فرشاد مؤمنی، علیرضا علوی‌تبار و علی شکوری‌راد تأکید کردند

امید به آینده روشن با وجود مشکلات موجود


گروه سیاسی/ مراسم روز دانشجو از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با حضور فرشاد مؤمنی اقتصاددان، علیرضا علوی‌تبار تحلیلگر سیاسی و علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت برگزار شد. نکته محوری در سخنان هر سه میهمان این برنامه در کنار تشریح برخی مشکلات موجود امیدواری به آینده بود البته با لحاظ این شرط که از اشتباهات درس گرفته شود و اصلاحات انجام پذیرد. به گفته میهمانان، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای اینکه ایران در فاصله نسبتاً کوتاهی از وضعیت موجود به شرایط مطلوب‌تر گذر کند، وجود دارد.
مؤمنی: مسیر 60 ساله ژاپن را می‌توان 20 ساله پیمود
به گزارش جماران، فرشاد مؤمنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه، باید بنیه «یادگیری جمعی» را ارتقا دهیم، گفت: اقتصاد سیاسی ایران از نقطه عطف پایان جنگ تا امروز هر روز به صورت فزاینده در حال تسخیر شدن به دست مافیا است و یکی از شگفت‌انگیزترین مسائل تاریخ ایران این است که در طول سه دهه، چهار رئیس جمهور با دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی متفاوت را تجربه کرده‌ایم ولی هر چهار نفر یک سیاست را در اقتصاد پیگیری کرده‌اند و از تجربیات زمان خودشان هم نتوانسته‌اند درس بگیرند و مدام در حال آزمایش و خطا هستیم. مؤمنی یادآور شد: تجربه عملکرد سه دهه گذشته این بوده که مردم و بویژه فرودستان جزو بازندگان بوده‌اند و تولیدکنندگان در هر سطحی که بیشتر غیرت ملی داشته‌اند بیشتر قربانی شده‌اند و نهاد دولت به بیشترین شکنندگی می‌رسد. نقطه‌های عطفی هم داشته‌ایم اما تحریم و کرونا تلخی یک اقتصاد سیاسی به دست مافیا درآمده را به صورت عریان به نمایش گذاشت. وی در پاسخ به این سؤال که اگر مناسبات رانتی از بین برود طی چند سال می‌توانیم به چشم‌انداز امیدوار کننده برسیم؟ اظهار داشت: اگر کل نظام با هم باشند، مسیری که برای ژاپن 60 سال و برای امریکا 100 سال طول کشید، به اعتقاد من در کمتر از دو دهه می‌توان طی کرد و به یک افق روشن برای دستیابی به این آرمان کشور رسید.
علوی تبار: اصلاح‌طلبان با حکومت وارد گفت‌و‌گو شوند
علیرضا علوی‌تبار از چهره‌های اصلاح‌طلب هم در بخشی از سخنان خود با اشاره به ایجاد تغییرات در حوزه‌های مختلف گفت: بدون نوسازی و بازسازی نمی‌توان پروژه اصلاح ساختاری را پیش برد. ابتدا باید ایده حذف ما (اصلاح‌طلبان) کنار گذاشته شود و ما هم متقابلاً باید نسبت به جریان سنت‌گرا چنین برخوردی داشته باشیم. ما هم به دنبال پاک کردن آنها از صفحه روزگار نیستیم. در مواردی مثل توسعه ایران و تأمین امنیت ملی می‌توانیم با هم متحد شده و وارد بازی برد - برد شویم.
وی ادامه داد: خطوط کلی خیلی ابهام ندارد و ما هم توان آن را داریم. تجربه چند سال گذشته می‌تواند این کار را انجام دهد. اما معتقدم برای تحقق آن باید دو راه مختلف را رفت. ما باید یاد بگیریم با دو پای «بهبود خواهی حکومتی» و «جنبش اجتماعی» راه برویم. جنبش دانشجویی نمی‌تواند رهبر جنبش ملی باشد. هر بار احساس کردیم که می‌توانیم به تنهایی رهبری کنیم ما و جامعه را دچار مشکل کرده است. یک راه این است که با حکومت وارد گفت‌و‌گو شویم و گرایشی در حکومت به وجود بیاید که شروع به اصلاح کنند. علوی‌تبار با بیان اینکه فرصت بهبودخواهی حکومتی در انتخابات است، اظهار داشت: از فرصت انتخابات باید حداکثر استفاده را داشته باشیم.
شکوری‌راد: می توان کمتر از دو دهه افق‌ روشن پیش روی مردم قرار داد
علی شکوری‌راد نیزبا تأکید بر اینکه برنامه اصلاحات در سال 76 در حقیقت بازگشت به آرمان انقلاب بود، گفت: همان‌طور که اصلاحات می‌خواست انقلاب را نو کند، اصلاح اصلاحات هم می‌خواهد اصلاحات را نو کند. ما تفاوت گفتمانی نخواهیم داشت. زمانه عوض شده، مردم عوض شده‌اند و مطالبات آنها تغییر کرده و طبیعتاً باید تحلیل جدیدی از این اصلاحات ارائه کنیم. اصلاحات به چالش کشیده شده چون به اهدافش نرسیده و باید آن را بازبینی کنیم که چه کاری باید صورت بگیرد. دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت افزود: اصلاحات درخشان‌ترین عملکرد اقتصادی پس از انقلاب را داشته به‌طوری که در این دوره سند چشم‌انداز 20 ساله نوشته شد. آن موقع فکر می‌کردند که اگر رشد 8 درصد ادامه پیدا کند در سال 1404 به آن چشم‌انداز می‌رسیم. اما در طول دوره احمدی‌نژاد با آن همه منابع وسیع به اینجا رسیدیم که نه تنها چشم‌انداز 20 ساله بلکه برنامه پنج ساله توسعه را هم کنار گذاشتند. وی تأکید کرد: اگر یک دولت کارآمد بر سر کار بیاید، خیلی زود امید جلوی چشم مردم می‌آید. برای اینکه فکر کنیم می‌توانیم کاری انجام دهیم باید امیدآفرینی کنیم. سن من قد می‌دهد به دوره‌ای که کره جنوبی آرزو می‌کرد مثل ایران باشد.  دبیرکل حزب اتحاد ملت افزود: الان در کشور ما بسیاری از انرژی‌ها صرف یکدیگر می‌شود. اگر اینها هم‌راستا شوند، به نظر من می‌شود در چشم‌اندازهای کمتر از دو دهه افق‌های روشن را پیش روی مردم قرار داد که نسل حاضر کشور از سرخوردگی نجات پیدا کند. اگر موانع برداشته شود ظرف مدت کوتاهی می‌توانیم جامعه قوی داشته باشیم. همین الان هم جامعه ما به قدری قوی است که نتوانند آن را به سمت کره شمالی شدن پیش ببرند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7511/3/562435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها