خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران مطرح کرد

مصوبه برجامی مجلس قانون شود، اجرا می کنیم




سخنگوی وزارت امور خارجه مصوبه اخیر مجلس را حاوی ایراداتی دانست و گفت که نظر وزارت خارجه در آن مد نظر قرار نگرفته است. سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران که به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، درباره مصوبه اخیر مجلس و بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و اینکه در برگیرنده نظرات وزارت خارجه است، گفت: درخصوص بیانیه دبیرخانه، خود دبیرخانه باید توضیح بدهد. نظرات وزارت خارجه که در قانون و مصوبه شورای عالی امنیت ملی که باید درج  و لحاظ شود لحاظ نشده است و لذا از نظر رویه‌ای و محتوایی به این مصوبه اخیر مجلس ایراد وارد می‌دانیم. موضع وزارت خارجه کاملاً روشن است. این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر مراحل قانونی طی شود ایران چه زمانی غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد و اینکه عدم اجرای پروتکل الحاقی قطعی خواهد بود، گفت: اگر مصوبه تبدیل به قانون شود لازم الاجراست. مسائل فنی با سازمان انرژی اتمی است. برخی ابعاد سیاسی دارد که ما باید پیگیری کنیم.
خطیب‌زاده با بیان اینکه مسیر قانونی کاملاً روشن است، افزود: مصوبه در چارچوب مصوبات قبلی شورای عالی امنیت ملی می‌توانست در چارچوب بهتری با ملاحظه نکات فنی نوشته شود. مجلس شورای اسلامی مستقل است و براساس نظر خود عمل کرده است. خطیب‌زاده یادآور شد: برای اینکه تبدیل به قانون شود مسیری را طی می‌کند پیشگویی نمی‌کنیم و منتظر می‌مانیم که نتیجه این مسیر را ببینیم.
تهران خریدار خواسته‌های برجامی اروپا نیست
به گزارش ایرنا، ‏سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی ظریف و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: موارد عدم پایبندی اتحادیه اروپا در ابعاد رفع تحریمی کاملاً روشن است و به اروپا گفته شده است. اینکه برخی فکر کنند مسیری که امریکا و رژیم ترامپ با سیاست سبعانه فشار حداکثری بر ضد ملت ایران و اهدافی که رژیم ترامپ نتوانستند به دست بیاورند، از طریق دیگری اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند و می‌توانند به آن برسند، کسی در تهران خریدار این نکات نیست. خطیب‌زاده تصریح کرد: دوستان ما در اروپا بدانند اول برادری خود را ثابت کنند بعد ادعای ارث و میراث کنند. لیست بلند بالایی از عدم تعهداتشان وجود دارد.
وی گفت: الان فرصتی ایجاد شده که یک بار مسیر درست را ادامه و همه طرف‌های مقابل به تعهداتشان برگردند و ایران هم گفته است در چارچوب تصمیمات اعلامی قبلی، اقدامات کاهشی انجام شده که آن هم در چارچوب برجام انجام شده، برگشت پذیر هستند و جمهوری اسلامی هم در قبال اجرای کامل تعهدات مقابل اجرای تعهدات خود را انجام خواهد داد.
  ایران درباره امنیت ملی خود مصالحه و مذاکره نمی‌کند
خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان درباره اینکه ایران باید برنامه موشک بالستیک را کنار بگذارد و به تعهداتش عمل کند، گفت: برخی نکات مختلف از اروپا شنیده می‌شود، امیدواریم اروپا جایگاه و ظرفیت‌های خود را بشناسد و سقف و کف روابط را در نظر بگیرد. یکی از طرف‌هایی که به تعهداتش پایبند نبوده کشورهای اروپایی هستند. هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ضامن اجرای برجام و هماهنگ کننده اجرای برجام بوده است و اینها حتی سال‌هایی که امریکا از برجام خارج نشده بود، نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: انتظار ما این است که به واقعیات توجه کنند و بدانند ایران درباره امنیت ملی خود نه مصالحه و نه مذاکره می‌کند و ایران با حقوق و مسئولیت‌های خودش به‌خوبی آشناست. ضمن اینکه همواره حقوق و مسئولیت‌های طرف مقابل را یادآوری کرده است. آنچه با فشار حداکثری امریکا به دست نیامد، آلمان و اروپا بدانند از طرق دیگر به دست نخواهد آمد.
پیش خرید واکسن کرونا انجام شده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات وزارت خارجه برای واردات واکسن کرونا با بیان اینکه از روز اول در چارچوب ستاد ملی کرونا اقدامات خود را صورت داده‌ایم، گفت: ایران عضو کنسرسیوم کواکس است و در آن کنسرسیوم که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت است، مسیر جدی طی شده و کارهای اولیه و پیش خرید همه انجام شده و منتظریم کواکس اعلام کند که واکسن را به مرحله تولید رسانده است. در خصوص کشورهای دیگر هم در جریان هستید که مسیر قانونی آن در وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت هم در ایران استانداردهای بسیار جدی دارد و با کشورهای مختلف صحبت شده و همه تسهیلات را فراهم کردیم از جمله در چین اگر وزارت بهداشت و بخش خصوصی آمادگی داشته باشند که در بسیاری موارد بخش خصوصی پیشرو است، تسهیلات را فراهم خواهیم کرد. این موضوعی با اولویت بالا برای ایران بوده و مسیر را پیگیری می‌کنیم.
روابط ایران و قطر متأثر از عامل سوم نیست
خطیب‌زاده درباره نزدیک شدن قطر و عربستان و شکل‌گیری آشتی و تأثیر آن بر روابط ایران و قطر گفت: ما از هرگونه حل و فصل تنش‌ها در خلیج فارس استقبال کردیم و وزیر خارجه ایران هم گفت در چارچوب سیاست حسن همسایگی ما در هر سطحی از حل و فصل سیاسی این بحران در خلیج فارس استقبال می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه مسیری را که امارات و عربستان برای محاصره قطر طی کردند، مسیر قلدری خواند و افزود: باید با حل و فصل موضوع حل و شرایط عادی شود و روابط ایران و قطر متأثر از عامل سوم نیست و ایران در زمان سختی و گشایش همراه همه کشورهای منطقه بوده است.
 پیام تهران  به کشورهای همسایه
 خطیب‌زاده درباره درخواست چند کشور منطقه برای حضور در مذاکرات احتمالی هم گفت: برخی کشورها تمامی حیثیت خود را گذاشتند که در دوران رئیس‌جمهوری در حال خروج از کاخ سفید، به اهداف خود برسند. پول مردم خودشان را خرج کردند تا برای چند روزی امنیت بخرند. مشخص است آنها امروز نگران هستند. وی افزود: پیام تهران به این کشورها آن است که ایران لنگرگاه ثبات در منطقه است. ایران کشور تاریخی در منطقه است و مانند برادر بزرگتر، سعی کرده خطاهای دیگران را نادیده بگیرد ولی آنها باید بدانند جایگاه‌شان چیست و تا چه حد و اندازه می‌توانند سخن بگویند.
او همچنین از سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به کشورمان خبر داد و برخی ادعاها درباره جایگزینی سید عباس عراقچی با مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل را تأیید نکرد.

برش
ابراز نگرانی تروئیکای اروپا از نصب سانتریفیوژهای بیشتر در نطنز

تروئیکای اروپا بدون اشاره به کم کاری‌های خود در اجرای تعهداتشان در برجام، نسبت به اقدام ایران برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر در نطنز ابراز نگرانی کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، انگلیس، فرانسه و آلمان دیروز با صدور یک بیانیه مشترک از اعلام جدید ایران درخصوص نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر در تأسیسات نطنز و همچنین اقدام مجلس برای توسعه برنامه هسته‌ای کشور بشدت ابراز نگرانی کردند.تروئیکای اروپا در بیانیه خود با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب این سانتریفیوژها نقض توافق هسته‌ای است، آورده‌اند: اگر ایران درباره حفظ دیپلماسی جدی است، نباید این تصمیمات را اجرایی کند.این کشورها در ادامه نسبت به تصمیم مجلس ایران برای تصویب قانونی که به گفته آنها موجب توسعه برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود، ابراز نگرانی کردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7511/3/562436/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها