اخبــــار



با اتصال به دولت الکترونیک
از مسافرت افراد مبتلا به کرونا جلوگیری می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد، از شنبه اول آذر کلیه مسافرین هواپیما و قطار بین شهری با بانک اطلاعاتی مبتلایان به کرونا تطابق داده می‌شوند و از جابه‌جایی افراد مبتلا جلوگیری می‌شود.
به‌گزارش «ایران»، محمدجواد آذری‌ جهرمی در توئیتر نوشت: تحلیل‌های ما نشان می‌دهد طی دو روز اخیر، 8 درصد افزایش در سفرهای بین استانی داشته‌ایم. بیشترین مسافر ورودی را استان‌های البرز، تهران و مازندران داشته‌اند که استان مازندران، مسافر خروجی کمتری دارد و نشان می‌دهد بسیاری برای سفر تفریحی و اقامتی به آنجا می‌روند. (۲۹۰هزارنفر در ۲۹ آبان)
وی همچنین خاطرنشان کرد: با همکاری خوب وزارت بهداشت و وزارت راه بر بستر دولت الکترونیک از اول آذر تمامی مسافران هواپیما و قطار بین شهری با بانک اطلاعاتی مبتلایان به کرونا تطابق داده می‌شوند و از جابه‌جایی افرادی که مبتلایند جلوگیری می‌شود در همین راستا چند مبتلا از فرودگاه بازگردانده شدند.
آذری جهرمی درباره فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نیز بیان کرد: ‏تپسی و اسنپ هم با اتصال به دولت الکترونیک، بررسی رانندگان خود با بانک اطلاعاتی مبتلایان به کرونا را آغاز کردند. حساب کاربری چندصد راننده مبتلا معلق شد. سایر تاکسی‌های اینترنتی هم در این هفته موظفند به دولت الکترونیکی متصل شوند. برای رانندگان مبتلا هم بسته‌ حمایتی خواهیم داشت.
گفتنی است در همین راستا چندی پیش امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری‌ اطلاعات نیز اعلام کرد: طبق یک بررسی با وزارت بهداشت، مشخص شد ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند. با ابلاغ وزارت بهداشت بر پایه دولت الکترونیک، به‌زودی مبتلایان کووید ۱۹ امکان استفاده از قطار بین شهری، پروازهای هواپیمایی و تاکسی‌های اینترنتی را در دوران بیماری و قرنطینه ندارند.
 علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز اعلام کرد: در راستای اجرای بند ۷ مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابه‌جایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا، از تاریخ ۲۸ آبان هرگونه جابه‌جایی مسافر به‌صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.

چگونه تلفن همراه ارزان می شود

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، شرط اینکه در آینده موبایل ارزان شود این است که همزمان با روند کاهش قیمت دلار، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی افزایش یابد، فرآیند ثبت سفارش هم تسریع و محدودیت سقف و سابقه شرکت‌های واردکننده هم برداشته شود.
به ‌گزارش ایسنا، امیر اسحاقی با اشاره به وضعیت فعلی بازار موبایل، اظهار کرد: با توجه به اینکه تقاضای فصلی کاهش پیدا کرده، بازار دچار رکود یا تعادل نسبی شده و از نظر قیمتی هم وضعیت تقریباً متناسب است. ما در بازار موبایل شاهد آرامش هستیم اما در بازار تبلت با توجه به اینکه هنوز تقاضا ادامه دارد و عموماً بیش از ۸۰ درصد از تبلت مورد نیاز کشور به‌صورت غیررسمی و از طریق قاچاق وارد می‌شود و طرح رجیستری هم برایش اجباری نیست، وضعیت هنوز به ثبات و آرامش نرسیده است.
وی با بیان اینکه نوسان قیمت دلار و نرخ ارز در قیمت بسیاری از کالاها، خصوصاً کالاهای حوزه تکنولوژی که سریع به فروش می‌رسند، بسیار مؤلفه حساسی است، افزود: این نوسانات قاعدتاً در چرخه‌ای بین دو هفته تا یک ماه بعد از تغییرات ارز، در سطح کلان عمده‌فروشی و بازار روز که کالاها به‌روز جابه‌جا شود، اثر می‌گذارد. اما در حوزه بازرگانی با توجه به اینکه فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز و واردات یک فرآیند حداقل ۶۰ روزه و حداکثر ۱۰۰ روزه شده، قطعاً تخصیص ارز کالایی که الان در بازار وجود دارد، در ماه‌های گذشته صورت گرفته و خریدش با نرخ‌های قبلی است.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ادامه داد: از آنجایی که در حوزه موبایل، قیمت تمام‌شده بر اساس نرخ ارز نیمایی حاصل از صادرات محاسبه می‌شود که صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه می‌کنند، ما شاهد نوسان آنچنانی در قیمت‌های این سامانه نبوده‌ایم. قاعدتاً اثر ثباتی که در بازار ارز اتفاق افتاده و کاهشی که شاهد بودیم، باید در بازار یک ماه تا یک ماه و نیم آینده خود را نشان دهد.اسحاقی در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضا، بازار به تعادل برسد، گفت: شرط اینکه در آینده شاهد ارزانی موبایل باشیم، این است که همزمان با روند کاهش دلار، تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کند، فرآیند ثبت سفارش هم تسریع و مشکل و محدودیت سقف و سابقه شرکت‌های واردکننده هم برداشته شود، یعنی دولت و مشخصاً بانک مرکزی و وزارت صمت، از حالا میزان ارز مورد نیاز برای سه ماه آینده را تخصیص دهند و این فرآیند را تسریع کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد، قاعدتاً در آن زمان نسبت تعادلی ادامه خواهد داشت و شاهد بهبود قیمت‌ها هم خواهیم بود. اما اگر فرآیند تخصیص ارز به همین کندی که در حال حاضر پیش می‌رود باشد، خیلی نباید انتظار تغییرات آنچنانی داشته باشیم.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در حوزه تولید بیان کرد: قصد داریم از تولیدکنندگان داخلی موبایل و تبلت کمک بگیریم و فرآیند را برای آنها تسهیل کنیم. اگر سایر حوزه‌های زنجیره توزیع، از جمله اقساطی کردن کالا و خصوصاً اپراتورها هم بتوانند در این زمینه کمک کنند، قاعدتاً می‌توان دستگاه‌های ارتباطی از جمله تبلت و موبایل را با قیمت‌های مناسب‌تری به سطح گسترده‌تری از جامعه رساند.

نخستین موبایل آنتی باکتریال جهان ساخته شد

نخستین موبایل آنتی باکتریال جهان ساخته شده که ضد آب است و باید به‌طور مرتب با آب و صابون شسته شود. این دستگاه در ۲۴ ساعت ۹۹.۹ درصد ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد.
به‌گزارش مهر، شرکت «بولیت» (Bullitt)، نخستین موبایل آنتی باکتریال جهان را ساخته که از انتشار جرم و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.
این موبایل «42Cat S» نام دارد و یک دستگاه با نرم افزار و سخت افزارهای ابتدایی است که علاوه بر کارآمدی‌های مختلف، قابلیت تحمل شرایط سخت را دارد.قیمت موبایل مذکور هم اکنون ۲۲۹ پوند اعلام شده اما مدل‌هایی از آن که مجهز به فناوری «بیومسترآنتی باکتریال» هستند اوایل ۲۰۲۱ میلادی روانه بازار می‌شود.
این قابلیت با استفاده از یون‌های نقره در مواد به‌کار رفته در موبایل، از انتشار باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. هرچند این فناوری به طور فعال باکتری یا ویروس‌ها (ازجمله کووید ۱۹) را خنثی نمی‌کند اما از شیوع و تکثیر آنها جلوگیری می‌کند. با اجتناب از تکثیر ویروس‌ها، بتدریج تعداد آنها هم کاهش می‌یابد.
 سازندگان موبایل ادعا می‌کنند این دستگاه کاملاً ضدآب است و باید به‌طور مرتب با آب وصابون، مواد پاک کننده یا حتی وایتکس شسته شود تا تمیز بماند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/13/561031/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها