کارت اما و اگرهایی دارد. بسیاری عکس‌های خوبی در سامانه بارگذاری نکردند و همین مانع از صدور کارت شده است. ما تیمی گذاشته‌ایم تا این عکس‌ها را پالایش کنند. تا امروز نزدیک به 14 هزار کارت برای صدور رفته و فرآیند آن شروع شده و ما تا آبان ماه بخش زیادی از کارت‌ها را می‌دهیم این کارت چند جنبه دارد هم کارت بانکی است و هم کارت باشگاه صندوق و هم کارت شناسایی است.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/23/560652/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها