به نام تاریخ



8 آذر
254 روز از این سال سخت گذشته است و در کنار حسرت از دست رفتن چهره‌های فرهنگی و هنری کشور با بیماری کرونا، یادی می‌کنیم از کسانی که امروز سالروز تولد یا درگذشت‌شان است.
تولدها
هومن سیدی: بازیگر و کارگردان سینمای ایران امروز 40 ساله می‌شود. هومن سیدی در انجمن سینمای جوان رشت سینما را یاد گرفت و با ساخت چند فیلم کوتاه این کار را دنبال کرد. پس از آن در کلاس‌های بازیگری پرویز پرستویی شرکت کرد و سال 1383 با بازی در فیلم «یک تکه نان» و پس از آن «چهارشنبه سوری» مطرح شد. سال 1386 در سریال «راه بی‌پایان» بازی کرد و به شهرت رسید و پس از آن او را در سریال‌های «در چشم باد»، «سی امین روز» و «تا ثریا» و فیلم‌های «یک وجب از آسمان»، «آزادراه»، «خط ویژه»، «من دیه گو مارادونا هستم»، «نیم رخ ها»، «در مدت معلوم»، «پل خواب»، «آذر» و «طلا» دیدیم. هومن سیدی کارگردانی را از سال 1389 و با ساخت فیلم «آفریقا» آغاز کرد و فیلم‌هایش هم بسیار مورد توجه قرار گرفتند. آثاری مانند «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ زده» که او برای این فیلم آخر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
سروش صحت: بازیگر و کارگردان ایرانی سال 1344 در چنین روزی به دنیا آمد. سروش صحت سال 77 و با بازی در مجموعه «جنگ 77» به‌کارگردانی مهران مدیری به‌عنوان بازیگر طنز مطرح شد و همزمان نویسندگی آیتم‌های این برنامه را هم برعهده داشت. یک سال بعد و با بازی در فیلم «شراره» وارد سینما شد. البته بازی در مجموعه‌های تلویزیونی مانند «ببخشید شما»، «قطار ابدی»، «داستان یک شهر»، «کاکتوس»، «زیر آسمان شهر»، «بدون شرح»، «کوچه اقاقیا»، «تب سرد»، «شب‌های برره»، «ترش و شیرین»، «زیرزمین»، «چارخونه»، «شمس العماره»، «مرد هزار چهره»، «ساختمان پزشکان»، «پژمان» و «شمعدونی» را ادامه داد که بیشتر آنها هم سریال‌های طنز بودند. فیلم‌های «نان، عشق و موتور 1000»، «گاو خونی»، «تقاطع»، «نوک برج»، «نیش زنبور»، «سن پطرزبورگ»، «اکباتان»، «خوابم میاد»، «قانون مورفی» و «جهان با من برقص» هم فیلم‌هایی است که با بازی صحت دیده‌ایم. او کارگردانی هم می‌کند و سریال‌های محبوب «پژمان»، «لیسانسه ها»، «فوق لیسانسه ها» و «ساختمان پزشکان» توسط او ساخته شده‌اند.
آلفونسو کوارون: کارگردان مکزیکی که با فیلم‌هایی چون «فرزندان بشر» و «رما» شناخته می‌شود سال 1961 در چنین روزی به دنیا آمد. آلفونسو کوارون کارش را از تلویزیون و به‌عنوان عوامل فنی آغاز و پس از آن شروع به کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی کرد. پس از آن به‌عنوان دستیار چند کارگردان مکزیکی فعالیت کرد و بالاخره با ساخت فیلم «پرنسس کوچک» در سال 1995 مورد توجه قرار گرفت. فیلم بعدی او به‌ نام «انتظارات بزرگ» با حضور ستاره‌هایی چون رابرت دنیرو و گوئینت پالترو نام او را سر زبان‌ها انداخت و سال 2004 با کارگردانی «هری پاتر و زندانی آزکابان» به‌عنوان یکی از کارگردانان مطرح سینمای جهان شناخته شد. «فرزندان بشر» که در سال 2006 ساخته شد نامزد سه جایزه اسکار شد و پس از آن با فیلم «جاذبه» شهرتش را بیشتر کرد و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برد. «رما» آخرین فیلم او که سال 2018 ساخته شد موفق به کسب جوایزی مانند شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد و به‌عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2018 معرفی شد.
 اد هریس بازیگر امریکایی، یحیی کمالی‌پور روزنامه نگار، ویلیام بلیک شاعر و نقاش بریتانیایی، الکساندر بلوک نویسنده روس، اشتفان تسوایگ نویسنده اتریشی و ژان باپتیست لولی آهنگساز فرانسوی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
ژیلا مهرجویی: طراح صحنه و لباس سینمای ایران 8 آذر سال 1392 درگذشت. ژیلا مهرجویی متولد 1324 بود و در رشته‌های کارگردانی و جامعه شناسی سینما تحصیل کرده بود. از ابتدای فعالیتش به‌عنوان دستیار کارگردان و منشی صحنه فعالیت می‌کرد و پس‌ از آن چند فیلم مستند ساخت. او کارش را به‌عنوان طراح لباس از سال 1368 و با فیلم «هامون» آغاز کرد که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت و پس از آن هنر او را در فیلم‌های «بانو»، «سارا»، «لیلا»، «بوی کافور، عطر یاس»، «مارال»، «خانه‌ای روی آب»، «صبحانه‌ای برای دو نفر»، «عصر جمعه»، «آتش سبز»، «زادبوم» و «آدم کش» دیدیم. او برای فیلم‌های «بوی کافور، عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب» و «آتش سبز» سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
 سالروز درگذشت محمد زرین دست فیلمبردار، انید بلایتون نویسنده انگلیسی، لسلی نیلسن بازیگر و کمدین امریکایی، مارت بیبسکو نویسنده فرانسوی و ریچارد رایت نویسنده امریکایی هم امروز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7502/16/561520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها