«حقیقت آنلاین» برای همه ایران



محدثه واعظی‌پور
روزنامه‌نگار
در میان انبوه جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شوند و من و شما خوب می‌دانیم بعضی از آنها چقدر سوت و کور و بی‌خاصیت هستند، موقعیت چند جشنواره  از جهات مختلف خاص و استثنایی است. جشنواره فیلم فجر، محبوب‌ترین و مؤثرترین جشنواره ایران است. به‌دلیل موضوعش مخاطبان بسیاری دارد،حتی مردمی که حاضر نیستند در طول سال  به سینماها سر بزنند و فیلمی را ببینند، دست‌کم یک بار در ایام جشنواره برای دیدن فیلم به سینما رفته‌اند و بابت این افتخار به خود بالیده‌اند. جشنواره فیلم فجر، باسابقه و جذاب است؛ مهم نیست کیفیت فیلم‌ها، کار هیأت انتخاب یا بازی‌های پشت پرده، هرسال چه چیزی را مقابل چشم سینما دوستان قرار می‌دهد، بسیاری، جشنواره و حال و هوایش را دوست دارند؛ در میان جشنواره‌هایی که مخاطب خاص دارند، «سینماحقیقت» (جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران) و فیلم کوتاه تهران محبوب هستند و به‌دلیل قدمتی که دارند، در ادوار مختلف صاحب جایگاه و اعتبار شده‌اند.
«سینماحقیقت» به‌دلیل نمایش فیلم‌های مستند خارجی و آثار جذاب سینمای مستند ایرانی، دوستداران و مخاطبان پرشماری دارد؛ بسیاری از فیلم‌هایی که در جشنواره «سینماحقیقت» کشف و دیده می‌شوند مهم‌ترین گوهرهای سینمای مستند ایران در آن سال هستند و معمولاً حضوری موفق در جشنواره‌های خارجی دارند؛ در سال‌های اخیر، بسیاری از مستندهای جذاب و جنجالی «سینماحقیقت» در سالن‌هایی مملو از تماشاگر روی پرده رفته و میل به دیدن فیلم‌های ایرانی و خارجی این جشنواره، بویژه در مخاطبان جوان و تحصیلکرده بسیار بوده است.
چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» که 25 آذرماه آغاز به کار می‌کند با دوره‌های قبل تفاوتی بزرگ دارد، شیوع ویروس کرونا این جشنواره را هم آنلاین کرده و «سینماحقیقت» وارد فضایی تازه شده است. چالش‌های برگزاری جشنواره آنلاین، حالا دیگر کم و بیش برای همه آشکار است. جشنواره‌های قبلی در فضای آنلاین حرکت کرده‌اند و توانسته‌اند تجربه‌هایی در این زمینه به دست بیاورند؛ برای جشنواره «سینماحقیقت» اگرچه برگزاری آنلاین نمی‌تواند آن گرما و شور را به نمایش بگذارد و علنی کند، اما یک دستاورد است، دستاوردی که شاید برگزاری فیزیکی نمی‌توانست بسرعت و در یک بازه زمانی کوتاه مدت به آن دست یابد. برگزاری آنلاین، امکانی است گسترده تا همه ایرانیان در هر شهر و روستا که دسترسی به اینترنت دارند از برنامه‌های این رویداد فرهنگی بهره‌مند شوند؛ دانشجویان، تحصیل کردگان و علاقه‌مندانی که در همه شهرها و روستاهای ایران زندگی می‌کنند و تعدادشان کم نیست. آنهایی که نمی‌توانستند زمان برگزاری جشنواره در تهران باشند، با این شیوه قادرند از جذابیت‌های این جشنواره استفاده کنند؛ جشنواره‌ای که همین حالا و روی کاغذ هم می‌توان متوجه شد از فیلم‌های خاص و مهم سینمای مستند جهان (شورای شهر) تا مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی (بخش کرونا) در آن رد پایی هست. چهره‌های شاخص سینمای مستند و منتقدان بین‌المللی همراه «سینماحقیقت» هستند و این ویژگی را شاید نتوان در هیچ یک از جشنواره‌های ایرانی سراغ گرفت.
 این روزها، کرونا دیگر آن میهمان ناخوانده یک سال پیش نیست، رقیبی است که برای سرقت کیفیت زندگی و رؤیاهای ما آمده، به مشکلات اقتصادی دامن زده و احوال همه را دگرگون کرده است. با این همه، در شرایطی که روزگار تلخی را انتخاب کرده، به کمک سینما و هنر باید از این باتلاق بگذریم. «حقیقت آنلاین» دریچه‌ای است به جهانی رنگارنگ و زیبا، به فردا.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7511/20/562488/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها