امریکا در آستانه سیاه‌ترین زمستان




‌وصال روحانی/ «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا، «هاویر بسرا» دادستان کل ایالت کالیفرنیا را که همچون او عضو حزب دموکرات است، کاندیدای پست وزارت بهداری و خدمات اجتماعی این کشور کرده است.
به گزارش نیویورک‌تایمز، اگر «بسرا» رأی اعتماد بگیرد، به نخستین وزیر بهداشت لاتین‌تبار تاریخ امریکا و آن‌هم در زمانه‌ای تبدیل خواهد شد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری فعلی امریکا در مهار بیماری کرونا، امریکا را رکورددار مبتلایان و قربانیان این بیماری در سطح جهان کرده است. با اینکه «بسرا» سوابق مثبتی در برقراری برخی مناسبات بهداشتی دارد. حضور او در جبهه مبارزه با ویروسی که تا این لحظه جان 283 هزار امریکایی را گرفته و چندین و چند برابر این رقم را به این ویروس مهلک مبتلا کرده، حضوری با احتمال موفقیت پایین خواهد بود.
در همین حال شماری از کارشناسان پزشکی از انتخاب عجیب «بسرا» برای پست وزیر بهداشت ابراز تعجب کرده و می‌گویند وی سزاوار این سمت نیست. در نامه‌ای اعتراضی از سوی پنج مجمع پیشرو پزشکی در امریکا از تصمیم‌گیرندگان خواسته شده افرادی را برای این سمت‌های کلیدی پزشکی انتخاب کنند که متخصصان درجه اول باشند. این در حالی است که «بسرا» بیش از پزشکی در حوزه سیاسی شهرت دارد. با این حال پیشینه «بسرا» در تدوین یا رسیدگی به حداقل 100 شکایت اساسی از ترامپ در زمینه‌های سیاسی یا بهداشتی در گزینش او از سوی بایدن نقش کلیدی داشته است. بایدن البته از سوی اقلیت‌های نژادی در امریکا هم تحت فشار زیادی قرار دارد تا برخلاف ترامپ نه کابینه‌ای «کاملاً سفید» و مبتنی بر امریکایی‌ها بلکه با حضور اقلیت‌ها و رنگین‌پوستان و بخصوص افراد لاتین‌تبار تشکیل دهد و انتخاب «بسرا» از این دریچه بیشتر قابل فهم می‌شود.
فرار دادستان کل از دست ترامپ!
«ویلیام پی‌بار» دادستان کل امریکا قصد دارد قبل از به پایان رسیدن اندک مدت باقیمانده از دوران ترامپ از سمت خود استعفا بدهد. با اینکه «بار» دلایل این اقدام خود را به‌طور صریح مشخص نکرده اما به‌گزارش «واشنگتن پست»، خشم ترامپ از عدم همراهی «بار» با ادعاهای او در مورد وقوع تقلب گسترده در انتخابات اخیر امریکا در این امر تأثیر بسزایی داشته است. ترامپ حتی در فاصله تنها 40 روز تا پایان صدارتش هیچ ابایی از برکناری گسترده مقام‌های کشوری ندارد و به‌همین سبب «بار» ترجیح می‌دهد خودش برود و از واپسین قربانیان ترامپ در دوره زمامداری هرج و مرج‌گونه‌اش نباشد. «بار» در ماجرای تحقیق چندی پیش اف.بی.آی در فعالیت‌های سیاسی برون‌مرزی ترامپ و بویژه ارتباط‌های نزدیک او با روسیه و نقش احتمالی این کشور پهناور اروپایی در ترسیم نتایج انتخابات سال‌های 2016 و 2020 امریکا موضعی منفی گرفته و گفته بود پلیس مخفی امریکا با تحقیق در این زمینه قواعد داخلی این کشور را نقض کرده و با دست خود از میزان قدرت کاخ سفید کاسته است. «بار» در ترمیم روابط مخدوش ترامپ با سیستم قضایی امریکا نیز موفق عمل کرده بود ولی عدم همراهی وی با ادعاهای اخیر ترامپ درباره وجود آرای تقلبی به‌ سود بایدن در انتخابات امریکا و بویژه در بخش آرای پستی، روابط دو‌سو را به تیرگی شدید کشانده است.
نزدیکان ترامپ همچنان بیمار می‌شوند
بی‌کفایتی‌های دونالد ترامپ در مهار بیماری مرگبار کووید19 با ابتلای رودولف دبلیو جولیانی وکیل شخصی وی به این بیماری ابعاد فزون‌تر و اسفبارتری یافته است. به‌گزارش نیویورک تایمز، جولیانی که شهردار سابق نیویورک است، پس از ابتلا در مرکز پزشکی پیشرفته دانشگاه جورج تاون بستری شده و چون 76 سال سن دارد، مراتب درمانی او با ریسک‌های بیشتری همراه بوده و حتی می‌تواند بسیار زمانبر باشد. حاشیه‌نشینی جولیانی درست در مقطعی روی داده که او به سرکرده عملیات حقوقی - ‌سیاسی ترامپ برای اثبات ادعای او در زمینه وقوع تقلب در انتخابات اخیر امریکا تبدیل شده بود. با این حال سفرهای مکرر او به ایالاتی که بایدن در آنها پیروز انتخابات معرفی شده و ترامپ آنها را مشکوک توصیف کرده، برای وی گران تمام شد و نه تنها چنین تقلبی به اثبات نرسید، بلکه جولیانی هم به جمع مبتلایان پرشمار کرونا در سطح امریکا اضافه شد. البته ابتلای نزدیکان ترامپ به کرونا واقعه جدیدی نیست و از جمع اعضای کابینه یا تیم‌های حمایتی وی نیز چند نفری به این بیماری مبتلا شده‌اند.
به‌واقع میزان عجز ترامپ در رسیدگی درست و بموقع به افراد مبتلا به کووید19 و اختصاص تمامی وقتش به اثبات تقلب در انتخابات ماه نوامبر (آبان) امریکا، چنان این کشور را متزلزل و افق پیش‌رو را سیاه کرده که به گزارش «CNN» باید در انتظار سردترین و سیاه‌ترین زمستان امریکا طی سال‌های معاصر بود. زمستانی که تیم جو بایدن هم برای روشن کردن سیاهی‌هایش مأموریتی تقریباً غیرممکن را پیش روی خود خواهد دید. بخصوص که او گفته در روند استفاده از واکسن‌های تازه‌ای که برای مهار کووید19 ساخته و روانه بازار شده هرگونه عجله‌ای خطرناک است و باید دست به عصا عمل کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7511/4/562442/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها