دفاع رئیس قوه قضائیه از مصوبه برجامی مجلس




رئیس قوه قضائیه نشاط، صداقت و آرمانخواهی را ویژگی‌های جوان دانشجو برشمرد و گفت: آرمانخواهی دانشجو از جنس مطالبات احزاب سیاسی نیست.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح دیروز شورای عالی قوه قضائیه، از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب قانون راهبردی کاهش تحریم‌ها و وادار کردن دشمن به پایبندی و انجام وظایف و تعهداتش در توافق‌ها و قرارداد‌های بین‌المللی تقدیر کرد. رئیس قوه قضائیه با بیان این که بیگانگان باید بدانند هرگونه فشار بر ملت بزرگ ایران اسلامی برای آنها هزینه‎ خواهد داشت، تأکید کرد: هر چه دست ما در برخورداری از اهرم‌ها و مؤلفه‌های قدرت پر باشد، هزینه‎های دشمن برای دشمنی و اعمال فشار بر ملت افزایش می‌یابد.
رئیسی در ادامه با گرامیداشت روز دانشجو، بر نقش دانشجویان در تولید علم و جنبش نرم‌افزاری تأکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه باید در تحقق پیشرفت و عدالت در گام دوم انقلاب اسلامی پیشگام بوده و نقشی فعال و مؤثر در این زمینه داشته باشد.
رئیس قوه قضائیه با بیان این که عدالتخواهی و اجرای عدالت در همه لایه‎های کشور مهم است، تصویب قوانین عادلانه در نهاد تقنین و اجرای عالانه قوانین توسط دستگاه‎های اجرایی و همچنین داوری عادلانه در دستگاه قضا را از الزامات حکمرانی شایسته دانست.
وی از دانشجویان به‌عنوان جوانان بانشاط، آرمانخواه، صاق و دغدغه‎مند یاد کرد و با بیان این که آرمانخواهی دانشجویان از جنس مطالبات احزاب و گروه‎های سیاسی نیست، اضافه کرد: روحیه انقلابی دانشجویان ایجاب می‌کند فضای دانشگاه‎ها هم انقلابی باشد و بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب، دانشجویان هم در تحقق پیشرفت و هم در مطالبه اجرای عدالت پیشگام باشند. رئیسی با اشاره به آثار و برکات تعامل دستگاه قضا با نخبگان در جهت تبیین اقدامات و برنامه‎های عدلیه و اطلاع از نظرات و دیدگاه‎های آنها، بر لزوم ارتباط مستمر همکاران مجموعه قوه قضائیه و سازمان‌های تابعه با دانشجویان و طلاب و سایر اقشار جامعه تأکید کرد.
اجرایی شدن سند تحول قضایی دغدغه 5ساله رئیسی
با دغدغه رئیس قوه قضائیه برای اجرایی شدن سند تحول قضایی، مشخص شد که سید ابراهیم رئیسی هدفی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارد. او که پس از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و شکست با ۱۶ میلیون رأی اصولگرایان، نامش همچنان به عنوان یکی از گزینه‌های سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شد در مراسم ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو میهمان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود، به هرگونه گمانه‌زنی پایان داد. چرا که او در این سخنرانی تمام هم‌ و‌غم خود را اجرایی شدن سند تحول قضایی تا پایان دوره ۵ ساله خود دانست و عملاً خود را تا سال ۱۴۰۲ رئیس قوه قضائیه دانست.
او گفت که در هفته قوه قضائیه امسال سند تحول قضایی ارتقا یافته است که مبنا و مستند اقدامات تحولی جدید خواهد بود چرا که ما معتقدیم سند تحول هر دو سال لازم است که با توجه به شرایط به روز شود. رئیسی با اعلام اینکه این سند بزودی برای اطلاع همگان منتشر می‌شود، گفت: همه هم ‌و‌غم من اجرایی شدن این سند تا پایان دوره پنج‌ساله مسئولیتم در دستگاه قضایی است تا ان‌شاءالله تحول مدنظر رهبر انقلاب در بستر گام دوم در قوه قضائیه محقق شود.
او در بخشی دیگر از سخنرانی خود به حوادث آبان‌ماه پارسال اشاره کرد و گفت: در‌خصوص حوادث آبان ۹۸، در رسیدگی به پرونده‌ها، بین اعتراض و اغتشاش در «عمل»، فرق قائل شدیم. کمیته ویژه دستگاه قضایی برای رسیدگی به حوادث آبان ماه که از همان ابتدا تشکیل شد، همچنان در حال پیگیری و رسیدگی به قصور و تقصیرها است. عدم اعلام در این زمینه به معنای عدم اقدام نیست. رئیسی ادامه داد: بین جرم سیاسی و جرم امنیتی هم تفاوت قائل هستیم و ما در همین راستا بعد از چندین سال قانون رسیدگی به جرایم سیاسی در دادگاه خاص این نوع جرایم را آغاز کردیم که این روند را پیگیری می‌کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7511/2/562431/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها