ارزهای صادراتی به جیب کشاورز ایرانی نمی‌رود

صادرات سیب آذربایجان غربی با برچسب خارجی



زهره افشار
 خبرنگار
صادرات سیب ارومیه به ریال و صادرات مجدد به نام کشور دیگر، مشکل جدید در قطب تولید سیب کشور یعنی آذربایجان غربی است. این آفتی است که به‌تازگی به جان همه محصولات صادراتی ما حتی زعفران و پسته افتاده است. هرچند باغداران ارومیه‌ای ناراحتند که دسترنج یک‌ساله‌شان بدین‌گونه به یغما می‌رود و بعد با نام کشور دیگر صادر می‌شود اما می‌گویند در شرایط کنونی چاره‌ای جز این ندارند و تا حدی با آن کنار آمده‌اند اما نگران هستند مبادا این شیوه غیر‌عادلانه صادراتی به روال تبدیل شود و سال‌های بعد ادامه یابد. امیر مرادی، رئیس اتحادیه باغداران ارومیه به «ایران» گفت: برداشت سیب در باغ‌های استان آذربایجان غربی از نیمه دوم شهریور هر سال آغاز و در اواسط آبان‌ماه به پایان می‌رسد. وی که خود یکی از کشاورزان پیشرو کشوری نیز هست، افزود: شرایط آب و هوایی استان مستعد تولید سیب است و در حالی‌که میانگین عملکرد در هکتار سیب در استان 22 تن است، برخی از باغداران حتی تولیدی تا 70 تن در هکتار داشته‌اند. کیفیت سیب ارومیه امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، بسیار ممتاز شده و می‌توان گفت در 10 سال گذشته تولید به این کیفیت نبوده است. وی خاطرنشان کرد: ما در بازار‌یابی سیب با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم. به گفته وی بازار سنتی صادراتی سیب ارومیه، عراق است که پس از حل برخی مشکلات صادراتی روز 25 آبان‌ماه نخستین محموله صادراتی سیب آذربایجان غربی به عراق رفت. وی افزود: البته چند سالی است که سیب ارومیه بجز عراق به افغانستان، پاکستان و روسیه نیز می‌رود. وی تصریح کرد: متأسفانه اتفاق بدی هم که برای همه محصولات کشاورزی در حال رخ دادن است خرید ریالی محصولات کشاورزی صادراتی است و از آن بدتر صادرات مجدد محصول توسط کشور ثانویه است. این تولید‌کننده سیب که در نزدیکی ارومیه 3 هکتار باغ سیب دارد، افزود: همین هفته گذشته کنسانتره سیب ارومیه به ترکیه رفت و متأسفانه با چند برابر قیمت و به نام کنسانتره ترکیه راهی بازار اروپا شد. وی تصریح کرد: مشکل صادرات سیب با ریال و صادرات مجدد به نام دیگر کشور‌ها چندین بار با استاندار آذربایجان غربی بررسی شده و امیدواریم با حمایت دولت راهی برای جلوگیری از این مسأله اندیشیده شود. در همین حال نصرالله پرتو، باغدار دیگری که در حاشیه اشنویه به تولید سیب می‌پردازد، گفت: البته برای ما تولیدکنندگان خیلی سخت است که محصولی را که با هزار مشکل تولید می‌کنیم دودستی به دلالی بدهیم که می‌دانیم قیمت واقعی را نمی‌دهد و آن محصول با نام کشور دیگری دوباره صادر شود ولی چه کنیم؟ وی افزود: درست است که ته دلمان به این کار راضی نیست ولی باز هم فروش نقدی به دلالان خارجی به ریال بهتر از این است که محصول روی دستمان بماند یا اینکه صادر‌کنندگان خودمان نتوانند پول را به کشور بیاورند و به ما بدهند. وی تأکید کرد: اگر دولت راهی بیابد ما حاضریم سیب را به صادر کنندگانی بدهیم که بتوانند در مقابلش برای مردم دارو یا کالای دیگر وارد کشور کنند. وی گفت: در حال حاضر دلالان سیب صادراتی ممتاز آذربایجان را با قیمت هر کیلو 8 تا 10 هزار تومان می‌خرند. به گفته وی قیمت تمام شده هر کیلو سیب در حال حاضر 7هزارو200 تومان است.
فرصتی که تبدیل به تهدید شد
در همین حال اکبر کرامتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی به «ایران» گفت: در استان آذربایجان غربی 110 هزار  هکتار سطح زیر کشت باغ است که از این میزان 54 هزار هکتار مربوط به باغ‌های سیب است. به گفته وی آذربایجان غربی یک‌سوم سیب کشور را تولید می‌کند. وی افزود: تولید سیب زرد و قرمز استان امسال به یک میلیون و 100 هزار تن رسیده است. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 560 هزار تن سیب استان به کشورهای عراق، افغانستان، هندوستان، پاکستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس رفته است، توضیح داد امسال به دلیل بحث تحریم‌ها و مشکلات جابه‌جایی ارز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. وی تأکید کرد: هرچند فروش سیب صادراتی به ریال کار درستی نیست ولی بیشتر کشاورزان راضی هستند و می‌گویند باز هم به صرفه است. وی از مشکل همیشگی سیب استان یعنی نبود صنایع تبدیلی و انباشت سیب صنعتی هم برایمان گفت. وی افزود: بنابر دلایلی ریزش سیب ما حدود یک‌سوم تولید است ولی ما به دلیل اینکه تجهیزات صنایع تبدیلی مدرن نداریم نمی‌توانیم از این مسأله به درستی استفاده کنیم زیرا سیب صنعتی در کل تهدید نیست . وی گفت: در چین 90 درصد سیب به‌صورت صنعتی عرضه می‌شود و آنها حتی سیب تازه خوری را به صورت دانه‌ای در قوطی می‌گذارند و به اروپا می‌فرستند ولی ما تنها می‌توانیم آب سیب را بگیریم  یا در نهایت به کنسانتره تبدیل کرده و تحویل ترکیه بدهیم تا به نام خود صادر کند.

نیم نگاه
یک کشاورز نمونه در آذربایجان غربی: اتفاق بدی که برای همه محصولات کشاورزی در حال رخ دادن است خرید ریالی محصولات کشاورزی صادراتی است و از آن بدتر صادرات مجدد محصول توسط کشور ثانویه است .  همین هفته گذشته کنسانتره سیب ارومیه به ترکیه رفت و متأسفانه با چند برابر قیمت و به نام کنسانتره ترکیه راهی بازار اروپا شد

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/19/560674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها