گرسنگی با مارادونا تحمل پذیرتر بود




مهدی ملکی
دبیر گروه ورزشی
او ستایش می‌شد. او پرستیده می‌شد. دیگو یکی بود مثل هیچ‌کس که می گفت: «اگر بمیرم، دوباره می‌خواهم متولد و دوباره یک فوتبالیست شوم. می‌خواهم دوباره دیگو آرماندو مارادونا شوم. من بازیکنی هستم که ملت را شاد کردم و همین برای من کافی است.» محبوبیت مارادونا تنها به مستطیل سبز و عاشقان فوتبال خلاصه نمی‌شد. او همچون مبارزی بود که تمام مرزها را پشت سر گذاشته و لشکری به وسعت دنیا، حامی و خواهانش بودند. برای همین است که پس از مرگش چهره‌های برجسته ورزشی از فوتبال تا بسکتبال و تنیس به این اتفاق واکنش نشان دادند. چهره فراموش‌نشدنی دنیای فوتبال تا بی‌نهایت زنده است، تا ابد در ذهن‌ها می‌ماند و بر زبان‌ها جاری است‌‌. میراث مارادونا ماندگار است. به همین دلیل است که آندره ویاش بواش گفته: «فیفا تمام پیراهن‌های شماره 10 دنیا را به احترام مارادونا بایگانی کند.»
تصاویر منتشر شده از مردم آرژانتین گویای این مهم است که قهرمان و اسطوره‌شان صاحب چه جایگاهی میان آنها بود. دیگو به تمام معنا خورشید آرژانتین بود که غروب کرد. غروب کرد تا 3 روز عزای عمومی در این کشور اعلام شود. قطعاً وداع با مارادونایی که بارها از جمله بازی تاریخی مقابل انگلیس، غرور را به مردمش بازگرداند یکی از سخت‌ترین کارهایی بود که انجام شد.
... و اما مردم شهر ناپل. حال و روز مردم این شهر شبیه‌ترینِ مردم به آرژانتینی‌هاست. ناپلی‌ها هم پس از انتشار خبر درگذشت مارادونا، بی‌توجه به شیوع کرونا برای ادای احترام و برگزاری مراسم یادبود به خیابان‌ها آمدند. شهردار ناپل هم اعلام کرد نام ورزشگاه سن‌پائولو به دیگو آرماندو مارادونا تغییر خواهد یافت. احتمالاً از این به بعد خیلی چیزها عوض می‌شود و قصه‌های پدران و مادران ناپلی برای فرزندان‌شان تغییر می‌کند. آنها از اعجوبه‌ می‌گویند و خاطرات را مرور می‌کنند. از مردی که افسانه شد، از نابغه‌ای که مسیر پیروزی را یادشان داد. یک پیروزی ماندگار، تاریخی و تمام‌عیار؛ پیروزی فقر بر ثروت. برتری ناپل برابر غول‌های ایتالیا که شکست دادن‌شان چیزی جز رؤیا و آرزو نبود. رؤیایی که با مارادونا محقق شد. ناپلی‌ها دیگو را می‌پرستیدند چون اعتقاد داشتند او نیز در کودکی مانند آنها در فقر بزرگ شد. روی پرچم‌هایی که در سَن پائولو به اهتزاز درمی‌آمد، نوشته شده بود:«گرسنگی با مارادونا تحمل پذیرتر است.» بی‌تردید جای خالی‌ات پُر نمی‌شود. دنیای فوتبال و دوستدارانت دلتنگت می‌شوند دُن دیگو؛ دلتنگ تمام کارهای خاص، عجیب و جنجالی‌ات...


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7502/7/561502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها